ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)

Hej,

Er der nogen, som lige kender ledeevne (sigma), permeabilitet (my) og
permittivitet (epsilon) for dielektrikummet i et typisk dobbeltsidet
print ... ?

Jeg synes at kunne huske, at den relative permittivitet ligger omkring
2-3 stykker?

/Henrik

Re: ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)

Nope, epsilon(r) er for FR4 (standard glasfiber) omkring 5.
Dissipation factor 0,02 og ledeevne 10^11 ohm.

/Bo.

Re: ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)
Hej,

Jeg havde ikke set dit svar før end jeg svarede mig selv. :)

[..]

Passer heldigvis meget godt med hvad jeg selv fandt i databladet. Tak
for svaret!

I øvrigt så skal jeg godt nok ikke bruge dissipation factor'en
(spredningsfaktoren?). Mit datablad siger, at dissipation factor
(delta) ~ 0,013 @ 1MHz ... Så det passer også nogenlunde ... Men hvad
er det lige den fortæller?

/Henrik

Re: ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)

Det er en tabsfaktor. Og hvis du ikke har signaler over et par hundrede
MHz, betyder den ikke en hujene fis.
Oppe i GHz området er man til gengæld nødt til at regne med den. De substrater
men bruger til GHz har en tabsfaktor på 0,0005 ved 1MHz, 0,0012 ved 10GHz. De
koster så også derefter.

/Bo.

Re: ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)

FYI - fik fingrene i et datablad:

epsilon_relativ ~ 4,5
my_relativ ~ 1
sigma ~ 1/(2,75*10^13)

/Henrik

Re: ledeevne, permeabilitet og permittivitet (dobbeltsidet print)
[...]

Bør måske lige nævnes, at my_relativ er egen antagelse og ikke en
databladsoplysning.

/Henrik

Site Timeline