LED tilsluttet 230V

Hejsa..

Jeg har brug for at tilslutte 8 LED til 230 volt, med så lidt elektronik som
muligt.

jeg har fundet dette diagram:

http://bjerre-pedersen.dk/bjerre-pedersen.dk/AC_lysdiode_transparent.gif

Men kan jeg gøre det nemmere, evt med de 8 dioder i serie ?

Dioderne er 3,6V 20mA

//Brian

Re: LED tilsluttet 230V
Ja det kan du sagtens - 8 leds i serie i stedet for en. Uden at have
slået noget op synes jeg dog 100Ohm i forbindelse med en 4148 er lidt
optimistisk - den brænder for let af hvis den uheldigvis får
230*sqrt(2)/100 = 3,25A i forward peak - ville anvende 1k Ohm og en
1n4007 diode.

Re: LED tilsluttet 230V

Nu har jeg ikke selv regnet på modstand i kredsen, men vil nok give dig ret,
godt du sagde det med dioden, det var faktisk et spørgsmål jeg ikke havde
fået nævnt, da jeg jo mener en 4148 er 75 eller 100V så ville det være dumt
at smække den på 230 V

//Brian

Re: LED tilsluttet 230V

Spændingen over dioden bliver ikke mere end nogle få volt,

Bo //

Re: LED tilsluttet 230V
som

Jeg ville nok lave to set af fire i anti parallel og så have en modstand i
serie (15-47Kohm 10W-3W)

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Hvorfor så lidt som muligt ?

Det er vel en 0,072 W pr LED, eller 0,575 W for alle 8.

Hvis du sætter alle LEDerne i parallel vil du skulle afsætte 31 W i
resten af kredsløbet, hvis du vælger at sætte dem alle i serie er det
4 W du skal afsætte og det for kun at få et (lys) udbytte på 0,575 W.

Nok mere strømeffektivt at benytte en afagt mobillader af SMPS typen
og så finde en passende formodstand der, alternativt en alm.
transformator med 15 Volt ud i en 1 Watts udgave og sætte LEDerne som
2*4 i antiparallel.

Der sælges også SMPS moduler passende direkte til dit formål.

/Hans

Re: LED tilsluttet 230V

nu kan jeg ikke dy mig, da du er så hovskisnovski længere nede i tråden:
ved du hvad "lysudbytte" er?

//finn

Re: LED tilsluttet 230V

Prøv at kigge nærmere på Thoms Scherrers design, også absolut
minimalistisk og så flimrer det ikke.

http://www.webx.dk/oz2cpu/ledlight/led.htm

/Lars

Re: LED tilsluttet 230V

der var en som tænkte sig om!
godt fund!

//finn

Re: LED tilsluttet 230V

Tvivlsomt, jeg har noget svært ved at se hvor i "LOSS FREE" består,
der er masser af tab i konstruktionen.

Uenig.

/Hans

Re: LED tilsluttet 230V

Tab? - ja!
masser? - hvor?

Der er da kun tabet i dioder, + det irrelevante kapacitive tab, i
modsætning til tabet i en formodstand.

Re: LED tilsluttet 230V
du har vel set der sidder 100 Ohm i serie med ALT andet?
her kunne med fordel vælges en NTC eller en spole til at tage sig af at
begrænse inrush strømmen.
Desuden er da det alt for skrøbeligt et design at vælge en 100 V lyt efter
broen... Den skal da også være en 400 V mindst!

Rasmus

Re: LED tilsluttet 230V

Du mangler lidt konstruktionsforståelse.

Prøv nu at regne på det, er det vitterligt muligt at få over 100 volt
over lytten.

Mvh Hauge

Re: LED tilsluttet 230V

Ud fra en sikekrhedsmæssig betraftning er spørgsmålet relevant dersom
strengen med dioderne bliver afbrudt så der ingen belastning er på
ensretterkredsløbet. En bleedermodstand over lytten må kunne forebygge
at spændingen over den bliver for stor.

/Lars

Re: LED tilsluttet 230V

Find du en købe-strømforsyning der tager højde for, at det der kommer
bagefter bliver afbrudt.
Udover selvfølgelig noget der er en anelse bedre, end bare billigt.

Mvh Hauge

Re: LED tilsluttet 230V

Hvis konceptet er, som fremgår af en af løsningerne, at den skal
erstatte en e14 pære i en lampe, er det næppe en brugbar, omend mer
lovlig metode.
Jeg fulgte med, da jeg har 3badeværelseslamper, beregnet til en std. e14
kertepære, som jeg ikke kan finde nye pærer til (de gamle gløde var 32mm
i diameter), så jeg kunne godt springe på den sidste løsning. Med lidt
held, vil de jo holde resten af min tid :-)

//finn

Re: LED tilsluttet 230V
det bliver i hvert fald ikke ringere af en NTC i stedet for den faste 100
Ohms modstand og så en lyt der ikke siger BANG hvis belastningen falder
ud...

du kan da sagtens købe de gamle e14 kærtepærer endnu...
greenline.dk har stadig - i hvert fald 15 W i mat...

Rasmus

Re: LED tilsluttet 230V

Det kan absolut ikek betale sig at fuske noget selv, når der allerede er
andre der har fusket i forvejen......

<http://www.ebay.de/itm/E14-E27-48-SMD-LED-mini-extrem-kompakt-warmweiss-/360347565288?ptDE%_Haus_Garten_Inneneinrichtung_Leuchtmittel&var=&hash=item92af9d1c95

Re: LED tilsluttet 230V
<http://www.ebay.de/itm/E14-E27-48-SMD-LED-mini-extrem-kompakt-warmweiss-/360347565288?ptDE%_Haus_Garten_Inneneinrichtung_Leuchtmittel&var=&hash=item92af9d1c95

Bruger selv sådan en pære, dog købt i dyre domme hos ELFA i Århus for et
par år siden.
Den sidder i en kuppel-lampe på badeværelset og lyser som en 30W pære
for ca 3W input. Der er dog kun 27 lysdioder i den/dem vi har.

/Lars

Re: LED tilsluttet 230V
<http://www.ebay.de/itm/E14-E27-48-SMD-LED-mini-extrem-kompakt-warmweiss-/360347565288?ptDE%_Haus_Garten_Inneneinrichtung_Leuchtmittel&var=&hash=item92af9d1c95
Med en lineal ser toppen ud til at være > 3* soklens diameter = >32 mm

måske du kan bekræfte diameteren.
hullet i mine glaskupler er 32½ mm ;(

//finn

Site Timeline