led til cykel

jeg vil gerne lave en led-lampe til cyklen , jeg havde forestillet mig en
kraftig magnet som sidder på hjulet og driver en spole der er monteret på
stelet af cyklen , spørsmålet er så kan jeg drive en lysdiode direkte på
induktionen fra spolen eller skal jeg have en ensretter og måske en
strømbegrænser på, er der nogle kloge der kan hjælpe mig lidt

Re: led til cykel

Systemet findes på markedet, hos Stark koster en forlygte og en baglygte
199 kr. komplet.

Mvh Max

Re: led til cykel

Du er lidt sent ude med den opfindelse, som nu et års tid er blevet afprøvet
af 5000 cyklister i Odense. Som en anden har skrevet, kan et komplet sæt
købes for ca. kr. 200,- hos forskellige forretninger.

mvh
Preben

Re: led til cykel
On Sun, 18 Dec 2005 09:11:19 +0100, "Preben Andersen"

Måske ville han bare bygge en lygte for at lære noget, der står intet
om 'opfindelse' og deslige.

Jeg har bygget både forstærker og forskellige guitar effekter, selvom
de allerede var 'opfundet'.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Re: led til cykel

Jeg har også tænkt lidt i det der, som alternativ til en dyr navdynamo. Men
jeg vil nu godt ha' noget der lyser konstant. Og så skal man vel over i en
hel ring af enten magneter, eller spoler, eller begge dele (bedst). Eller en
tilstrækkelig kraftig puls fra én magnet og spole til at man kan lade en
kondensator op og ha' nok til næste pass. Det bliver nok et lidt voldsomt
magnet/spole-sæt...

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: led til cykel
tak for at der er nogen der svare på spørsmålet og ikke bare kommer med
ligegyldige kommentarer .
min ide var noget ligenene en kraftig magnet (fra en gl harddisk ) en spole
måske en guldcab kondensator og en lysdiode , men hvis vi nu først springer
over kondensatoren , kan lysdioden så kører direkte på spolen eller skal der
noget imellem ?????

Re: led til cykel
Hej Michal

der

Du skal nok sikre din led mod for høj strø med en strømbegrænser-
modstand eller en konstantstrømsgenerator.

Mvh Max

Re: led til cykel

Det kommer an på spolens udgangsimpedans. Hvis den er viklet med meget tynd
tråd så udgangsimpedansen bliver høj, behøver man nok ikke noget imellem. En
diode antiparallelt er dog nok en god ide, for ikke at få for stor
reverse-spænding. Eller to LED's i hver sin retning, så får man udnyttet
både den positive og den negative puls.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: led til cykel

Jeg har lige kigget i den patenterede.
Der sidder en spole med et stort C-formet anker, og der er to
lysdioder i antiparallel direkte på spolen.

Dimserne på hjulet (der er to til hvert hjul) består af et polstykke
med tre små pålimede magneter.

/Bo.

Site Timeline