LED til 6v AC

Jeg vil sætte nogle lysdioder (high-bright, hvid) til 6v AC.

Jeg har dette diagram til 220vAC:
http://www.danbbs.dk/~mikael/jpg/LED220.jpg

Kan det ændres til 6v, hvis ja hvordan?
Eller er der en anden/nemmere måde at gøre det på?

--
/Mikael
Midlet - Aero Pig: http://home24.inet.tele.dk/harmonika/java/jar.htm

Re: LED til 6v AC

Må jeg foreslå at du henter dette program:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelLeds.html

Det har flere forskellige led kredsløb og det kan beregne komponenterne
for dig.

Re: LED til 6v AC

Jeg kikker på den...

--
/Mikael
Midlet - Aero Pig: http://home24.inet.tele.dk/harmonika/java/jar.htm

Re: LED til 6v AC
Nu giver du os jo ikke nogle tekniske data på lysdioden. Men fjern
kondensatoren, den skal ikke bruges når du kun har 6V.  Et bud på R1 kunne
være 100 ohm.

/Tom

Re: LED til 6v AC

Det skal være en der lyser meget, tænkte på denne:
M5HVID-12 - LED 5MM HVID 3,7V 12000MCD

--
/Mikael
Midlet - Aero Pig: http://home24.inet.tele.dk/harmonika/java/jar.htm

Re: LED til 6v AC

Jeg tror du vil opleve at lysdioden blinker eller flimre, da den kun er
tændt i den ene halvperiode. I modsætning til en glødelampe er lysdioden så
hurtig at den vil nå at slukke i den manglende halvperiode.

Re: LED til 6v AC

Jeg har lavet en opstilling med et on/off princip. Ca. 1 Khz.
Lamperne sidder udendørs. (ved min indkørsel)
Når man kigger efter et eller andet ude i det fjerne, og flytter
opmærksomheden til et nyt punkt,
står der en hel række af lamper på grund af blinkeriet, så hvis man vil
noget sådant,
ville jeg da evt. anbefale, at man måske bevæger sig helt op i omkring 10
Khz. ?
Det vil nok ikke fjerne fenomenet, men reducere en del.
Tilbage er der så, at dele kæden op i to, som så lyser skiftevis.

Erling

Re: LED til 6v AC

Kan du virkelig opfatte blink med 1KHz? Det lydder lidt utroligt.
I  Michaels tilfælde taler vi om 50Hz, og det er jeg overbevist om vil virke
generende, men jeg havde ikke forestillet mig at man kunne se blink/flimmer
ved over ca. 100Hz.

Re: LED til 6v AC

Ok. Det kan man heller ikke. (Normalt)
Det var også derfor jeg beskrev det der med to eller flere fixpunkter,
at medens øjnene søger i horisonten, opfatter man blinkene.
Lysrør blinker med 100 Hz. Kig på et punkt, og bevæg en hånd forbi imens,
og se, hvor mange fingre, du så har! (samme fenomen).
Og til trods er lysrør (nogle kalder dem "neonrør") noget mere sløve med at
slukke, end lysdioder.
Har du fanget ideen? Ligesom i biografen, når hjulegrene kører baglæns.

Erling

Re: LED til 6v AC

Det er ikke fordi jeg ikke tror dig, men det lyder lidt interessant.
Jeg har altid lært at man bare skulle have en opdateringsfrekvens på over
70Hz, så var alt godt (det svarer fint til refresh raten på min PC-skærm).

Det har jeg ikke bemærket, men det skal prøves :o)

Jeps, og lige som et stroboskop hvor man kan fastfryse en hurtig bevægelse.
Men bevægelsen skal være lig med eller hurtigere end blink-frekvensen, og
det er der jeg undre mig over din observation :o)

Re: LED til 6v AC

Jyeps, netop.
Eller, - i mit tilfælde, - øjnene skal i søgningen bevæge sig så meget, at
"lampen i synsfeltet flytter sig mere end den tid lampen lyser. Puha, - den
var tung.
Om det er lampen, der bevæger sig, eller synsfeltet, - blot bevægelsen er
der.
Min forklaring gik også blot ud på at illustrere, hvor hurtig en lysdiode
er.

Erling

Re: LED til 6v AC

Det med bevægelsen kan udnyttes til at lave sådan et her:  :-)
http://www.metricmind.com/clock/clock.htm
Her blinker LED'sene sikkert betydelig hurtigere end 1kHz. Der findes også
monitorer hvor man kigger på en række LED's i et lille spejl der vibrerer,
og når de så blinker hurtigt, og synkront med vibrationerne, danner de et
billede.

Det er jo egentlig slet ikke blinkfrekvensen man opfatter, men bare det at
LED'en er tændt når den befinder sig et bestemt sted.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: LED til 6v AC