LED til 230VAC Hvordan?

Hvordan  tilslutter man ca. 20 stk LED direkte til 230VAC??

Jeg havde i tankerne, at montere dem som sparepærer..

Hvordan har de det med at blive dæmpet??
Og hvis de kan skal det så vare en LR eller CR dæmper??

Og når vi nu er igang, nogen der kender til et godt sted at købe billige LED
(Hvide HIGT-Bright) skal nok bruge ca.. 300 stk.

Hilsen Jan

Re: LED til 230VAC Hvordan?
Hej Jan,

Først kig på Lumiled's før du køber 300 alm. led's.
bag efter downloader du MISCEL et program som kan beregne alle disse ting
for dig.

m.v.h.
lasse

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Nu lover du lidt for meget, man er nødt til at tænke lidt selv, for at
beregne led-seriekoblinger og det kan være svært når man ikke kender så
meget til elektronik.

Og så glemte du en link ;-)

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: LED til 230VAC Hvordan?
Hejsa

Så kan du måske forklare hvad det er man skal tænke på, for det er ikke
altid nok at beklage sig over andres forklaringer, uden selv at give en
forklaring.

Hehe, den var jo nem nok, første link på google ved søgning på miscel.

/Hauge

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Da han ønskede at koble mange led's til og også lysdæmpe dem, så kræver det
en lidt længere forklaring:

Et udgangspunkt er "R+Bridge (AC)" kredsløbet, hvor han laver en kæde af 20
dioder og så huske at sætte "Led voltage drop" til det totale spændingsfald
over disse leds.
Husk at modstanden skal være en effektmodstand.
Ved at bruge kortere kæder og flere ens kredsløb i parallel, vil
lysdæmpningen virke bedre, men virkninsgraden vil gå ned.

Hvis der ikke ønskes lysdæmper er kredsløbet "R+C+Bridge (AC)" bedre.

Jeg havde ikke set at den var nået så højt op.

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Jo da ... og det er et enestående godt program.
den ros skal du have.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeg takker.
Og du er velkommen til at sende ide'er til forbedring af programmet, det kan
altid blive bedre.

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Man kan også benytte en kondensator fra den ene 230V terminal, der forbindes
til LED's anode, hvis katode så forbindes til den anden 230V terminal.
Benyttes ofte som Power ON LED, men kondensatortype, samt værdi kan jeg
desværre ikke huske.

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: LED til 230VAC Hvordan?

forbindes

Nix, det er en dårlig løsning. Men jeg har en lignende løsning i MiscEl som
duer.

MiscEl kan beregne dette, så lang tid du holder dig til ordentlige kredsløb
;-)

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Hvorfor er denne løsning dårlig?
Jeg prøvede lige at hente programmet - Ikke dårligt. Jeg prøvede den
opstilling, du snakkede om, med broensretteren. Hvorfor skal en sådanne
benyttes og ikke blot en modsat rettet diode parallel over LED'en?
Når det er en broensretter, der anvendes, må frekvensen til din calculator
jo være 100Hz?
Med blot en lysdiode som belastning, kan ensretteren så ikke blot
konstrueres af signaldioder (1N4148)?

Hvilket er? :-)
Kredsløbet skal anvendes til en "Powerpack" til en modeljernbane, hvor der
anvendes en 300VA ringkerne som transformer. De 300VA bliver så delt ned i 6
mindre bidder, samt en mindre DC-strømforsyning med +5, +12, samt +/-15V.

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Der skal være en diode parallet over LED'en.

Dioden parallet over LED'en er fint ved en LED, ved mange LED's er løsningen
med en bro væsentlig bedre.

Du skal bare skrive netfrekvensen, resten håndterer programmet, sæt
eventuelt kryds i "oscilloscope", så kan du se kurverne.

Jo.

"R+C+D (AC)" for et billigt kredsløb med en lysdiode.

6

Anvendelsen har ikke det store betydning, så lang tid det kun er 230 volt
siden du ønsker lysdiode på.

Hvis du vil have LED's på lavvoltside, så læs min beskrivelse af de enkelte
kredsløb, de har alle deres stærke og svage sider.
Læg også mærke til virkningsgrade for de forskellige kredsløb, i nogle
situationer kan det være relevant.

Re: LED til 230VAC Hvordan?

OK.

OK

Fjong

Klart, klart. Diskussionen gik blot på tilslutning af en lysdiode til 230V.
Ved lavvoltkonstruktioner benytter man selvfølgelig blot en formodstand :-)

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: LED til 230VAC Hvordan?
Hejsa

Hmm. Så simpelt går det ikke, da der vil komme en ret høj spænding over
lysdioden når den ikke lyser, og det futter den af ved.
Derudover, så vil den højst sandsynligt kun lyse kort tid, da der skal
bruges strøm "begge veje", altså montere en diode i spærreretningen over
lysdioden. Men der skal en modstand i serie med det hele, ellers vil
peak-strømmen blive for stor, og lysdioden vil fise af.

Mvh Hauge

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Jeg må huske forkert. Tager en kigger i konstruktionstegningerne

--
Med venlig hilsen

Tomas

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Er der stadig time lock på dit program? Er holdt op med at bruge det, fordi
på det tidspunkt man skal bruge det virker lortet ikke pga den omtalte time
lock og når man ikke har internet opkobling på sin gamle bærbar er det
omstændigt at opgradere det!
Er det muligt at få en version af programmet uden den time lock (hvis du da
ikke helt har fjernet den)

Mvh Thomas

Re: LED til 230VAC Hvordan?

fordi
time

Jeg har stadig timelock på, men den er på over 1/2 år fra release datoen.

da

Jeg holder fast i den, jeg vil gerne sikre at de versioner der er ude, er
nogelunde opdaterede.

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Hmm, hvad sker der med programmet hvis du bliver træt af at vedligeholde
det eller hvis du bliver kørt over af en bus?

Re: LED til 230VAC Hvordan?
Hej Flemming,

Hvis tilstrækkelig mange mennesker fortsat ønsker at bruge det er der
vel en eller anden der laver en patch.

-- Venlig hilsen, Søren
LM317-PSU-Designer v1,0b <http://www.ElektronikTeknolog.dk/cgi-bin/LM317/

Re: LED til 230VAC Hvordan?

Spændende projekt!

De er jo også begyndt at udskifte lyskurvene med LED's, og lyset på
busserne - så ideen er jo nok slet ikke dårlig ... dog kan jeg ikke lade
være at tænke på, om lyset fra dem kan bruges i normale hjem... jeg ville
nok umiddelbart tro at de ville give et meget stift og "hvidt" lys, og få
rummet til at minde om en operations-stue, men er det noget du har noget
erfaring med?

Du må holde os orienteret, og jeg kunne da også godt være interesseret i at
være med på et fælles-indkøb af LED's hvis det viser sig at det er en
brugbar ide ...

Re: LED til 230VAC Hvordan?
Hejsa

Er ret interessant, og ret brugbart.

Har du prøvet røde eller grønne led's? ;o)

Jeg har endnu ikke brugt led's så meget endnu til belysning, men der findes
også varm-hvide lysdioder.

Jeg prøvede at starte et fællesindkøb for et par måneder siden, og et par
stykker skrev nogle mail til mig, men droppede af igen uden et ord.

/Hauge

Site Timeline