LED Spørgsmål igen igen..

Jeg har 9 stk LED med følgende spec
7000mcd
2,8volt
20mA

Dem vil jeg gerne kunne dæmpe ned til et minumum af lys med et potmeter..
jeg forestiller mig at jeg skal have en modstand forand hver enkelte diode
den vil så være på 750ohm eller for at tage en fra E12 så 820ohm.. hvis vi
altser regner med 14vdc i forsyning og 15mA til dioden.

og så skal jeg vel have et potmeter på forsyningen dertil. hvor stor skal
denne være? og vil den kunne trække det hele??

Mvh Brian

Re: LED Spørgsmål igen igen..
Så forsyner du dem fra en konstantstrømgenerator der kan justeres til at
gi fra 20mA og ned efter. transistor, 2 dioder, 2 modstand, 1 pot.

Forsyner du dem parallet skal max strøm være 9*20mA= 180mA.

mvh Erik

Re: LED Spørgsmål igen igen..
Hej ER

Kræver det ikke 9 konstantstrømsgeneratore ?

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Kun hvis vi snakker flueknepperi lol. Men ellers en (mindre) modstand i
serie med hver lysdiode, så i parallel og en konstatstrømsgenerator.

mvh Erik

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Hvad er en konstantstrømsgenerator?

//Brian

Re: LED Spørgsmål igen igen..
Det som ordet antyder: en kilde der leverer en konstant strøm uafhængig
af svingniger i belastning og forsyningsspænding(inden for visse grænser)

http://www.uoguelph.ca/~antoon/tutorial/xtor/xtor3/xtor3.html

figur 9 på denne side var det tætteste jeg kunne finde.
mvh Erik

Re: LED Spørgsmål igen igen..

http://pierrick.calvet.free.fr/Current.php

og her.
  mvh Erik

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Jeg kan bare ikke helt forstå hvorfor jeg skal have alt der elektronik
foran, når dioder.dk sælger et ganske almindeligt potmeter der kan dæmpe op
til 20 dioder...

//Brian

Re: LED Spørgsmål igen igen..
Ak ja og så til 89,00 kr.

Jo du kan da godt bruge den løsning, så har du bare ikke ret meget styr
på tingene. 1 modstand til hver diode beregnet til 20 ma, og så
potmeteret i serie til at dæmpe med.

mvh Erik

OT:..Re: LED Spørgsmål igen igen..
Hej Erik.

Ang. "low cost" syntese, så er jeg meget interesseret i at se diagram :-)

mvh Ebbe. es44(at)pc(dot)dk

Re: OT:..Re: LED Spørgsmål igen igen..
søg på nettet efter harrys homebrew. har har nogle stykker der som er
simpelt lavet. Ellers må jeg scanne og sende til dig.

mvh Erik

Re: OT:..Re: LED Spørgsmål igen igen..

Jeg takker og kigger lidt på sagerne :-)

mvh Ebbe

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Jeg har lavet et diagram http://www.w-net.dk/LysDiagram.pdf

Jeg har ikke sat komponent størrelser på, da jeg ikke liiige ved hvad jeg
skal skrive.. den ud sendte oversigt over er jo med 28 volt ind.. og så
tænkte jeg.. kan se at den LM317 er blevet til en LM 117 ifølge det diagram
du sendte mig.. kan det passe??

//Brian

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Den ser fin ud.

Same shit, brug du bare det der er vist.

Sæt en 317 ind i stedet, de fungerer ens (læs evt databladet)

Re: LED Spørgsmål igen igen..

En hvilken somhelst npn , koblet som emiterfølger, kan gøre det ud for den
dyrere lm317

http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2267/transistor/emitterfollower.gif

--
Benny Andersen

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Fordelen med LM 317 er at den er ligeglad med variationer i input.

Klaus

Re: LED Spørgsmål igen igen..

En som sørger for at strømmen i lysdioderne er uafhængig af
forsyningsspændingen

http://users.pandora.be/davshomepage/current-source.htm

mvh
JBH

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Jeg tror jeg ville koblet 3x3 i serie. Da hadde strømmen sunket til ca 50
mA.
Skal dette gjøres skikkelig, så finnes det switch regulatorer for formålet,
men om du akseptere større tap kan du bruke seriemotstander og et pot. Men
vær klar over at lysutbyttet ikke følger proposjonalt med strømmen. En
lysdiode lyser ikke 10 ganger mer ved 20 mA enn ved 2.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: LED Spørgsmål igen igen..

Du sætter en spændingsregulator (en LM317) foran hele kredsløbet.

Re: LED Spørgsmål igen igen..

En simpel emitterfølger.

Tre linier, hver bestående af 3 lydioder + 1 modstand på 220 ohm i
serie. De tre linier parallelforbindes til et kredsløb. Dette kredsløb
forbindes fra emitter på en BD435 og til stel. Kollektor forbindes til
+12V(Vbatt) og basis forbindes til +12V via et potmeter med en værdi på
mellem 2 - 10 kOhm. En modstand med samme værdi som potmeterets værdi
indsættes mellem basis og stel.

Mvh.
Bjarne.

Site Timeline