LED som fotodiode. - Page 2

Re: LED som fotodiode.

Min første transistor kjøpte jeg sammen med en arbeidskamerat i 1957. Den
var ekstremt billig, Kr 65!

Jeg tror forresten at jeg har verdens første PAL, bygget i 1965 med diskrete
komponenter og germaniumstransistorer. HFE = 10. Var det ikke ASY16 de het?

HM

Re: LED som fotodiode.

Joda, jeg har noen OC45, bare å skrape i lakken, men, nei. Jeg har noe
omtanke for barnebarnas barn også.

HM

Re: LED som fotodiode.

Virkemåden er i praksis lig en solcelle. Lyset genererer en strøm der
går imod diodens lederetning, men da diodens areal er nærmest uendeligt
lille sammenlignet med en solcelle er den strøm der genereres
tilsvarende lille. Bemærk at det indfaldende lys genererer en strøm,
ikke en spænding og at strømmen vil bleve afledt eller kortsluttet af
"dioden" i lysdioden/fotodioden hvis den ikke holdes passende negativt
forspændt af det kredsløb der føler på diodens output.

/Lars

Re: LED som fotodiode.

Så skal den kære Harald vel bare parallelkoble en stak LED? (af sammen farve
og type)

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline