LED som fotodiode.

Led som fotodiode.

Jeg foretok et forsøk:

En gul 3 mm led i serie med en motstand, 8M2 -> 2M2. Fødespenning = 10V,
dioden i sperreretning.

Spenningen over dioden varierte fra 1V - 5V, men jeg var ikke istand til å
måle forskjell i spenningen over lysdioden ved å variere tilført lys fra
(nær) mørk til lysmengden 50 cm under et lysrør.

Måleinstrument: Fluke 8022A, 20V, 2 siffer etter komma.

Er måleoppsettet feil, eller er det lysdioden som er uegnet?

Tanken var å føde 2 dioder via senteruttaket på et 20t potmeter og en
motstand fra enden til hver sin lysdiode og så måle direkte med en LM358 (
eller lignende) i open loop. (Jeg skal bruke digitalutgang.)

HM

Re: LED som fotodiode.

Bare mål spændingen over LED. Intet andet.

Mvh Max

Re: LED som fotodiode.
Hej Harald
Jeg har lige prøvet at måle direkte på en gul 5mm lysdiode, der ligger en
spænding på ca 0.1 volt over dioden når den holdes helt tæt på en
skrivebords lampe.
Dioden er ikke forspændt med en spænding, kun voltmeteret og dioden.
Denne spænding kunne du evt. forstærke med din opam. og lave din digitale
udgang.

mvh
Søren

Re: LED som fotodiode.

(

Den ser bra ut. Har du et forslag til oppkopling? helst en kopling der en
"mørk" diode ken brukes som refferense?

HM

Re: LED som fotodiode.

En simpel spændingsforstærker, så du får et signal du kan arbejde med:

Den laves med en opam, 100 Kohm fra - indgang til output og 10 Kohm fra -
indgang til stel, signalet direkte ind på + indgangen.

Den kan efterfølges af en forstærker med hysterese, hvorved du får dit
digitale output.

Søren

Re: LED som fotodiode.

en

Takk, men det fungerer ikke med en LM358, inngangen løfter LED-en til ca 4V.
Jeg skal forsøke med en TINY15 og ADC.

HM

Re: LED som fotodiode.

En led er ikke verdens bedste foto diode hvilket du nok har opdaget. men
forspænder du den i spære retningen og måler strømmen får du en meget mere
liniær karektestik.
Jo højere forspænding du laver jo mindre capasitivt vil dioden opføre sig og
jo hurtigere kan du så køre den.
Hvis du skal måle meget nøjagtigt og lave flere enheder bør du finde en
"rigtig" foto diode.

Jacob

Re: LED som fotodiode.

(

Her tror jeg at jeg ikke forstår. Jeg trodde at det er det jeg har gjort.
Motstand i serie, og måle over lysdioden? Er det rett og slett
måleinstrumentet som ikke har bra nok oppløsning, at 10 mV er for lite, men
at det virker, bare at det ikke synes?

og > jo hurtigere kan du så køre den.

Jeg har tenkt meg å bruke 24V.

Jeg skal bygge en luxostat. :-)

HM

Re: LED som fotodiode.
Hej Harald

Hvis du har interesse i det, ja så kan jeg sende dig en
TSL250, det er fotodiode og OP-amp i samme hus.

http://www.csi3.com/HOMEVIS/light_sensor.pdf

Mvh Max

Re: LED som fotodiode.

Jeg er meget takknemmelig, men denne gangen er ikke fotodioden problemet. De
enkle løsningen for meg er en LDR + et pot -> PLS. Det er bruk av LED som
fotodiode som er utfordringen! Det at signalet skal til PLS-en er bare
påskuddet for å ta utfordringen. Eller skal vi si, læringsprosessen er
viktigere en resultatet.

HM

Re: LED som fotodiode.
Hej Harald

Ok, sådan har mange af os det nok, tingen kan jo bare købes,
men det er ikke det der er målet, målet er at lave tingen.

Hvis en anden skulle have brug for den kan han jo bare melde sig.

Mvh Max

Re: LED som fotodiode.

Så måler du ikke strømmen. nødvendigvis. mål over en modstand istedet.

Det er måske lige i overkanten til en lysdiode

Re: LED som fotodiode.

Hvad med at tage en gammel transistor i metalhus og slibe toppen af den?

Mvh. Uffe Ravn

Re: LED som fotodiode.

så er en gammel OC et eller andet, nemmere at danse med (hvis man kan
finde en)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad fanden er det ?  Find selv svaret på
Re: LED som fotodiode.

Er det ikke bare et greb i skuffen?

Hm. noget i de skuffer burde jo være smidt ud for længst ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: LED som fotodiode.

Ikke her i hytten

Helligbrøde !

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad fanden er det ?  Find selv svaret på
Re: LED som fotodiode.

Hmm. måske jeg burde lave en lille fotoserie, og en gættekonkurrence, nogle
tingene i kælderen er RET antikke.

Mvh. Uffe Ravn

Re: LED som fotodiode.
Hej Uffe

Pas på germaniumtransistorene, der er ved at få en opblomstring
som rørene, så de bliver penge værd :)

Min første transistor var en OC71, den kostede 2 uger's løn som
avisbud, jeg har den forøvrigt endnu.

Mvh Max

Re: LED som fotodiode.

Det siger måske noget om min alder at min første transistor det var indkøbt
som ny, var en BC109.

Den gik jeg hen og brændte af, inden der var gået et ½ år.

Men jeg har vist sømbrædderne endnu.

Mvh. Uffe Ravn

Re: LED som fotodiode.
Hej Uffe

Ja, de metalhuse er jo en moderne opfindelse :)

Nå, holdt den så længe, ikke meget eksperimenteren der.

Forøvrigt en skide god opfindelse til nybegynderen, jeg havde forøvrigt
en kammerat der havde en fin stereoforstærker og tuner, begge dele
bygget på sømbrædder under plexiglas, en sjov ting.