Led på 24V dc

Hvordan er det lige at jeg gør det rigtigt.
Jeg har et 24V udgangsmodul på min ihc , hvor jeg gerne vil tilslutte nogle
alm lysdioder på.
Så vidt jeg husker skal jeg regne med 2V og 20 mA.
Så 22V 20mA må give 1100 ohm

Kan så bare ikke huske om det er det korte ben der er +

Håber i lige gider rette mig hvis jeg er galt på den.

Frank

Re: Led på 24V dc

Mjjjjah, som regel lyser de fint ved det halve. Plejer at bruge 1kOhm
til 12 volt

Det kan jeg heller ikke, men den del inde i lysdioden der er størst, er
minus...

Re: Led på 24V dc

Hej Klaus

Tak for svaret

Så har jeg lidt at komme videre med.
Så er det jo bare 2kOhm i stedet.

Så ved jeg hvad jeg skal bruge
1/4 W er vel rigeligt¨?

Frank

Re: Led på 24V dc

Jaaah, sådan cirka - eller 2,2....

Det plejer det at være :-)

Re: Led på 24V dc

Hej Klaus

Tak for hjælpen

Farnk

Re: Led på 24V dc

P = I * U
U = I * R
I = U / R
P = U² / R

22² / 2000 = 0.242 W ... Så 1/4 W er ikke ligefrem "rigeligt", men  passer.

/Preben Friis

Re: Led på 24V dc

Hej Preben

Bruger nogle 0.3 W modstande på 2K2 ohm i stedet , så er der lidt ekstra
buffer.
Og ja kender da godt dine formler, men det er 17 år siden jeg har regnet
elektronisk sidst , så er blevet lidt "rusten".

Tak for svaret,.
roder lidt videre

Frank

Re: Led på 24V dc

10mA og ca 2V, så går du vist ikke helt galt.

Det er så ikke altid sandheden.
Har oplevet at det var modsat :-(
Ok, speciel lysdiode, til speciel applikation, men stadig en rød diode.

--
mvh Uffe

Re: Led på 24V dc

Sad og bandede engang over en fjernbetjening der ikke ville sende efter jeg
havde skiftet en IR-diode. Indtil jeg fandt ud af at den store elektrode i
dioden var plus... DOH!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Led på 24V dc

Lidt i samme stil her.
LED leveret fra samme leverandør, til samme applikation.
Originalmonteret vendte de den ene vej.
Efterleveret vendte de den anden vej  :-(

Det tog en del minutter at regne den ud.

--
mvh Uffe

Re: Led på 24V dc

På blå lysdioder vender de vist også "omvendt af normalen". Det gør de
ihvertfald på dem jeg lige har liggende!

Til gengæld har der på ALLE de dioder jeg har haft fingre i, været stel på
den side af dioden hvor den er flad, altså ved de runde 5mm lysdioder.

Brian

Re: Led på 24V dc

Det lange ben er plus, ihvertfald på de leds jeg har rodet med.

Re: Led på 24V dc

Det (k)orte ben er altid (k)atode. Det er en de facto standard. For en
LED vil polariteten være:  anode (+) -->|--- (-) katode. For dioder -
herunder LED - er det altid katoden,der er markeret (en ring, en streg
et hak osv og her altså det korte ben). Det, der kan skabe lidt
forviring, er zenerdioder. De fungerer i spærreretningen, hvorfor
polariteten er:  katode (+) ---|<--- (-) anode.

M.v.h.
Bjarne

Re: Led på 24V dc

<klip>

De fungere vel også i lede retningen - som en alm. diode, eller ...?

/Jens

Re: Led på 24V dc

Yes
- med et Vf der er mere temperaturafhængigt end gældende for Vr
(zenerspænding).

M.m.h.
Bjarne

Re: Led på 24V dc

Desværre er er *ingen* de facto standard Bjarne for LED. Har lige
modtaget en 5 mm LED, hvor anoden er markeret med det flade snit i
kraven - lige omvendt af de mest forekommende :)

Venlig hilsen
Finn

Site Timeline