Led på 24V dc

Hej

Hvordan er det lige at jeg gør det rigtigt. Jeg har et 24V udgangsmodul på min ihc , hvor jeg gerne vil tilslutte nogle alm lysdioder på. Så vidt jeg husker skal jeg regne med 2V og 20 mA. Så 22V 20mA må give 1100 ohm

Kan så bare ikke huske om det er det korte ben der er +

Håber i lige gider rette mig hvis jeg er galt på den.

Frank

Reply to
Frank Lyngaae

Frank Lyngaae skriver:

Mjjjjah, som regel lyser de fint ved det halve. Plejer at bruge 1kOhm til 12 volt

Det kan jeg heller ikke, men den del inde i lysdioden der er størst, er minus...

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Hej Klaus

Tak for svaret

Så har jeg lidt at komme videre med. Så er det jo bare 2kOhm i stedet.

Så ved jeg hvad jeg skal bruge

1/4 W er vel rigeligt¨?

Frank

Reply to
Frank Lyngaae

Frank Lyngaae skriver:

Jaaah, sådan cirka - eller 2,2....

Det plejer det at være :-)

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Hej Klaus

Tak for hjælpen

Farnk

Reply to
Frank Lyngaae

"Frank Lyngaae" wrote >

P = I * U U = I * R I = U / R P = U² / R

22² / 2000 = 0.242 W ... Så 1/4 W er ikke ligefrem "rigeligt", men passer.

/Preben Friis

Reply to
Preben Friis

"Preben Friis" skrev i meddelelsen news:47488d9b$0$21926$ snipped-for-privacy@dreader1.cybercity.dk...

Hej Preben

Bruger nogle 0.3 W modstande på 2K2 ohm i stedet , så er der lidt ekstra buffer. Og ja kender da godt dine formler, men det er 17 år siden jeg har regnet elektronisk sidst , så er blevet lidt "rusten".

Tak for svaret,. roder lidt videre

Frank

Reply to
Frank Lyngaae

Frank Lyngaae skrev:

Det lange ben er plus, ihvertfald på de leds jeg har rodet med.

Reply to
Jan Nielsen

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

10mA og ca 2V, så går du vist ikke helt galt.

Det er så ikke altid sandheden. Har oplevet at det var modsat :-( Ok, speciel lysdiode, til speciel applikation, men stadig en rød diode.

--
mvh Uffe
Reply to

Sad og bandede engang over en fjernbetjening der ikke ville sende efter jeg havde skiftet en IR-diode. Indtil jeg fandt ud af at den store elektrode i dioden var plus... DOH!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Lidt i samme stil her. LED leveret fra samme leverandør, til samme applikation. Originalmonteret vendte de den ene vej. Efterleveret vendte de den anden vej :-(

Det tog en del minutter at regne den ud.

--
mvh Uffe
Reply to

Frank Lyngaae skrev:

Det (k)orte ben er altid (k)atode. Det er en de facto standard. For en LED vil polariteten være: anode (+) -->|--- (-) katode. For dioder - herunder LED - er det altid katoden,der er markeret (en ring, en streg et hak osv og her altså det korte ben). Det, der kan skabe lidt forviring, er zenerdioder. De fungerer i spærreretningen, hvorfor polariteten er: katode (+) ---|

Reply to
BjarneL

På blå lysdioder vender de vist også "omvendt af normalen". Det gør de ihvertfald på dem jeg lige har liggende!

Til gengæld har der på ALLE de dioder jeg har haft fingre i, været stel på den side af dioden hvor den er flad, altså ved de runde 5mm lysdioder.

Brian

Reply to
Brian Lund

De fungere vel også i lede retningen - som en alm. diode, eller ...?

/Jens

Reply to
Jens

Jens skrev:

Yes

- med et Vf der er mere temperaturafhængigt end gældende for Vr (zenerspænding).

M.m.h. Bjarne

Reply to
BjarneL

Desværre er er *ingen* de facto standard Bjarne for LED. Har lige modtaget en 5 mm LED, hvor anoden er markeret med det flade snit i kraven - lige omvendt af de mest forekommende :)

Venlig hilsen Finn

Reply to
Finn