LED på 230V

Hvor stor en modstand er det man plejer at sætte i serie med en lysdiode,
når man skal have den til at lyse ved 230V ac.

Kan det passe det er en 15K 3W
 - syntes at kunne huske at en 1/4W var ok.

Mvh Peter

Re: LED på 230V

Det er en dårlig løsning, prøv at se på programmet her:

http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelLeds.html

det har en del forskellige løsninger og nogle af dem er fine til 230 volt.

Re: LED på 230V

lysdiode,

Hei og Tja.

Det er fullsendig mulig at tillslutte en normal 5 mm lysdiode til 240 Volt
AC uten annet enn en seriemotstand.
Vi sier 230 Volt/10 mA og får 23 kOhm.

Problemet med dette regnestykket er at vi forutsetter at lysdioden tåler 400
volt i revers spenning. Det gjør den normalt ikke.
Men i dette tilfelle gjør den det, da lekasjesrømmen blir utrolig liten.

Dette gir ikke samme effekt som 10 mA likestrøm, da lysdioden bare lyser i
annenhver periode.
Skal man være garantert at lysdioden vil fungere i 1000 år bør man kanskje
sette en diode i antiparalell.
Dette har jeg testet i 25 år.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: LED på 230V
Jeg bruger fl.g.: En 220nF/400V kondensator i serie med fl.g.
parallelforbindelse: gren 1: 15kOhm 1/4W i serie med lydioden forspændt
med anoden "øverst", gren 2: en 1N4007 forspændt i spærreretningen:
katoden "øverst".  Vigtigt med den 1N4007!!!! Og så er det smart med
kondensatoren som "faldmodstand" øverst i spændingsdeleren den napper
lige hovedparten af spændingen så der ikke afsættes så meget effekt i
modstanden.
Dette kredsløb sætter jeg altid ind på primærsiden i mine
strømforsyninger efter sikringen. Så kan jeg se om den er sprunget :)

Site Timeline