LED Lysdæmper ?

Jeg har nogle LED lys i køkkenet på ca 1.8 meter ca 80 dioder serieforbundet
i form af LED strip.
Men man kan jo ikke umiddelbar bruge en 230 V lysdæmper på AC siden (
prøvede med en 230V LK med drejeknap
Fåes der mon en variabel dæmper man kan montere på DC siden ? Trafoens spec
på DC(sec) siden er:
700mA max 8.5V
12V max 500mA

Mvh Den lille svagsstrøm elektrikker.

Re: LED Lysdæmper ?

80 dioder i serie, det tror jeg nu ikke, så skulle de forsynes med omkring
160V, de sidder nok parallelt, med hver sin lille formodstand.
Hvorfor kan du ikke dæmpe dem med en lysdæmper foran trafo'en det gør jeg da
med nogle jeg har, det har fungeret fint i årevis.

Nå men hvis du vil dæmpe dem på DC siden skal du nok bruge noget puls bredde
modulation (PWM)
Hvis du selv kan lave lidt elektronik, er det let at bygge sådan en dæmper,
her er et par forslag:
http://www.reuk.co.uk/LED-Dimmer-Circuit.htm
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/pwm1 /

Endelig er der jo ikke tale om særlig meget effekt (trafoen leverer max 6W)
så du kunne også dæmpe med en stor modstand, eller en effekttransistor med
et potmeter på, det giver også lidt varme på en kold vinter dag :-)

/Tom

Re: LED Lysdæmper ?
Ja.Du har ret. Der sidder en lille modstand også i LED strippen.
MHT drejelysdæmperen fra Laurtiz Knudsen. Den alm med tryk for tænd sluk og
drej for dæmpning opføre sig at den skal krues helt op for at kunne tænde
LEDérne.Og nogle gange går de ud igen efter 2 sec. Drejer jeg den dæmper den
ikke men virker ustabel og kan of ag til kun tænde hvis jeg trykker ca 10
gange på den. Men dæmpefunjtionen er der ikke. Kun ganske svag "flimren" og
har prøver med 2 forskellige for at være sikker på de virkede. Der gør de på
en alm pære.
De dæmpere virker jo heller ikke på alle typer sparepærer. Det er lidt på
same måde den opføre sig nu med LEDérne

Re: LED Lysdæmper ?
Hejsa,

Hvad er den påstemplede minimumsbelastning på den lysdæmper du bruger?

/Claus

Re: LED Lysdæmper ?

Det er sikkert en SMPSU og/eller konstantstrømsgenerator før lysdioderne,
kan godt forestille mig det giver problemer med en lysdæmper?

Brian

Re: LED Lysdæmper ?

Det der er meget interessant er hvilken type transformer det er.

Ellers skal du "bare" bygge dig en hurtig nok PWM og så dæmpe med den.

Re: LED Lysdæmper ?

Et par dæmpere:
http://www.prolys.dk/led-b-nd-led-lysb-nd.html

Leo Havmøller.