LED - Farveblanding

Hejsa..

Jeg vil gerne delvist oplyse vores 3*1 meter gang med et LED loft..
Jeg overvejer 100-150 LED's  ~11.000mca

Stedet hvor jeg har fundet dem billigt, har desværre kun Cool White
(10.000kel.) som vel er nær Blåhvidt/Xenon - Og jeg vil gerne være omkring
de 3.300 som er "alm lys"..
Kan man ikke parre disse med et antal tilsvarende røde LED's??
Kan man beregne "farven" ved en given blanding, eller er det noget I har
prøvet tidligere?

Gode input søges :o)

Jeg vil SÅ gerne lege med det ;)
Hvis det ikke lyser nok, kan jeg tilføje 3*35W alm halogen senere..

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Jo!

Det kan sikkert godt beregnes... Men hvad med at lave en blanding af rød,
grøn og blå? - Og så lave det justerbart så du selv kan styre
farvetemperaturen!?

Brian

Re: LED - Farveblanding
hej

jeg sider lige nu og er i gang med et forsøg på at lave rgb lamper til
oplysning der skal kunne mikse alle farver
i test modellen bruger jeg 1800 mcd grønne og 1800 mcd blå og 1780 mcd røde

de røde er klart svager end de andre og fik nye 8000 mcd røde og grøne og
6000 mcd blå hjem i går

der ser de røde også klart svager ud end resten men jeg skal love for at
sådan 20 blå eller grønne de lyser op i mørket

vh. lars madsen

Re: LED - Farveblanding

Heheh..  Du kom ikke lige til at købe nogle hundrede WW LED's som ligger og
flyder? :o)

Kender du nogle "gode steder" at få inspiration - meget nærliggende hvis du
arbejder med det tænkte jeg..

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Selvfølgelig kan man beregne farven (kan godt finde et par formler frem
for 3D semiconductor LED hvis du skulle have de lyster), men er div
spektra ikke oplyst i databladene for de forskellige dioder eller på
google? Desuden vil kendskab til disse spektra ikke hjælpe alverden.
Problemet er bare at der er meget forskel på intensitetet af forskellige
farver lysdioder, så problemet bliver nok at få den korrekte relative
intensitet af de forskellige bølgelænger..
Den "nemmeste" metode så vidt jeg kan forestille mig, at bare at sætte
godt med røde og lidt grønne dioder (og selvfølgelig også dine "hvide")
og så forbinde dem sådan at du kan skrue op/ned for en enkelt type/farve
diode af gangen og sammenligne farven med f.eks. en glødepære indtil du
er tilfreds.

Mvh Jesper G, Stud.Civ.Ing

Re: LED - Farveblanding

Hej begge 2..
Tak for gode input..

Ideen med at justere er naturligvis glimrende, men for at få et ensartet lys
og udseende, havde jeg håbet at jeg blot kunne indsætte 1/3 røde + 2/3
hvide..  Men alle på fuld styrke, da lysmængden vist bliver det største
problem..
Skal der lidt grønne indblandes også?

Jeg kan næsten forstå at I er ret meget inde i LED begge 2, så tør I skyde
på hvordan fordelingen af hvide/røde/grønne skal være for at ramme mellem
3000-5000 kelvin?

Mener I det er bidende nødvendigt at kunne regulere de farvede LED's
individuelt?
Jeg havde håbet på at alle kunne køre på én psu og derigennem samlet kunne
skrue op og ned - hvis lysten kom :o)

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

En ting er farve-temperaturen, en anden er farve gengivelsen, altså hvordan
f.eks et foto gengives.

Jeg tror du må prøve dig frem, lav et lille eksperiment i en papkasse med
f.eks 3 hvide dioder, en rød og en grøn... sæt også en lille gløde pære
(cykellygte pære eller mindre) ind i kassen, læg et billede i bunden og lav
to huller til at kigge ind i kassen. Du kan evt male kassen indvendigt med
den samme maling du brugte i jeres gang.

Det er et overskueligt eksperiment, og du får hurtigt en ide om hvordan du
skal blande farverne for at give dit ønskede lys, du kan også sammeligne
lysintensiteten på den måde.

Det vil nok være nemmere, end bare at sætte en masse lysdioder op i loftet,
og så bagefter finde ud af at lyset er alt for koldt

mvh Steffen

Re: LED - Farveblanding

Tak for et meget godt indlæg..  Det tænkte jeg slet ikke på...

Jeg kunne experimentere, men så skulle jeg jo bestille en lille ordre, og
pointen var bare at bestille alt på en gang..
Dog har jeg besluttet at det bliver WW LEDs...  Så er jeg sikker ;)

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Pas på levetiden på de billige "Warm White" lysdioder. De har typisk kun en
levetid på 2.000 timer (1/4 år) iht. databladet.
Jeg har læst temmelig mange datablade, da jeg for et år siden havde et
projekt hvor der skulle bruges "Warm White" lysdioder. Jeg var nød til at
bruge de dyre typer fra Luxeon med en levetid på 100.000 timer (11,6 år). De
er dyre, selv om prisen er lige faldet fra 48 Kr. til 18 Kr. v. 1000stk. :o)

http://www.led1.de er noget sparsomme med datablads-oplysninger og fortæller
heller ikke hvilken type der er tale om, så man selv kan finde et datablad.
Hvis du ved hvilken type der er tale om, eller har et datablad, der
fortæller noget om levetiden er jeg beget interesseret.

Re: LED - Farveblanding

Kanon indlæg begge 2...  Tak!!!

Jeg har også selv set dem på led1.de - Men har fundet dem billigere i
HongKong..
http://www.besthongkong.com/product_info.php?products_id20%9
(Allan - kan du se om de sutter?)

2.86$ for 10 stk v/100 eller 1.97$ v/1000

Der er ikke lige nogen der er med på at bestille 1000? :o)  Jeg skal kun
bruge 2-300 stk...

PS: uha jeg bliver klog på det nu... DEJLIGT...

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Det kan jeg desværre ikke.
Jeg kan ikke finde et datablad på en BUWWC333W20 og informationerne på siden
er yderst sparsomme (det plejer ikke at være gode tegn).
Mit gæt er at levetiden er kort på en så billig diode. Det har den været på
alle de billig "Warm White" lysdioder jeg har kikket på (som sagt giver jeg
18 Kr. V/1000 stk. for dem jeg bruger i mit produkt).
Prøv at send en mail til dem, hvor du beder om at få et datablad (jeg kikker
det gerne for dig). Kan du ikke få et rigtigt datablad på dioden, ville jeg
ikke bestille dem.

"Warm White" lysdioder er stadig forholdsvis nyt, så prisen falder og der
kommer nye producenter til.

Re: LED - Farveblanding

Tjaaa..  Men mit køkken skal sættes op fra den 19 april ;o)

Hvad med disse..  Der er et datablad
http://www.dotlight.de/datasheets/LLSW520130.pdf

Men i mine øjne ser det ikke særlig informativt ud..  Der står f.eks ikke
forventet levetid.. .

Men hvad siger du?

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Det er ikke en "Warm White" diode, men kun "White".
Det må du ikke sætte op i dit køkken. Lyset er alt for koldt fordi det
indeholder for meget blå lys => at f.eks. dine fødevarer ser helt forkerte
ud (direkte uappetitlig pga en underlig farve).
Jeg vil også være betænkelig ved at anvende halogen belysning i et køkken.
Farvegengivelsen er temmelig vigtig. Næste gang du er i Bilka vil de se at
farven på lyset over køledisken med fersk kød har en anden farve end resten
af lyset i butikken. Der anvendes lamper med et lys, der ikke er så koldt
som det øvrige.

Derudover oplyser producenten intet om levetiden. Det er normalt et dårlig
tegn. Var der en god levetid, ville han med sikkerhed nævne det i sit
datablad.

Forventet levetid fremgår aldrig af et datablad. Et datablad indeholder kun
tekniske specifikationer.

Re: LED - Farveblanding

Ehm..  Læs lige dine 2 sidste sætninger..   :o)
Hehe...  Lidt sjovt...

Men nu til det vigtige:
Se lige linket her..  Det er der produktet vises..
Der hedder det en WarmWhite - Og det er den jeg skal bruge.. ikk...

http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_23/products_id/501

Så må databladet være forkert - eller fatter jeg bare minus?

Mvh Dennis

Re: LED - Farveblanding

Hold kæft hvor jeg sover.
Jeg læste din sætning som "leveringstid" og skriver selv "levetid", som jeg
jo selv har påpeget skal stå i et seriøst datablad :o)

Jeg håber du kan se bort fra den kommentar. Pyha, jeg trænger til weekend.

Re: LED - Farveblanding
ikke
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_23/products_id/501

Den ér warm white, jeg har selv bestilt præcis sådan en, fra samme shop! -
Den har en dejligt gløde-pære agtigt farvetemperatur. Bestilte dog kun én
for at se den, da jeg bestilte en masse andre ting dér.

Brian

Re: LED - Farveblanding

Underligt for i det datablad Dennis henviser til står der kun at den er
"White". De plejer nok at fortælle hvis der er tale om "Warm White", da det
har stor betydning for prisen.
De er heller ikke meget for at fortælle hvilken farvetemperatur den har. Der
er ganske vist et lille Chromaticity diagram, men det er ikke let at aflæse.
Det er almindeligt at fortælle at farvetemperaturen er f.eks. 3300K (Warm
White).

http://www.dotlight.de/datasheets/LLSW520130.pdf

Re: LED - Farveblanding

197 Bananpenge fra hong kong... - Mht. fragt og leveringstid, fortoldning og
moms, ville jeg nok købe i tyskland... - Nåeh ja, det har jeg jo gjort...
Som sagt er det ikke så længe siden jeg købte 6-7000 styks af blandede
typer, så jeg tror jeg klarer mig lidt...

I tyskland er der et hav af handlere på LED, prøv blot og søg!!

Lars / Viborg

Re: LED - Farveblanding

Takker..
Den konklusion er jeg nu også endelig blever overbevist om..:o)

Takker...

Re: LED - Farveblanding

Tusinde tak...

ER nu sendt ;)