LED eller CCFL baggrundsbelysning...

I forbindelse med et mindre hobbyprojekt skal jeg bruge et LCD
display(320/240 pixels) med baggrundsbelysning...

Men sælgeren giver mig så valgmuligheden mellem at få LED eller CCFL
baggrundsbelysning...

Umidlbart kan jeg ikke lige gennemskue fordele og ulemper ved de to typer og
håbede at i eventuelt kunne "oplyse" mig lidt...

Jeg forestiller mig selv at CCFL giver et mere jævnt lys som en fordel, mens
ulempen er at de "brænder ud"...? Hvor LED så giver et ujævnt lys men
tilgengæld brænder de ikke ud...? I såfald, hvordan vælger man mellem de to
løsninger? er der en tommelfingerregel som siger noget om levetiden på en
CCFL baggrundsbelysning(f.eks. antal tænd/sluk, eller driftstimer?)...

På forhånd tak!

--
MVH
  Thomas Eg Jørgensen

Hvis der med ccfl menes elbacklight eller hvad det nu hedder så er montering
nem. lyser godt. fylder lidt og larmer.
dioder er lidt mere besværlige. du kan gøre lysfordelingen bedre de er
lydløse og brænder ikke ud.
jeg ville snuppe dioder.

Jacob

Site Timeline