LED driver

Hep,

forsøger på at få en hvid LED til at lyse vha følgende opskrift:

http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30709/article.html

(under "Automatic white-LED garden light")

Dog uden solcellen (lige nu).

Anyway, den vil ikke i svingninger - kan de skyldes at mine
spoleviklingsevner er ikke eksisterende? :)

Stjal en toroid fra et defekt pc bundkort og viklede hvad jeg lige havde
ved hånden af (fast kobber) ledning omkring .. ikke et kønt syn :)

Nogen som har erfaringer med en lignende konstruktion?

--
-jens

Re: LED driver
Hej Jens

Har du viklet spolen rigtigt, den skal vikles bifilar, altså¨med
to tråde på en gang, den ene ende på den ene tråd skal så
forbindes med den anden ende på den anden tråd og danne
midtpunktet.

Mvh Max

Re: LED driver
meddelelse

Eller med andre ord: Vikle fra A til B, lave en sløjfe på tråden til udtag,
og vikle videre fra B til C i samme retning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: LED driver
Hej Ulrik

Ikke helt, den bliver ikke bifilar og dermed er koblingen
ikke nær så hård.

Mvh Max

Re: LED driver

Kort svar: nej :-)

Men jeg har desværre ikke lige noget tråd som tillader at jeg får
afprøvet, har kun noget lakeret 0,75mm alu fnidder og dét er nok ikke et
hit ;-)

Hrm.. det var vidst nogenlunde det jeg gjorde.. så C er på den anden
side cirklen af A & B.

Forstår jeg Max ret vil dette resultere i en spole hvor A,B & C er
umiddelbart ved siden af hinanden?

--
-jens

Re: LED driver
Hej Jens

Det er sådan jeg opfatter det og det er forkert,

Du tager to stykker tråd der er lange nok til det antal viklinger
du ønsker, dem snor du let sammen. Dem vikler du nu på din
kerne. Du har så en vikling med to tråde, du tager så en ene
ende på den ene tråd og forbinder med anden ende af den anden
tråd og det giver midtpunktet B. De to resterende ender bliver
så C og A. Den sorte prik der er ved de to spoler indikere
samme ende af spolen.

Du kan se processen på de første 5 billeder her

http://www.pan-tex.net/usr/r/receivers/elrpicbifilar.htm

Mvh Max

Re: LED driver
meddelelse

Det var da vist en luksusløsning på problemet.  :-)  Det er slet ikke
nødvendigt med så fin kobling til sådan en oscillator. Har tit lavet nogle
tilsvarende, bare ved at smide nogle få ekstra vindinger uden på en
eksisterende, åben drossel. Det virker fint.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: LED driver
Hej Ulrik

Ja, men det var den der var beskrevet i artiklen.

Mvh Max

Re: LED driver

Skulle hFE ikke være mindre? C er jo den med størst hFE...

[...]

side cirklen af A & B. (En forklaring jeg fandt på et andet site med
samme design af LED driver)

http://www.njqrp.org/sop/assy/sop4019.jpg

--
Med særlig Venlig Hilsen