LED driver

Hep,

forsøger på at få en hvid LED til at lyse vha følgende opskrift:

(under "Automatic white-LED garden light")

Dog uden solcellen (lige nu).

Anyway, den vil ikke i svingninger - kan de skyldes at mine spoleviklingsevner er ikke eksisterende? :)

Stjal en toroid fra et defekt pc bundkort og viklede hvad jeg lige havde ved hånden af (fast kobber) ledning omkring .. ikke et kønt syn :)

Nogen som har erfaringer med en lignende konstruktion?

--
-jens
Reply to

Hej Jens

Har du viklet spolen rigtigt, den skal vikles bifilar, altså¨med to tråde på en gang, den ene ende på den ene tråd skal så forbindes med den anden ende på den anden tråd og danne midtpunktet.

"Max" skrev i en meddelelse news:44a18b46$0$84014$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Eller med andre ord: Vikle fra A til B, lave en sløjfe på tråden til udtag, og vikle videre fra B til C i samme retning.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik

Ikke helt, den bliver ikke bifilar og dermed er koblingen ikke nær så hård.

Kort svar: nej :-)

Men jeg har desværre ikke lige noget tråd som tillader at jeg får afprøvet, har kun noget lakeret 0,75mm alu fnidder og dét er nok ikke et hit ;-)

Hrm.. det var vidst nogenlunde det jeg gjorde.. så C er på den anden side cirklen af A & B.

Forstår jeg Max ret vil dette resultere i en spole hvor A,B & C er umiddelbart ved siden af hinanden?

--
-jens
Reply to

Kort svar: nej :-)

Men jeg har desværre ikke lige noget tråd som tillader at jeg får afprøvet, har kun noget lakeret 0,75mm alu fnidder og dét er nok ikke et hit ;-)

Hrm.. det var vidst nogenlunde det jeg gjorde.. så C er på den anden side cirklen af A & B. (En forklaring jeg fandt på et andet site med samme design af LED driver)

[...]

Det er sådan jeg opfatter det og det er forkert,

Du tager to stykker tråd der er lange nok til det antal viklinger du ønsker, dem snor du let sammen. Dem vikler du nu på din kerne. Du har så en vikling med to tråde, du tager så en ene ende på den ene tråd og forbinder med anden ende af den anden tråd og det giver midtpunktet B. De to resterende ender bliver så C og A. Den sorte prik der er ved de to spoler indikere samme ende af spolen.

Du kan se processen på de første 5 billeder her

"Jens Arnfast" skrev i en meddelelse

Med særlig Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Michael Meidahl Jensen

"Max" skrev i en meddelelse news:44a19ac8$0$84013$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk

Det var da vist en luksusløsning på problemet. :-) Det er slet ikke nødvendigt med så fin kobling til sådan en oscillator. Har tit lavet nogle tilsvarende, bare ved at smide nogle få ekstra vindinger uden på en eksisterende, åben drossel. Det virker fint.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hej Ulrik

Ja, men det var den der var beskrevet i artiklen.

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:44a45b83$0$12628$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

Skulle hFE ikke være mindre? C er jo den med størst hFE...

Reply to
Brian