LED-display

På mange digitalure sidder der sådan en dims der kan projicere
klokkeslettet på loft eller væg.

Kan de købes i løs vægt og findes der datablade?
Har de et navn man kan søge på, søgning på "led projector" giver ikke
noget brugbart?

Tomas

Re: LED-display

Jeg tror bare det virker på den måde at der sidder et alm 7-segment LED
display, evt. et lysstærket et og så en linse af en slags!

Brian

Re: LED-display

Det er sikkert korrekt, men det besvarer bare ikke mit spørgsmål.

Der er jo tale om syv segmenter gange fire cifre og der er kun 14 ledere i
kablet.

Tomas

Re: LED-display
Den Tue, 19 Oct 2004 21:12:50 +0200, Tomas Pedersen

11 er nok: én til hvert af segmenterne som er fælles for alle cifre og
én til CA/CC¹ på hvert ciffer.

¹ Fælles anode eller fælles katode.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Guess what I made for dinner?  Reservations!

Re: LED-display

Mja, der glemte jeg vist lige at tænke mig om.

Kan stadset købes noget steds?

Tomas

Re: LED-display
Den Tue, 19 Oct 2004 21:51:49 +0200, Tomas Pedersen

Nu gik spørgsmålet vel på dimsen der lyser på væggen/loftet og mon
ikke det er en laser med to bevægelige spejle der gør det?

Lav det dog selv. Man lærer ikke noget af at købe det hele :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Check any two: [] good [] quick [] cheap

Re: LED-display

Det er det med garanti ikke. Om ikke andet så fordi det vil være for
dyrt at sætte to af den slags i en clockradio til 169 kroner. Der er i
øvrigt en rød til uret og en grøn til termometret.
Det 'flimrer' heller ikke som en laser ville gøre.

Det eneste jeg kan lave selv er at sætte en linse foran et
high power LED-display og så mangler jeg både display og optik.

Tomas

Re: LED-display
hej tomas

det er lavet med et lcd display med en pære som backlight og en linse foran
om man kan lave det selv tjaa det kan man vel godt hvis man vil

vh. lars madsen

Re: LED-display

Jeg tror du er den der kommer tættest på.

Jeg har nu skilt en af dem ad og det ser klart ud til at der er 'noget'
med noget lys bagved.
I modsætning til de fleste LCD er tallene her
ikke sorte, men gennemskinnelige. Lyset er dog helt sikkert en high power
LED, jeg kan kende den typiske 'firkant' hvor lyset dannes, den bliver
ikke varm og der er ikke plads til en glødepære.

Tomas

Re: LED-display
Hej Tomas,

(Ret lige dit tegnsæt :)
Jeps, det er et LCD, blot med omvendt polarisering af polariseringsfolien,
hvilket betyder at tallene bliver gennemskinnelige og omgivelserne "sorte".
Og ja, det er en kraftig LED der giver lyset og en simpel optik fokuserer
det på en vis afstand.
Jeg har aldrig set noget i den stil som færdigvare, men hvis du er
fingernem, er det blot at vende folien på et lille display, give det baglys
og så montere det i fx. et plastrør med en optik i toppen.

--
Venlig hilsen,
Søren