LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Hej.....hvis der sidder nogle elektronik folk derude, ville jeg hF8%rer
om i kunne finde en lF8%sning pE5% fF8%lgende:

I min bil har jeg et stykke elektronik der indikerer drift pE5% en
styreboks v.h.a en 5 mm lysdiode(led), denne diode blinker/flimrer,
kald det hvad du vil. Det mE5% skyldes noget af det elektronik inde i
boksen. Hvordan kan denne flimren bortskaffes. Har prF8%vet med en lille
kondensator parralelt over, men det funker ikke. er der nogen som har
en ide, jeg kan afprF8%ve

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Hvad sker der, når du putter kondensatoren hen over ?

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Skift lysdioden ud med en højeffektiv type, sæt så en seriemodstand og
en stor kondensator på.

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Hej.

nE5%r jeg smider kondensatoren hen over, og problemet det samme og
uE6%ndret.

Hvad mener du med en diode af hF8%jeffektiv type? den der sad pE5% til at
starte med var en grF8%n "gammeldags" diode. den er smidt vE6%k nu. Og jeg
har erstattet den med en hight bright grF8%n diode af samme
stF8%rrelse(fysisk), Hvad vil seriemodstanden hjE6%lpe udover at dE6%mpe
styrken?

Tak for jeres svar...

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

"Blinkede" den også ?

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Jep, det gjorde den. Har ogsE5% prF8%vet med en blE5%, bare for lige at se,
hvilken resulterede i det samme..

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Meningen er at få tilstrækkelig lys med en lav strøm, derfor en
højeffektiv type. Så skal der en kondensator på, måske en 10uF
eller mere og så en seriemodstand der begrænser strømmen til
lysdioden så den ikke kan nå at tømme kondensatoren.

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
ok...det prF8%ver jeg lige imorgen....

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

her går du så ud fra, at udgangen i boksen er en open colector eller en open
emitter.
MEN hvis det nu er et "push pul" udgangs trin, så kan du putte alt det
kondensator på du vil, der sker ikke andet end at udgangen brænder af :-(

for at komme med den rette løsning var det jo rart at vide hvor hurtig den
blinker, er det sådanne noget flimmer man kund lige kan se, altså 40-60 Hz
eller er en disideret blinken på 2-3 Hz ?

det gør jo en forskæld, men under alle omstændigheder ville jeg sætte en
diode i serie med den LED, så er problemet med "push pull" trinnet løst, og
så kan du begynde at sætte condensator over LED'en og måske en modstand i
serie.

mvh Morten

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Hej folkens.

Det sidste jeg prF8%vede var med en 500 ohm's modstand i serie med, og
en kondensator, som jeg tror er pE5% 4,7uF(der stE5%r 4,7, sE5% en streg og
50 nedenunder pE5% den)

Dette virkede ikke!

Morten: Jeg vil tro den blinker/flimre 30-40 hz, altsE5% 30-40 gange i
sekundet...ca...

Pft

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.

Det giver ikke nok virkning hvis du sC3%A6tter kondensatoren direkte
parallelt med lysdioden.

Det bedste du kan gC3%B8re er at lave et arrangement med to modstande i
serie foran dioden, og sC3%A5 have kondensatoren siddende med det ene ben
mellem de to modstande og det andet til lysdiodens minusben.
Modstanden mellem kondensator og lysidode skal give kondensatoren
mulighed for at lade mere op, og tilalde et stC3%B8rre spC3%A6ndingssving=
 end
det dioden tillader, det vil formentlig blot vC3%A6re under 0.1V.
Den anden modstand er for at beskytte elektronikken som muligvsis/
sandsynligvis ikke vil bryde sig om en kapacitet direkte pC3%A5 udgangen.
To modstande som tilsammen giver ca 500 ohm, og en kondensator pC3%A5 47
eller 100uF vil gC3%B8re det.

Hilsen Kim

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Tak.

Det vil jeg prF8%ve i lF8%bet af ugen....;)

Mvh
Casper

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Hej.

nyt info:

Fik kF8%bt stumperne, og samlede det som anvist. 2 x 250 ohm's modstande
og en kondensator pE5% nogle af 60 uF. Da jeg satte spE6%nding pE5% skete
der ingenting, AltsE5% LED lyser ikke. Fik sat et multimeter pE5% fF8%r den
kreds, altsE5% hvis LED'en forsynes direkte fra boksen. spE6%ndingen kan
reguleres fra 0-2 V via det potmeter der kommer fra boksen.

Hvad sE5% nu? er modstanden for stor, sE5% at spE6%ndingen bliver for lille=
,
eller hvorfor lyser den ikke?

Pft

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

...og kondensatoren vender rigtigt ?
(jeg gætter på det er en elektrolyt)

Bo //

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.

BF%BD fEF%BFBD%r den
ndingen kan

PrC3%B8v fC3%B8rst at undlade kondensatoren. Den kan vC3%A6re vendt fork=
ert eller
defekt. Hvis det stadig ikke virker mC3%A5 du til at tjekke modstandene.
Der findes mange sjove mC3%A5der at mC3%A6rke modstande pC3%A5, pas pC3%
A5% det ikke er
250kohm du har fC3%A5et monteret.
Er du sikker pC3%A5 at det er 250 ohm? StandardvC3%A6rdierne er 220 hhv 2=
70
ohm, og det er ogsC3%A5 fint nok.

Hilsen Kim

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Er sikker paa at kondensatoren vender rigtigt. dog ved jeg ikke om den
er defekt? Det store minus tegn, tager man ikke fejl af. Har ikke
tjekket farvekoden pE5% modstandene, men gE5%r ud fra at ham gutten fra
brinck godt kan lE6%se modstande. Men dobbelt tjekker lige.....

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.

Jeg er sikker pE5% at der var een som sagde...'sE6%t en diode i serie
fF8%rst.'.SE5% lE6%nge du ikke gF8%r det sE5% kan du, som han ogsE5% sagde,=
 mE5%ske
putte lytter pE5%,indtil det oser.
SE5% hvis det var mig, og jeg ikke har et scope..sE5% ville jeg sE6%tte de
500 ohm i fF8%rst og sE5% en LED antiparallelt over den der er problemet..
alsE5% den skal vende modsat den der blinker ...sE5% ville jeg se om begge
nu lyser..
hvis de lyser begge to...sE5% har du et signal der svinger pos og
neg.ift den stel dioden er forbundet til.
og sE5% kan du kun arbejde med en lyt over LED'en .nE5%r du sE6%tter en
diode der vender samme vej som din lysdiode fF8%r lytten.. hvis du vil
have noget ud af en lyt.
Det er jo sE5%dan at hvis der er pos og neg sE5% vil lytten aflades gennem
den samme seriemodstand i det halve af tiden og oplade i det halve..
AlsE5% en diode fF8%rst ,sE5% lyt over led. vil sE5% gF8%re at lyt oplades =
og
den afgiver sE5% sin energi til led nE5%r pulsen gE5%r negativ..(dette
gE6%lder ogsE5% hvis pulsen er plus og gnd.. sE5% dioden er en forudsE6%tni=
ng
for at det kan virke.
sE6%t endelig en modstand efter dioden eks den der var i, hvor led
stadig lyste..
Den endelige forbindelse bliver ;ledning ud til diode samme vej som
led..til modstand til blink-led og lyt parallel over led .
hE5%ber du kunne fE5% mere held med dette forsF8%g..
alex

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søge s.
Har kF8%bt en diode, som jeg vil smide i kredsen en af dagene. Derefter
lyt parralelt over LED. Der skal ikke nogle modstande i kredsen sE5%
vidt jeg kan gennemskue. Der er jo kun 2V til rE5%dighed. Og hvis led
skal have ca 20 mA og jeg smider 500 ohm i serie, vil det begrE6%nse
strF8%mmen til ca 4 mA, hvilke ikke er nok, og sikkert ogsE5% derfor den
ikke ville lyse igE5%r! Men som sagt prF8%ver med: diode, lyt og led. sE5%
ser vi hvad der sker...

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

4mA er rigeligt til de fleste LED's. Men hvordan får du det til 4mA ?

Re: LED der blinker, ideer til problemløsning søges.

Ved at kortslutningsstrømmen af en 2V kilde og en 500 Ohms modstand :-)

-men det er en forkert beregning...