LED-baglygter til trailer, 12/24v

Jeg vil gerne erstatte baglygtepærerne på min trailer med lysdioder.
Hvis man piller indmaden ud af lygten, er der plads til en printplade på ca
6*12cm.
Der er en blinkpære på 21W, og en kombineret 5/21W baglys/stoplys.

Det skal være uafhængig af indgangsspændingen, der kan variere mellem 12 og
28(+) volt.

Hvodden bygger man det?

Pærene ses fra siden, ikke fra toppen, så jeg kan ikke bruge en "pære" som
disse fra T-hansen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c61%7395737&n12%00290513&pn12%27243220

Leif

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Sjovt projekt, men det er næppe lovligt.
Mon ikke baglygten er typegodkendt til en bestemt type pærer. Hvordan vil du
sikre dig at din hjemmelavede diodepærer giver samme lysmængde?

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Der er ingen reflektor; så det må vel være til at find ud af hvor mange lux
en 21W pære giver, og så finde det samme i lysdioder.

Leif

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Husk spredning (lys ud til siden). En lysdiode er oftest meget
koncentreret i en retning..

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Nemlig.
Husk også farvetemperaturen. Efter som der er tale om en baglygte, skal den
lyse ud gennem et farvet glas (filter), som tilbageholder en del af lyset.
Er farvetemperaturen ikke den samme som den oprindelige glødepærer (og det
er den ikke), vil mængden af lys der passerer gennem filtret ikke være den
samme, selv om begge har samme lux-tal.

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Hvorfor skal der være et farvet filter ?
Hvordan definerer du farvetemperaturen for en rød LED ?

Bo //

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Baglygten skal jo være rød iht. færdselsloven, så glasset på lygten er rødt
(et filter).

Se farve-spektret for dioden i databladet.
Rød er jo ikke bare rød. Hvis det ikke er samme bølgelængde som dit filter,
vil lyset blive dæmpet.

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Korrekt, men i det oprindelige spørgsmål skrev Leif  "Jeg vil gerne erstatte
baglygtepærerne...", så i dette tilfælde er der tale om en lygte med rødt
glas hvori han vil montere lysdioder.
Dette røde lygteglas er et filter, som skal passe med bølgelængden på lyset
fra de dioder han påtænger at bruger. Ellers vil glasset dæmpe lyset.

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v
.
Hvor mange dioder skal der så til det?

Leif

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Tjah, 2000 mcd er jo det samme som 2 cd... Såh én! - Én er så alligevel ikke
nok da du også skal have spredning ud til siderne, og en enkelt er nok også
lige et småt nok lysende punkt...
Jeg ville nok (mindst) bruge 5 bagud og 5 til hver side!

Alternativt findes der en lysdiode fra luxeon med meget bred spredning, og
meget høj lysstyrke som du nok kan bruge, men de koster vidst 50-100
kr/stk...

Brian

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Hvorfor ikke?

Der er meget løse krav til lygter, så jeg tror ikke der er nogen der
kommer efter folk der har flikket fungrende lygter sammen.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Mig bekendt er løgter typegodkendt. Dem kan man ikke bare modificerer med
lysdioder.
Det vil være noget af et sikkerhedsproblem, hvis man erstatter baglygterne
med en type, som ikke giver så meget lys.

Min antagelse underbygges bl.a. "VEJLEDNING for STATENS BILINSPEKTION AFSNIT
6", hvor der står at baglygter skal være "E"- eller "e"-godkendt.
http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit6.htm

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

og mærket skal sidde på glasset ikke lysgiveren.
Dioder brugt rigtigt giver et bedre lys end en tilsvarende glødepærer. men
man kan også få lavet noget klamp.

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Jeps, men bruger du ikke den rigtige lyskilde, bortfalde
godkendelsen....

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v
Nu ikke alle de regler. Vis mig et diagram :-)

Leif

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Søg selv videre på "konstantstrømsgenerator" eller "constant current", det
er sådan et kredsløb du skal bruge for at dioden lyser lige meget ved 12-24V
:o)

Re: LED-baglygter til trailer, 12/24v

Kan du arbejde lidt med elektronik selv ?
http://home6.inet.tele.dk/moppe/konstant.html