Led

Har spænding fra 5V til 60Vdc
Ved denne spænding variant ønskes en Led (1.8V 2mA) tilsluttet.
Således at Led hele tiden vil havde samme lyse-intensitet ved 5 til 60Vdc.
Er der nogen der kan hjælpe med et diagram eller Web-link.

Monie

Re: Led

Altså skal du bruge en konstantstrømsgenerator.

Jeps, min private hjememside.

Overvej dog lige hvor meget strøm du skal bruge til dioden og hvor meget
effekt der bliver afsat i konstantstrømsgeneratoren ved 60 volt....

Re: Led

Du skal nok ikke bruge BC547 ved 60V. Det går muligvis godt, men
databladet siger 45V.

Hvis man bruger en højeffektiv LED, kan man nøjes med 5mA til det meste,
og så kan der max afsættes 0.3watt i transistoren. Bruger man en trad
LED er 25mA måske mere passende, kommer man op på ca 1.5watt, og det
ligner noget med en køleplade.

Bo //

Re: Led

Det er jeg klar over.... :-)

Re: Led
Hej Bo

Nu skriver Monie jo 2 mA, så ved 60 Volt bliver det 130 mW.

Mvh Max

Re: Led
Hej Max

Ja min Led bruger kun 2mA
Derfor mener jeg ikke der afsættes så meget effekt.
Men du har jo beregnet dette.. Ok

Mvh
Monie

Re: Led

Typisk: jeg læser ikke opgaven, inden jeg svarer. Håbe min uddybning kan
være til almen oplysning :-)

Bo //

Re: Led
Tak Klaus

Jeg har selfølgelig ikke beregnet hvor meget
effekt der bliver afsat i konstantstrømsgeneratoren ved 60 volt.
Det er heller ikke sikkert, at det kan lade sig gøre, uden at der bliver
afsat for meget effekt.

Mvh
Monie

Re: Led

Velbekom

Men det må du jo så til :-)

Hved er for mgeet effekt ?
Det er såmænd et spørgsmål om at vælge de rigtige komponenter og sørge
for at de kan komme af med varmen......

Re: Led
Hej klaus
Se kommentar i teksterne nedenfor.

Den effetkt der afsættes ved max 60Vdc i transidtoren.

Re: Led
Et spørgsmål mere!

Hvordan laves eletronik strømbegranser, så en motor Max får 5Amp
Bedst hvis strømmen kunne blive regulerbar fra 0-10Amp ved 24Vdc
www.sunwind.dk/Max5Amp.jpg

Vil du være behjælpelig med et diagram.
Så vil jeg gerne havde at du sender det til mig;-)
Min E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Med venlig hilsen
Monie

Re: Led
Hej Monie

Jeg vil anbefale dig at få nogen til at vise dig en PWM styrring til
den motor, at lave en strømbegrænser vil medføre at du skal
brænde en 200-300 Watt af i varme, og det går slet ikke.

Mvh Max

Re: Led

Har du prøvet http://www.miscel.dk/MiscEl/miscel.html på LED siden.

Design kredsløbet som "T (DC)" og gør så R2 lidt mindre og check på
analyze siden.

Re: Led
Tak HJK
Har hente programmet.