LCD/TFT fra bærbar, brugt på stationær

Hej NG'er.

Jeg har en LCD/TFT skærm fra en defekt bærbar. Jeg kunne godt tænke mig at
benytte den via et standard VGA-grafikkort fra en stationær PC.
Kan man købe (eller evt. selv lave) den nødvendige konvertering af de
elektriske signaler ??

Jeg kender skærmens elektriske interface, og VGA-interfacet er der jo heller
ikke noget hemmeligt ved.
Men de to snit er jo vidt forskellige. Er der nogen der har prøvet noget
lignende ?? Eller har hørt om det ??

Ved nogen af jer, hvad det interface på LCD-skærmen hedder ?? (I lighed med
VGA og DVI for CRT-skærme). (Det er et 20-polet stik, med signaler der
hedder Din0+/-, Din1+/-, Din2+/-)

På forhånd tak for enhver form for hjælp og hints.

Mvh Morten

Re: LCD/TFT fra bærbar, brugt på stationær

Det har været diskuteret herinde et par gange efterhånden, så første sted at
kigge:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=b%C3%A6rbar+sk%C3%A6rm+group%3Adk.teknik.elektronik

IMO er det en meget teknisk svær eller meget økonomisk urentabel løsning du
er ved at brygge sammen....Jeg tror du kommer enten på noget seriøst arbejde
hvis du selv skal lave det og jeg tror du kommer til at give mere for en
"konverter" end du giver for en spritny fladskærm...

MVH
  Thomas

Re: LCD/TFT fra bærbar, brugt på stationær
at
at
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&q=b%C3%A6rbar+sk%C3%A6rm+g
roup%3Adk.teknik.elektronik

Ja, jeg kan godt se det er et "populært" emne.

du
arbejde

Og jeg kan også se, at man skal huske at give alle oplysninger.
Det ligger sådan, at jeg har en 1GHz bærbar med defekt/smadret LCD skærm. Og
en anden ældre PII bærbar, med defekt bundkort, men hvor skærmen er OK.
Jeg har datablade på de 2 skærme, og de er "98%" kompatible. Men jeg har
alligevel ikke noget billed på, - kun hvid/lysegrå skærm. (Jeg tror ikke det
er de sidste "2%", da de pågældene datasignaler slet ikke er ført ud på den
ene skærm).
Men jeg har til gengæld fint billed på en ekstern VGA skærm.
Jeg forestiller mig derfor, at der sidder 2 "parallele" grafikkort i en
bærbar ?? Alternativt må det være det analoge signal der bliver konverteret
til digitalt, - og det tvivler jeg stærkt på.

Min første indskydelse var, at "gå over åen efter vand", - altså at
konvertere analogt til digitalt.

Nu ser og hører jeg så, at det slet ikke hænger sammen økonomisk.

Næste indskydelse er så, at skifte den chip som leverer det digitale signal.
Pt. er den adskilt i hoveddele, så jeg kan ikke lige se hvilken grafikchip
der sidder i maskinen, og dermed hvad jeg skal kigge efter. Efter weekend'en
måske.

Mvh Morten

Re: LCD/TFT fra bærbar, brugt på stationær

Hvis skærmen var 100% ens, ville der jo nok være billed på, såfremt den 1Ghz
faktisk virker, så jo jeg vil sige at det skyldes de sidste 2%.

Det er nok nærmere en chip med understøttelse for 2 udgange, og det er med
100% sikkerhed ikke et analogt signal der laves om til digital.(i så fald
ville producenten være idiot)

Det er heller ikke hvad der sker.

Det gør det heller ikke.

Det du vil nu er ikke bare at skifte grafikkort chippen (som muligvis er en
BGA IC), men også ændre samtlige komponenter til grafik delen....

Mit gæt er at med den viden du har om elektronik, så får du ødelagt
bundkortet ret hurtigt... (mit gæt baseres på at hvis du havde den fornødne
viden om emnet, ville du end ikke kaste dig ud i det projekt)

Men held og lykke da ;)

--
MVH.
N_B_DK

Hvis ikke PC'en virkede ville du helt sikkert ikke have fundet mit indlæg
:-)

Er det ikke også det jeg selv konkluderer ???????

en
fornødne

Jamen du har nok ret. Jeg har kun 11 år på bagen som elektronikmekaniker, og
3 år som ditto-tekniker.
Men indrømmet, - det er 6 år siden jeg sidst har rodet med det på prof.
plan.

Men der er kommet en fornuftig "børne-internet-pc" ud af resterne af den
bærbare. Tøsen er glad, - også selv om hun skal bruge hendes gamle 17".

Mvh Morten

Re: LCD/TFT fra bærbar, brugt på stationær

Nej det er ikke helt det samme, for du indikerer at der sidder 2 grafikkort
i, der sidder kun et, men med 2 udgange (det er ikke det samme)

Ja men så burde du vide at man ikke bare skifter en BGA kreds (som langt de
fleste GPU er), samt alle tilhørende komponenter.

Så kan det jo ikke være bedre :)

--
MVH.
N_B_DK