LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900

Hejsa,

Nogen gode ideer til fejlsøgning på en 19" LCD-Skærm GNR TS900

Den er startet med at flimre lidt i farverne i et par sek. og så komme
tilbage til alm. billede i nogle måneder.

Så flimrede den og fik en 'underlig' farve.

Nu er den så bare meget mørk i farverne og ikke til at bruge.

Når jeg leger med indstillingerne i skærmens menu er der fint klart og
lyst billede.

Nogen hjælp ???

mvh. HHAndresen

Re: LCD-Skærm meget mørk , GNR TS900

I hele billedet eller kun menuerne ?

Hvis det kun er menuerne den er klar, ville jeg gå efter kabelt og stik
bagpå.

Re: LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900
Stik og ledning er testet, anden ledning forsøgt også.

Ja det er kun menuerne der er skarpe, billedet fra pcen er stadig mørkt.

/HH

Re: LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900

Nå du siger stik og ledning testet - har du testet med en anden skærm ?
Grafikkortet kan godt være stået af...

Ellers, i indgangen i skærmen sidder der sikkert nogle 6,2V zenerdioder
på sync-lederne, samt nogle dobbelte shottky dioder på RGB linierne,
tjek dem for ESD skader.

// Per.

Re: LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900
Hej Per,

Det vil jeg da forsøge at teste.

Jeg har prøvet med anden skærm på den første pc, og anden pc på den de
dårlige skærm.

Jeg skal vel lodde dioderne ud for at teste dem :S

/HH

Re: LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900

Godt

Det er SMD dioder der sidder i den. de kan måles imens de sidder på
printet. De skal i diodetest måle ca 0.700 på multimeteret.

De er som regel små, sorte, 2*1mm med tre ben på. Det kan være dobbelte
dioder, så du har to dioder imellem de tre ben, som oftest i serie så
det ser sådan her ud

ben2 --->I ben1 --->I ben 3

// Per.

Re: LCD-Skærm meget mørk, GNR TS900
Hej

Det skulle være mærkeligt at dioderne skulle være kortsluttet på alle 3
farver
Lav en colorbar i paint eller find en på nettet og se om det er både R+G+B
der er syge er det kun en afdem så lad lid sammenlignings måling

Kan du vælge info på skærmen og se f.eks 1280x1024@60 hertz elle hvad den nu
kører og passer detr med hvad du har sat grafikkortet til?
Prøv evt at gå den ig hertz hvis den er sat højt det kan være at
scalerboradet bare ikke kan finde ud af det

Er det ikke kabler ell andre simple ting... så skal man nok ikke bruge for
meget tid nu om dage i forhold til at kaøbe en ny

Wiljan

Site Timeline