LCD skærm flimrer når kold

Hej NG,

Jeg har en ældre LCD-skærm af type MultiQ. Problemet er at den flimrer
utrolig meget når den er kold (læs: første 5-10 min.).

Kan man generelt sige om det er en kondensator eller transistor der er
'gået'?
Jeg ved at jeg kan teste med kuldespray, men det ville være rart at vide
hvad jeg skal gå efter.

Thomas Remmer Larsen

Re: LCD skærm flimrer når kold
Er det lyset der flimre, eller er det selve billedet?

--
Thomas

Re: LCD skærm flimrer når kold
Hejsa

Det er normalt baggrundsbelysningen der er ved at blive dårlig, så begynder
den at have svært ved at lyse stabilt mens den er kold. Til sidst dør den
helt.
Der er ikke så meget at gøre ved det, det er i hvert fald for dyrt at skifte
det.
Men for at være sikker på at det er det, så kan du prøve at skrue op og ned
for lyset, mens den flimrer, så bør flimmerfrekvensen ændre sig, det gjorde
det på min gamle skærm.

/Hauge

Re: LCD skærm flimrer når kold
Hej igen,

Det er ikke lyset, men hvis jeg ændrer opløsningen til 800x600 flimrer den
ikke, kun ved højere opløsninger....

Thomas Remmer Larsen

Re: LCD skærm flimrer når kold
Hejsa

Ved det godt, sådan opførte min sig også, men så prøv at skifte refreshrate
på billedet, så den ved 800x600 er den samme som ved 1024x768, så flimrer
den igen. Altså hvis det er baggrundsbelysningen der driller.

Mvh Hauge

Re: LCD skærm flimrer når kold

Du kunne jo prøve at skifte alle lytterne i inverteren til røret, men jeg
tror også mere på det er røret... lytterne er jo en billig del at skifte og
så håbe på de er lidt døde

Kasper

Site Timeline