LCD displays og PIC'er

Nu vil jeg ikke nøjes med forskellige lysdioder til at fortælle mig status
for et-eller-andet der styres af en PIC. Jeg vil til at lære at bruge LCD
displays sammen med en PIC (jeg bruger kun 16F84).
Men, men. Jeg har ikke haft held til at finde noget information jeg har
kunne bruge til noget. Kun kunne konstatere at et LCD display ikke bare er
et display.
Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med:
- Hvilket interface skal jeg benytte? Der er åbenbart både serielt, noget
med 5-6 ledninger og I2C.
- Og hvordan får jeg PICen til at skrive noget tekst på displayet? Jeg
benytter overvejende ASM, men det sker at jeg bruger PIC Basic. Hvis jeg
bare kan få hjælp til en af sprogene er jeg glad.

Evt. links, eksempler el.lign. modtages med glæde.

--
På forånd tak
Thomas

Re: LCD displays og PIC'er

Da 16F84'eren jo ikke har vildt mange ben, kunne det være en ide at lave et
serielt interface til en almindelig 44780 comp. LCD.
Se  f.eks. http://www.rentron.com/Myke1.htm
Fordelen er at 44780 er billige og nemme at komme til.
Har er noget uunværlig information om 44780 displays.
http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml

--
Hilsen Mikkel
------

Hej Thomas

Kig evt. ogsE5% i de eksterne henvisninger i:

http://da.wikipedia.org/wiki/PIC_mikrocontroller

og:

How to control a HD44780-based Character-LCD
The Industry Standard Character LCD:
http://ouwehand.net/~peter/lcd/lcd.shtml
kopi:
http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml

Vejviser:
http://www.doc.ic.ac.uk/~ih/doc/lcd /

PIC  Microcontroler LCD  IO routines:
http://www.piclist.com/techref/io/lcd/pic.htm

PIC plots pixels sans controller
http://www.edn.com/archives/1998/021698/04di.htm#PIC%20plots%20pixels

nokia display
PIC styring af grafikdisplays:
http://www.microsyl.com /

http://www.epanorama.net/links/project_display.html#lcd_project

Why a Graphics LCD is the Best Choice for Many Text-only Applications:
http://www.eio.com/scotted.htm

LCDproc
linux LCD display driver
http://lcdproc.omnipotent.net/?continue3D%yes
http://sourceforge.net/projects/lcdproc/

Understanding HD44780 compatible LCD-displays
http://jamesthornton.com/linux/LinuxFocus/English/September2002/article25 =
8.shtml

http://www.skippari.net/lcd /
http://www.skippari.net/lcd/lcdinfo.html

http://lcd4linux.sourceforge.net/

http://lcdsmartie.sourceforge.net/

http://www.nongnu.org/flcd/freelcd.EN.html

http://www.bwct.de/cgi-bin/shop.pl?ID3D%&status3D%00080&bestellung3D%&kon =
fig3D%#aktiv
Wir bieten LCD-Module mit USB AnschluDF% an.
http://www.bwct.de/lcd.html
http://www.usblcd.de /

vejviser:
http://lcdsmartie.sourceforge.net/links.htm
http://www.crystalfontz.com/links/index.html
http://www.fractronics.com/mjukvara.shtml

mvh/Glenn

Re: LCD displays og PIC'er
Tak for svarene. Jeg har netop bestilt nogle stumper, så de lange
regnvejrsdage kan gå med noget mere fornuftigt end rengøring og oprydning
;-)
Det skulle være til at finde ud af. Tak hjælpen.

--
Thomas

Site Timeline