LCD display: Problemer med at se teksten

Hej,

Jeg har et testboard med en PIC16F876 på og tilsluttet et LCD display, mend
2 * 16 linjer(Fabrikat ukendt, der står "PRO21601" på det. Alt virker fint.
Så tilslutter jeg et nyt Powertip PC2004A display for at få 4 * 20 linjer,
men det viser teksten meget svagt - man kan kun lige tyde hvad der står.
Jeg har et potmeter på 10K Ohm mellem 0 og +5V til kontrastregulering. Når
potmeteret er stillet ¨på 0V til kontrastbenet er teksten som beskrevet
herover. Drejer jeg bare en andelse mod + forsvinder teksten helt.

Jeg har sikret mig at de lus som kan loddes på bagsiden er sat til ekstern
kontrstregulering, udfra producentens datablad.
Jeg har forsøgt mig med nogle af de råd som gives her:
http://www.ccsinfo.com/forum/viewtopic.php?t28%268&start=0 - desværre uden
held.
Som "driver" anvender jeg koden vist i linket. Det er samme kode jeg
anvender til det lille 2 * 16 linjers display.
Jeg har ligeledes et andet 2 * 16 linjers, fra Hitachi, som jeg har forsøgt
med - det viser intet.

Nogen med gode råd?

Mvh, Brian

Re: LCD display: Problemer med at se teksten
Hej Brian,

jeg har ikke lige fået kigget på databladet, men kunne det ikke tænkes
at kontrastspændingen skal være negativ? Jeg har haft lignende problem
med et andet display og der hjalp det med en negativ spænding.

Mvh Jonas

Re: LCD display: Problemer med at se teksten

Hej Jonas

Fandt dette på producentens hjemmeside: http://www.powertipusa.com/qa.htm -
det kører med positiv spænding til kontrastjustering.

Mvh, Brian

Re: LCD display: Problemer med at se teksten

Kører et sådan display med negativ kontrastspænding?

Det er der en del displays der gør