LCD display

Hej gruppe.

Nogen der ved hvor man kan købe et 16 x 1 display
der kan ses uden at det næsten skal ligges ned?
Så man kan aflæse det lige forfra.

--
MVH.
Finni

Re: LCD display

Lyder som om du har haft fat i nogle gamle/brugt lcd's. Dem jeg har rodet
med i den størrelse har virket ganske fint i "vinkelret" synsvinkel. De har
også en justerings mulighed for kontrast, det kunne ændre lidt på viewangle.

Re: LCD display

Alle steder, hvor du køber 1x16.

Alle displays jeg har haft fat i kan læses forfra, men de fleste kræver
en spænding på kontrasten før de bliver ordentligt tydelige.

Re: LCD display

Mange kræver enda en negativ spænding :) (tjek datablad)

Kasper

Re: LCD display

Så må man bare være kreativ :)

Re: LCD display

Tak for jeres svar.
Har jeg forstået det rigtigt sådan at der skal en negativ spænding på
på kontrastbenet for at få nok kontrast?
Hvordan laver man lettest dette?

--
MVH.
Finni

Re: LCD display

Det afhænger af displayet, som en anden også skrev. Kik på databladet for
det display du har eller får.

Mvh Hauge

Re: LCD display

Er det et display baseret på HD44780?
Kører du 5V som diplay forsyning?

Hvis ja, og hvis du kan skrue så meget op for kontrasten, at baggrunden på de
enkelte tegn kan anes - så har du nok spænding på trimmeren.

En kapasitiv "spændings inverter" af ICL7660 typen.
Der findes vist typer der klarer sig med tre 100nF kondensatorer.

--
  Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
  Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Eller den billige metode: man tager RS232 interface kreds. De laver
+/-10V ud fra 5V.

Bo //

Re: LCD display

På nogle displays - ja.

De fleste nyere displays klarer det nu med en positiv spænding.

En switcher af en eller anden slags. Som Bo skriver er en RS232 kreds
med indbygget switcher meget anvendelig.

Re: LCD display

Takker for jeres svar.

--
MVH.
Finni

Re: LCD display

hej til problemet:
De LCD displays jeg har haft fat i ,skulle blot have mellem 0 og 5
volt.. og vi monterede en trimmer mellem +5 volt og nul. en 10 k
trimmer ..juster spE6%nding indtil der kommer sorte firkanter pE5% display
og skru tilbage til firkanter ikke ses...sE5% skulle det vE6%rer fint ,kan
sE5% justeres med tekst pE5%
Nogle displays er til udvidet temperatur omrE5%de, og disse er ofte til
en negativ spE6%nding..men de burde vE6%re sjE6%ldne. (iF8%vrigt: uden
kontrast kan man ofte ikke se noget ,men ser man ind pE5% display i
nE6%sten parallel vinkel ,og lys ned vinkelret pE5% display vil man kunne
ane at der er noget info pE5% display, og sE5% ved man at det nok er
kontrast der er problemet.netop som du har testet )
Kan du ikke fE5% "lys" pE5% med den positive, sE5% prF8%v med et 9 volt
batteri, en 4 k ohm trimmer over batteri og armen til diplay pin..
batteri + skal sE5% forbindes til stel. juster og se om der sE5% kommer
kontrast.
hE5%ber det er noget der kan bruges
alex

Site Timeline