LC og resonans

Der er altså to begreber jeg har svært ved lige at forstå, håber I kan hjælpe. Altså hvis jeg har et LC-led så beregnes resonansfrekvensen normalt som: f = 1/(2*pi*sqrt(LC)), dvs. her vil de kunne resonere.

Samtidigt former et sådant LC-kredsløb jo et lavpasfilter, dvs. høje frekvenser bliver altså dæmpet. Her er knækfrekvensen også beregnet som f =

1/(2*pi*sqrt(LC)). Hvorfor begynder det at dæmpe efter resonans frekvensen??? Forstærkes en evt. resonant peak tværtimod ikke?

Julian

Reply to
Julian

normalt

=

En parallel svingningskreds er kendetegnet ved at Xl = Xc ved resonans og at Impedansen er mindst ved denne frekvens : Sugekreds.

En seriel svingningskreds er ligeledes kendetegnet ved at Xl=Xc ved resonans og at impedansen er størst ved denne frekvens.

Hvis en LC kreds skal udgøre et LP filter skal man udtage spænding over kondensatoren. Her gælder det at for stigende frekvenser bliver Xc mindre og Xl større idet Xc=1/2*pi*f*C og Xl=2*pi*f*L.

Hvis man sætter Xl=Xc får man netop f= 1 / (2 * pi * sqrt(LC)), resonansfrekvensen.

Reply to
Jan Pedersen

at

resonans

Her må jeg lige hæve stemmen:

Nej, impedansen af en seriesvingningskreds er MINDST ved resonans, og kaldes derfor en sugekreds En parallel svingningskreds har høj impedans ved resonans.

kaldes

Zp=j2*pi*f*L/(1-4*pi^2*f^2*L*C) Zs=sqrt((2*pi*f*L-(1/2*pi*f*c))^2)

ved C=1uF L=1mH f=1000Hz og pi=3.1415 er Zs=152.877 Ohm og Zp=6.541 Ohm

Altså Zp er mindre end Zs ved resonans !!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Reply to
Jan Pedersen

Overdrevet brug af udråbstegn anses for at være /flaming/ ...

FUT er sat til netiketten

--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Spar alle dine larmende udråbstegn. De ændrer ikke på virkeligheden.

På denne side kan du klikke på "Resonance"

Her kan du se de ligninger, der gælder for en serieresonanskreds:

Og hvis du ser under parallel kredsen er der osse en samling tilsvarende matematik for den.

Du kan også finde beskrivelse af fase diagrammer, ligesom der er en online beregner for, hvad der sker når man parallel eller serie kobler komplexe impedanser.

Jeg gør lige lidt reklame for HyperPhysics:

Der findes tilsvarende for kemi, geofysik og biologi

Sorry....eksemplet var endog ekstremt dårligt da der ikke var tale om at f var lig med fres :)

fres er 5033.....

så ved f=5033 er Zp=7.121*10^16 og Zs = 1.421*10-14 Konklusion: Zp er meget større end Zs ved resonans..... Lol.....jeg kan hverken regne eller huske 1.semester elektroteknik......(sender straks mit eksamensbevis retur og tilbagebetaler min SU) :)

Reply to
Jan Pedersen

tilbagebetaler

NEJ: Nu har du lært noget, og det er alle SU-pengene værd !

Husk iøvrigt at ingen impedanser er nul eller uendelig. Der er altid en Homsk modstand tilstede, ved normale temperaturer.

Bo ;-)

"Jan Pedersen" skrev i en meddelelse news:4139d876$0$262$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...

at

resonans

og

I skal have mange tak for jeres svar, men forstår det stadigvæk ikke helt...skal nok have det skåret lidt mere ud i pap. Det vil altså sige at ved resonansfrekvensen for et LC-filter vil mest mulig signal slippe igennem? Hvis impedans er lille/mindst ved denne frekvens, og herefter begynder filteret at dæmpe kraftigere og kraftigere jo højere frekvensen skrues op?

Så vidt jeg forstår må, når vi snakker dæmpning af højre frekvenser, så må kondensatoren impedans formindskelse dominere i starten da den falder exponentielt, højere oppe i frekvensen er impedans ændringen for kondesatoren ikke så stor og spolen begynder at dominere. Hvad siger resonansfrekvensen for et LC-filter så egentlig? Er det når at de to (spole og kondensator) har nået en impedans hvorved vi kan tale om at de sammen begynder at yde en reel målbar dæmpning af signalet, eller.....?

Hvad så hvis vi siger at vi på et tidspunkt rammer resonansfrekvensen for eksempelvis kondensatoren selv? Efter denne frekvens begynder kondensatoren jo at virke som en spole, vil vores filter så ikke begynde at fejle/mindske dæmpningen?

Mvh. Julian

Reply to
Julian

Du kan prøve at downloaded

Se efter siderne: "Fo" og "1. order filters", der kan du se/lave kurver over forskellige RCL kombinationer.

fejle/mindske

Det er altid et problem at ingen komponenter er ideel.

Reply to
HKJ