LC-meter

http://home.ict.nl/~fredkrom/pe0fko/LCMeter/LC%20schema%200

Der er der 3 rele, kan de, eller noen av dem, erstattes med CD4051
(eller lignende)?

HM

Re: LC-meter

Det ligner langt hen ad vejen AA1DE's LC-meter der bortset fra relæet
til kalibreringen benytter der omskiftere i indgangen.

Da kontakterne indgår i en LC-resonanskreds sammen med LM311 er det en
meget dårlig ide at erstatte relæerne med en CMOS-switch idet der altid
er lidt modstand i switchen hvor en mekanisj kontakts modstand er
tilnærmelsesvis nul i denne sammenhæng. Det kan godt være at det vil
kunne virke i de fleste tilfælde med en CMOS-kontakt, men jeg vil
fraråde det i første omgang.

/Lars

Re: LC-meter

Takk.
Da venter jeg til jeg finner egnede rele.

HM

Re: LC-meter
Jeg har i længere tid gerne ville lave sådan et LC meter. Hvor får man
fat på den meget præcise kondensator som indgår i designet? Hvor store
spoler og kondensatore kan den mon klare?

Mvh
   Jan

Re: LC-meter

Det er mulig jeg tar feil.
Jeg vurderer det slik at nøyaktigheteten ikke er det vesentlige, men det
er nødvendig å vite den "nøyaktige" verdien, og så legge den nøyaktige
verdien inn i programmet. Stabiliteten er derimot svært viktig.

Jeg vet ikke hvor stort måleområde instrumentet har, men jeg reiner med
at det er mulig å modifisere til store verdier. Nedover i verdiene tror
jeg at det er den mekaniske oppbyggingen som setter begrensninger.

HM

Re: LC-meter

Jeg byggede med på EDR Silkeborg afdelingens LC-meter projekt for nogle
år siden. Meteret virker som en præcis frekvenstæller hvor delta måles
når den præcise kondensator indskydes. Krystallets frekvens mm er ikke
så vigtig - det skal matematikken nok kompensere for. Kalibrerings
kondensatorens værdi skal bare være kendt.
Meter-svingkredsen svinger iøvrigt med omkring 1 MHz og frekvensen
falder jo større kondensatorer eller spoler man måler.

Derfor står og falder nøjagtigheden med hvor præcis den kondensator er,
men en 1% micropoco kondensator skulle være tilstrækkeligt. Den
absolutte værdi bliver noget lala men den relative værdi er OK når man
skal udmåle kondensatorer og spoler.

/Lars

Site Timeline