LC kredsløb

Jeg er helt brændt af og kan ikke lige se hvor det her skal løses.
Jeg har et LC kredsløb hvor spolen sidder parallet med kondensatoren, jeg
vil gerne have beregnet dens Q værdi samt opstille en overførings funktion
for den så jeg kan plotte den nogle der kan hjælpe mig med dette?

På forhånd tak

MvH Nikolaj

Re: LC kredsløb

Det kredsløb du omtaler, er det KUN spolen og kondensatoren - eller er der
andet?

Hvis det kun er spolen og kapacitoren, så går jeg ud fra at du med
overføringsfunktion mener sammenhæng ml. strøm og spænding - med andre ord
impedansen.

Impedansen for en kapacitor er: Z(C) = 1/(sC)
Impedansen for en spole er: Z(L) = sL

Med disse værdier finder du impedansen (overføringsfunktionen) af
parallelkoblingen som sædvanlig: Z = 1/[sC + 1/(sL)] = (s/C) / [s^2 +
1/(CL)]

Ud fra en generel overføringsfunktion H(s), kan man finde w0 (båndbredde) og
Q faktor af flg. sammenhæng:

H(s) = N(s) / [s^2 + s*w0/Q + w0^2], hvor N(s) bare er et-eller-andet nævner
polynomie.

Dvs. w0 = sqrt(1/(CL)) og Q faktoren er uendelig. Det sidste bør ikke være
overraskende eftersom du kun har tabsfrie komponenter - dvs. ingen
modstande..

Håber det giver mening..

/Kenneth

Re: LC kredsløb
Tak for svaret...

Faktisk ser kredsløbet således ud.

                  VCC
                   +
                   |--------

                           .-.
                           | |
                           | |
                           '-'

                         ------------------
                       |         |
                       C|       ---
                       C|       ---
                       C|        |
                       |         |
                       |         |
                         --------
                            GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Fik at vide at de "bare" er en spændingdeler med en parallelresinan kobling,
og jeg derfor bare skulle betrakte LC for at opstille overførings funktionen
og plotte den så jeg kunne se hvor stejl bass bandet ville være

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: LC kredsløb

Det kredsløb kan du finde på siden "1. ordens filters" kind: "Bandstop
(CLs-Rp)" i MiscEl

Re: LC kredsløb
Tak, nu kan jeg da se hvorn den ser ud :) så mangler jeg bare at beregne den

Mvh Nikolaj

Re: LC kredsløb

Tryk på "Design" knappen i MiscEl og fyld dine ønskede date ind.

Sæt et kryds i "Curve plot" og du kan også se en kurve for frekvensgangen.

Re: LC kredsløb

Velbekomme :-)

Hmm. Altså når jeg skal opstille en overføringsfunktion er jeg vant til et
input og et output. Hvad er input hhv. output i dette tilfælde? Jeg går ud
fra at VCC og GND er faste spændinger(?) - og derudover er der jo kun et
net, ik? Eller hur?

/Kenneth

Re: LC kredsløb
Sorry det var ment at den ledning der går til højre var output.

Jeg er nået så langt at jeg kan sige Z=((1/sC)*sL)/(1/sC)+sL)
Og så skrive H(s)=Z/(R+Z)
Men hva med Q kan kun se den beskrevet som Q=fc/bw hvor fc er center
frekvensen og bw er båndbredden, hvis det er rigtig bliver jeg jo nød til at
finde cut off frekvenserne ik?

Mvh Nikolaj Vestergaard

Re: LC kredsløb

Måske MiscEl kan hjælpe dig, prøv at finde siden Fo og vælg "(RL)C,
parallel"

R er den ohmske modstand i spolen (sådan cirka).

Den hjælper ikke med formelerne, den viser kun resultaterne, inklusiv en
impedanskurve. Ved høje frekvenser vil nøjagtigheden være dårlig, fordi
komponenterne ikke opfører sig "pænt".

Link til download: http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Site Timeline