LC-Display med meget lavt strømforbrug

Hejsa

Jeg er ved at lave nogle sensorer, som er opbygget omkring en Atmega168,
som jeg gerne vil have et simpelt display på.

Displayet skal være så simpelt, at det skal kunne vise 3 cifre tal,
intet andet, men have meget lavt strømforbrug, da sensoren skal køre på
batterier.

Jeg kan selvfølgelig sagtens finde løsninger der virker, men de bruger
også for meget strøm, eller er for fyldige at bygge.

Har kikket på et lille grafisk display til Nokia 5210, det bruger også
for meget strøm, også med slukket lys.
Det kan selvfølgelig sættes i sleep, men så skal der jo en knap til, for
at vise værdien, når man gerne vil se det.

Så hvis der er nogen der kender et færdigt modul, der kører enten I2C,
SPI, serielt (rs232) eller andet, så vil det være rart, men
strømforbruget er det vigtigste.

Vil helst undgå at skulle bruge en 40-benet ic på et løst lc-display,
for at løse opgaven.

Mvh Hauge

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Jeg plejer at ta' en håndfuld 74HC595 skifteregistre og lave
refresh/firkant-signaler i software. Det er dejlig nemt at lægge print ud
til, man smider registrene tæt ved displayet og forbinder benene til de
nærmeste ben på displayet, sådan som det er mest praktisk. Og laver en
segment-tabel i softwaren. Det burde bruge minimalt med strøm ved så lav
frekvens.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Det er også en mulighed, men da jeg pga. strømforbruget har sat
processoren i powerdown, så er der intet der kører før næste IRQ.

Jæps, er også sådan jeg før har gjort, og virker fint til ting der kører
hele tiden.

Tak for input.

Mvh Hauge

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

ATMega329:

64-pins dog....

Kig her for et eksempel:

http://wmp.dk /

// Per.

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Gør ikke så meget, men bruger for meget strøm.. Se andet svar i tråden.

Tak for input.

Mvh Hauge

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug
Der er kredse i MSP430-serien som har LCD controller indbygget (f.eks.
radiator-varmemålerne)

De kan køre 13 år på en 200 mAh Lithiumcelle og drive et 4-5 segments
display samt lave lidt andet undervejs.

Så hvis man allierer sig med en Launchpad og så bestiller en kreds der
har LCD controller, så kan man seriøst lavet noget der er power power,
der kan serielle cmos skifteregistre ikke være med.

// Per.

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Hm, kan se de 595'ere bruger op til 80uA statisk, det er jo egentlig ikke
særlig lidt, så du har helt sikkert ret.
Hvad med at sætte segmenterne direkte på IO'er, og lade processoren vågne
nogle få gange i sekundet og flippe states?

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Det har jeg prøvet, det bruger faktisk mere energi, fordi at sleep-moden
alene bruger mere strøm end en MSP430 gør....

Jeg har dog aldrig leget med MSP430 med indbygget LCD controller, men
har skildt en masse varmemålere ad og set at der sidder en fin MSP430 i
dem...

// Per.

Re: LC-Display med meget lavt strømforbrug

Det er der da forøvrigt også i AVR familien, og da Hauge nu i forvejen
bruger en AVR, så var det måske det letteste.
F.eks. ATmega169

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen