Lavspennings vekselstrømsmotor

Jeg skal teste ut en triakstyring for motorhastighet, og har behov for
en liten vekselstrømsmotot / universalmotor, 24V? 50W?. Jeg ønsker å
ungå 230V intil styringen fungerer ;-)

Hvor bør jeg lete etter noe slikt?

HM

Re: Lavspennings vekselstrømsmotor

Kunne Du ikke i stedet for anvende en 230V motor og en 24/230V transformer ?

Bo //

Re: Lavspennings vekselstrømsmotor

Eller også bare en stor 230V motor. Jeg prøvede for nylig at sætte 70V AC
til en af de støvsugere med 'speeder', for at få den endnu længere ned i
hastighed. Det virkede faktisk udmærket. Den var på 1800W max. Ved 24V
trækker den nok ikke 50W dog. Men man kommer vel lidt derop ad.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lavspennings vekselstrømsmotor

Det blir to trafoer i tilfellet. Det har også med plass å gjøre.
Lab.benken min er i det minste laget.

HM

Re: Lavspennings vekselstrømsmotor

Øhh. Triac og transformator ?

Jeg kan ikke lige komme på en 24 volt AC universalmotor, men som andre
skriver kan en 230 volt universalmotor ofte køre på væsentligt lavere
spænding. Sådannne motorer sidder bl.a. i støvsugere og vaskemaskiner

mvh
JBH

Site Timeline