lave strøm med peltier element ?

jeg læste at et peltier element kan lave strøm hvis man varmer det op på den
ene side og køler den anden side. men hvor meget strøm kan de lave. feks har
jeg en køletaske med peltier element på 12 volt 35watt. hvor meget strøm
kunne den så give fra sig ?

mvh klaus nielsen

Re: lave strøm med peltier element ?

Ja den kan tvinges til at lave en lille spænding. Hvor meget kommer anpå
hvor stor temperatur forskellen er.
Men virkningsgraden er meget elendig = kan ikke rigtigt bruges til meget.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: lave strøm med peltier element ?

okay.. tak for det..
nysgerrig er man jo

hilsen klaus

Re: lave strøm med peltier element ?
On Tue, 10 Apr 2007 18:01:30 +0200, "Klaus Nielsen"

Jeg lavede engang et simplet forsøg med isvand i rustfri skål og så på
varmeplade på komfur,  fik godt nok en lommelygtepære til at lyse. Men
tænkte så på virkningsgrad...............................men så løber
det ud i sandet.
Med mindre du har nok varme og nok kulde og mangler en anelse
strøm....

Torben

Re: lave strøm med peltier element ?

Hmm, sætte en peltier imellem CPU og køleplade i en PC, og lade den trække
CPU-blæseren. Så kører den hurtigere jo varmere CPU'en er... og kører så
endnu hurtigere fordi den så køler kølepladen endnu mere. Og jo mere strøm
der trækkes, jo bedre leder den varmen...  ;-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: lave strøm med peltier element ?

Tanken er bedre end virkningsgraden  ;-)

Til Ulrik  fra tidligere indlæg med loddepistol,  jeg fik lavet en ny
loddespids/bøjle  af en 4 mm kobbertråd, og slibet den tyndere på
midten til ca Ø2 mm  men så kunne loddepistol/spolen ikke trække den.
Så sleb jeg tyndere til ca Ø1 mm og nu virkede den fint, hurtig varm.
Men den holdt kun til få gange.
Så den originale bøjle må da være af andet materiale end kobber for
den tidligere holdt i flere år.

Torben

Re: lave strøm med peltier element ?

Hehe, ja det var bare sådan en brainstorm der lige slog ned i mig. Jeg har
en stor slambert af en peltier-køler, hvor der sidder 8 elementer. Den
prøvede jeg engang at sætte til en vibrator-motor fra en telefon, og puste
lidt på den ene side af køleren med en varmekanon. Så kørte motoren nok så
lystigt.  :-)  2kW varmekanon til at få en 100mW motor til at køre, whee,
virkningsgrad, LOL!

Ja, det kender jeg. Det originale spids til min er uopslidelig. Men bare
brug 1mm tråd og skift når de er 'spist op', så bliver de heller ikke alt
for varme når hele tråden kun er 1mm. Hvis der er 4mm forbindelse ud til et
lille stykke på 1mm i spidsen, bliver det stykke nok rødglødende pænt
hurtigt... Man skal bare lige ha' lavet et par 'muffer' der kan spænde om en
1mm tråd.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark