Lave PSU til harddisk(e)

Hejsa

Jeg vil gerne selv lave en harddisk boks med 3-5 harddiske i.
Det meste hardware har jeg hjemme, jeg mangler bare en PSU.

Jeg kunne selvfølgelig strippe en alm. PSU fra en PC, men den fylder for
meget.
Her kommer så mit spørgsmål:

Hvad skal jeg bruge for at lave en PSU der kan trække 3-5 harddiske + lidt
løst hardware (<500 mA)
Jeg tager udgangspunkt i det estimerede strømforbrug på den ældste af
harddiskene:

+12V 960 mA
+5 V 670 mA

En faktor 5 på denne så burde jeg være sikret mht. strømmen til at trække op
til 5 harddiske.

Nu er jeg ikke så habil til at udregne en strømforsyning selv, jeg plejer at
købe færdige adaptorer som jeg skiller ad (Biltema sælger dem billigere end
jeg selv kan lave dem).
Men i dette tilfælde tror jeg nok at jeg bliver nødt til at lave en selv
pga. strømforbruget, jeg tvivler på at de 2A forsyninger jeg plejer at købe
kan klare jobbet her.

Hvis nogen har lyst til at bistå mig med opgaven så vil jeg være
taknemmelig.
Evt. links til diagrammer kan også bruges.

Mvh
Benjamin

Re: Lave PSU til harddisk(e)

Nej, ældre diske bruger mere når de strater. Moderne diske har styr på
det. Afhængigt af hvor intelligent dit system er, kan man spinde een op
ad gangen

Køb en færdig enhed. De koster ikke en formue, og de er merepålidelige
og driftssikre, end du selv kan bygge den. Fejl på en strømforsyning er
fatalt for de data, du har på diskene, så...

Der findes ganske mange, f.x. den øverste på listen her:
http://danbit.dk/produkter/1902.phtml

Bo //

Re: Lave PSU til harddisk(e)

elektroniklavpris.dk sælger sådan nogle små strømforsyninger
som er lavet på et print hvor alt er gennemtænkt, om du kan finde en
som kan levere de ampere ved jeg ikke 100%
du skal huske at tage højde for startstrømmen, den kan godt være ret
høj på ældre diske.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: Lave PSU til harddisk(e)

Tak for svarene til jer begge.
Ja jeg ved godt at der lige kommer en burst-strøm under opstart.
Min plan i længden er dog ikke at bruge gamle harddiske.
Det er bare fordi jeg lige har 2 liggende, de vil senere blive udskiftet med
nye diske.

Grunden til at jeg gerne selv vil lave tingene denne gang, er at jeg på den
måde evt. kunne opbygge lidt viden omkring PSU'er.
Jeg har før bygget strømforsyninger, men det er så mange år siden at jeg
faktisk er tilbage på nulpunktet hvad det angår.

Jeg vil prøve at kigge lidt på elektroniklavpris.dk og se hvad jeg kan finde
derinde.
Tak for hintet :o)

Mvh
Benjamin

Re: Lave PSU til harddisk(e)
Kan det betale sig selv at bøvle med at lave det selv ?

F.eks en boks som denne
http://www.deltaco.dk/support/images2/st5610-4s-s2/st5610-4s-s2.jpg
med plads til 4 SATA diske og med USB og eSATA tilslutning

kan fåes til godt 1500 kr.

Så vil jeg efterhånden mene man skal have en meget god grund til slev at
ville bøvle med at desvigne og nygge noget.

Re: Lave PSU til harddisk(e)

Ja for fornøjelsens skyld.

Den kommer til at koste ca. 1000 kr. mere end den jeg har gang i.
Jeg har adaptorer liggende der kan tage 2,5", 3,5" IDE + SATA diske, så det
bliver et rimeligt fleksibelt kabinet jeg bygger.

Min grund er at jeg nyder at bygge ting selv.
Jeg lærer altid lidt nyt undervejs og det er en rar ting at putte i bagagen
:o)

Mvh
Benjamin

Re: Lave PSU til harddisk(e)
Med den adaptor du bruger skal du så have 1 adaptor pr. disk eller hvordan ?
Således at du f.eks med 4 Diske også skal bruge 4 USB Stik i din PC.

For med den her da har du kun en eSATA eller USB forbindelse over til din PC
og så finder Windows dem selv som 4 selvstændige diske. Det synes jeg er
meget smart så man ikke har for mange kabler.
Jeg ville også i sin tid selv have lavet en selv. Men var bange for specielt
det med strømforsyningen så valgte heller at købe en færdig en så jeg var
sikker på alt var iorden og jeg ikke som sådan kunne ødelægge noget.
Og så jeg så faldt over det system her til de penge så kunne jeg ihverfald
se for mit vedkommende så kunne det ikke betale sig at lave et selv. Da jeg
nok ikke vill kunne lave det så småt og med Hot Swap og det hele.

Men selvfølgelig hvis man brænder for at lave tingene selv så kan jeg godt
forstå dig.
Var også bare et billigt alternativ til hvis man ikke ville bøvle med det
hele selv.

Re: Lave PSU til harddisk(e)

Ja netop, det lyder måske lidt vildt men forklaring på min plan følger.

Jeg monterer en USB Hub inde i kabinettet.
Alle kabler fra adaptorerne bliver så tilsluttet her og er således gemt af
vejen.
På måde vil der kun være et enkelt kabel fra kabinet til computer.

Den er smart, det vil jeg godt holde med dig i.
Nu er det med størrelsen så ikke noget jeg bekymrer mig ret meget om.
Jeg sidder med lidt forskellige skitser af min idé, der er både halvstore og
ret små kabinet idéer i blandt.

Hehe, ja jeg har altid været glad for at lave ting selv.
Så får jeg og tingene til at se ud som jeg selv vil have dem til at se ud.
Ok, nogle gange er tegningerne inde i hovedet ikke altid de samme som det
færdige produkt..

Jeg takker mange gange, det var venligt af dig at præsentere et godt
alternativ :o)
Måske benytter jeg mig af det hvis jeg skal udvide disk kapaciteten
drastisk.
Men indtil videre drejer det sig kun om et par diske der skal bruges.

Det foreløbige regnskab for mit projekt ser således ud:

2 adaptorer á kr 69,- (Aldi slår aldrig fejl med deres tilbud)
2 harddiske á kr. 0.- (foræret til mig fra opgraderinger af venner og
bekendtes computere)
Byggematerialer for ca. kr. 150,- (rester fra forbedring af hjemmet, massivt
træ til kabinet og alu skinner).
Løst elektronik i form af kabler og afbryder kontakter står til omkring kr.
30,- til 40,-

Strømforsyningen bliver således den dyreste del af projektet.
Det er så den jeg også gerne selv vil bygge, men der har jeg så ikke fået
svar endnu.
Link til færdige PSU'er, råd om ikke at bygge en selv osv. har jeg fået.
Ikke en eneste har hjulpet mig på vej til at bygge en selv :o(

Mvh
Benjamin

Re: Lave PSU til harddisk(e)
Ja okay

Men ellers til en anden gang hvis du skal lave noget lignende kan du bruge
en Port Expander til dine diske. F.eks sådan en her
http://www.addonics.com/products/host_controller/ad5sapm-e.asp

Den laver 5 SATA diske om til en eSATA forbindelse som du så bare skal føre
over til din PC.

Da skulle du få en noget højere data hastighed og Windows og lignende kan
stadig se hver enkelt disk du tilslutter.
Men selvfølgelig lidt dyre er den også.

De kan også fåes i forskellige nadre udgaver der understøtter RAID og
lignende alt efter hvad man ønsker.

Så kan det jo være du får lidt inspiration til dit næste project he he

Re: Lave PSU til harddisk(e)
Laziter [9440] kom med denne ide:

Hejsa Benjamin

Måske dette var noget du kunne bruge