Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?

Hej,

Hvordan laver man nemmest et sinus lyd signal med en PIC16F628 eller lign?

Med en DAC ? eller findes der en anden smart metode, uden så meget hardware?

Det behøves ikke være det bedste signal, da det skal gå ind i en GSM mobil
telefon.
(Mener det er ca 8000 samples med 10 bit)

Det skal køre fra 1000-1500 Hz, og kunne tændes, slukkes + være realtime.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?
Fx 4 udgange ind i et R-2R modstandsnetværk. Det må være rigelig antal
bits.
Så laver du en sinustabel for fx hver 45 grader (med 4 bit nøjagtighed
;-) og sender resultatet ud 8000 gange per sec.
PS: Tabellen er 0, 85, 100, 85, 0, -85, -100, -85,...  (eller 0, 6, 7,
6, 0, -6, -7, -6,...)
Eller måske (hvis lettere) output hver gang sinuskurver har drejet sig
nævnte 45 grader, derfor styret mellem 8000 samples (ved 1000Hz) op til
12000 (for 1500Hz).
Der er mange måder at vende denne metode om, alt efter hvad der er
lettest at implementere.

Se fx: http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_13/3.html

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?
Det vil jeg prøve hvis jeg ikke lige kan finde en DAC i mine skuffer :-)

Tjoa, det må en prøve vise..bare ikke GSM codec i mobilen laver det for
meget om.
(Blander andre frekvenser ind osv)

Det skal bruges som et simpelt mobilt modem, der overfører et digitalt tal
på 0-255 som en tone på 1000-1500Hz.

Vil prøve at kigge lidt på det, og se om jeg kan finde ud af det :-)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?

Et marginalt ustabilt filter med egenfrekvens omkring den frekvens du vil
gengive.
Filteret skal have pol i nul, sådan at når du giver det en impuls respons,
så klinger det ikke ud, og det går heller ikke i selvsving.
Det er nemt nok når lige man kender teorien.
Den har jeg så bare lige glemt...desværre.
Mon ikke der findes kode eksempler ude i den vide internet verden?

mvh
Kåre

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?

Lidt flueknepperi. Et filter med én pol (kun en) som ligger på den
imaginære akse er per definition stabil. Filteret skal være maginalt
overdæmpet så det ikke bliver ustabilt.

Mikkel Lund

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?

Jeg ved det jeg ved det.
Jeg vidste bare ikke hvordan jeg skulle forklare det.
Men det er faktisk lykkedes mig at lave et sådant stabilt filter, som
hverken går i selvsving, eller dør ud. I hvert fald ikke over et par
minutter...

mvh
Kåre

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?
On Sun, 23 Sep 2007 21:03:40 +0200, "Johannes"

LTC1799 ?

Re: Lave et sinus lyd signal med en PIC16F628?
Hej Ole,

Problemet er vel bare at jeg så alligevel skal have en DAC for stadig at
styre LTC1799 kredsen?
(medmindre jeg selvf bruger et pot, men det kan jeg ikke)

PIC kredsen får nemlig et digitalt signal 0-255,
som den så bare skal lave om til en sinus frekvens på 1000-1500Hz, som kan
styres i ca 2Hz opløsning.

DAC / resistor network / eller noget ala LTC1799 der kan styres digitalt med
en PIC, må det blive..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes