Lave egen fontplade/folie

Hej,

Jeg skal til at lave en box med lidt forskellig instrumentering i.
Jeg vil gerne lave en forplade der ser rimelig "prof" ud.

Hvordan gør i andre?

Jeg har tidligere brugt en transparant folie fra Conrad og skrevet ud på
farvekopimaskine, dette så pænt ud indtil det blev klæbet på det hvide
plastiklåg, da man herefter kunne se bittesmå luftbobler gennem folien.

Mvh
Gert K.

Re: Lave egen fontplade/folie
Brug sulfovand

Spray pladen og den klæbrige side af folien med sulfovand, og brug en
vindues skraber til at "skrabe" vandet ud mellem folie og plast. Så er der
ikke så meget som en lille bitte boble under.

Brug rigeligt med vand, det skal næsten sejle.

Mvh
Henrik

Re: Lave egen fontplade/folie
Henriks nedenstående forslag er det mest korrekte. Bruges af dekoratører
wold wide
PM

Re: Lave egen fontplade/folie
der

Tilgengæld kunne jeg have svoret at limen var død bagefter?

/a

folien.

Re: Lave egen fontplade/folie

Ja, det var også min første indskydelse, men det virker på skiltefolie,
rudefolie, og streamere.

Så jeg vil da tro det også virker på den trykte folie.

Mvh
Henrik

Re: Lave egen fontplade/folie

Tja. Det skal prøves engang (men ikke med eneste eksemplar ;-)...

Iøvrigt er det min forhåbning, at der snart er en fusker, der overtager en
gammel laser og begynder at gravere for rimelige beløb ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Lave egen fontplade/folie
Hej Anders

Hvis du skal bruge proffesionelle forplader kan du da
henvende dig her http://www.schaeffer-apparatebau.de /

Re: Lave egen fontplade/folie
Hej Gert

Jeg bruger en hvid polyester etiket fra AVERY, de fåes i
A4 størrelser og resultetet bliver pænt og særdeles holdbar.

Et knapt så godt billede viser en af forpladerne her

http://www.sandcastle.dk/pages/Preselector.htm

Mvh Max

Re: Lave egen fontplade/folie
Hej Gert

Jeg bruger en lidt dyrere metode. Hos LAUTRONIC køber jeg nogle plader af
noget anodiseret aluminium. Forpladen fremstilles ligesom fotoprint, med UV
belysning og noget fremkalder. Det er lidt dyrt i opstart med køb af plader
og kemikalier, men til gengæld får du et meget flot resultat. Teksten på
forpladen er MEGET ridse fast og kan med lidt snilde laves i flere farver.
Selve alu pladerne kan fås i et hav af farver og tykkelser. Eksempelvis kan
man  bl.a. få noget som kommer meget tæt på forgyldt, som man så trykker på.

Selve trykket bliver en del af aluminiumets øverste oxid lag, hvilket vil
sige at man skal tage meget hårdt fat for at lave ridser i det. Jeg købte en
"start" pakke for ca. 1500kr, men så er der også både plader og kemikalier
til at starte en mindre produktion.

LAUTRONIC sælger vist desværre kun til virksomheder, så det gælder om at
kende nogen.

Venlig hilsen

Hans

Re: Lave egen fontplade/folie
Hej Gert,

Der er mange måder, men hvis du vil tage besværet med, kan du printe
"forpladen" på alm. (evt. farvet) papir og montere en tynd klar plastplade
over (fx. acryl eller polycarbonat), det ser ret godt ud.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er en god og billig metode ,jeg har brugt den med
rimelig succes især til store forplader med mange symboler
og text
her er et billede af min første synth dens forplade er lavet
med den teknik ,ikke det bedste billede men man for et
indtryk af metoden
http://www.tidsfaktoren.dk/pagea1

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Nice :)
Hvis man så også kunne finde en god forsyning af polycarbonat med
"læsevenlig" overflade så man slap for reflektioner ;)

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Lave egen fontplade/folie