Lave egen fontplade/folie

Hej,

Jeg skal til at lave en box med lidt forskellig instrumentering i. Jeg vil gerne lave en forplade der ser rimelig "prof" ud.

Hvordan gør i andre?

Jeg har tidligere brugt en transparant folie fra Conrad og skrevet ud på farvekopimaskine, dette så pænt ud indtil det blev klæbet på det hvide plastiklåg, da man herefter kunne se bittesmå luftbobler gennem folien.

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Brug sulfovand

Spray pladen og den klæbrige side af folien med sulfovand, og brug en vindues skraber til at "skrabe" vandet ud mellem folie og plast. Så er der ikke så meget som en lille bitte boble under.

Brug rigeligt med vand, det skal næsten sejle.

Mvh Henrik

"GK" skrev i en meddelelse news:chnif7$2s8l$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
Henrik Mortensen

Hej Gert

Jeg bruger en hvid polyester etiket fra AVERY, de fåes i A4 størrelser og resultetet bliver pænt og særdeles holdbar.

Et knapt så godt billede viser en af forpladerne her

Henriks nedenstående forslag er det mest korrekte. Bruges af dekoratører wold wide PM "Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:chnj0p$2suj$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

Reply to
pm

der

Tilgengæld kunne jeg have svoret at limen var død bagefter?

/a

folien.

Reply to
Anders F

Hej Gert

Jeg bruger en lidt dyrere metode. Hos LAUTRONIC køber jeg nogle plader af noget anodiseret aluminium. Forpladen fremstilles ligesom fotoprint, med UV belysning og noget fremkalder. Det er lidt dyrt i opstart med køb af plader og kemikalier, men til gengæld får du et meget flot resultat. Teksten på forpladen er MEGET ridse fast og kan med lidt snilde laves i flere farver. Selve alu pladerne kan fås i et hav af farver og tykkelser. Eksempelvis kan man bl.a. få noget som kommer meget tæt på forgyldt, som man så trykker på.

Selve trykket bliver en del af aluminiumets øverste oxid lag, hvilket vil sige at man skal tage meget hårdt fat for at lave ridser i det. Jeg købte en "start" pakke for ca. 1500kr, men så er der også både plader og kemikalier til at starte en mindre produktion.

LAUTRONIC sælger vist desværre kun til virksomheder, så det gælder om at kende nogen.

Venlig hilsen

Hans

Reply to
Hans

Hej Gert,

Der er mange måder, men hvis du vil tage besværet med, kan du printe "forpladen" på alm. (evt. farvet) papir og montere en tynd klar plastplade over (fx. acryl eller polycarbonat), det ser ret godt ud.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse

Det er en god og billig metode ,jeg har brugt den med rimelig succes især til store forplader med mange symboler og text her er et billede af min første synth dens forplade er lavet med den teknik ,ikke det bedste billede men man for et indtryk af metoden

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
 www.Tidsfaktoren.dk  Email mmj@SPAMFRItidsfaktoren.dk  (Fjern SPAMFRI)
Reply to
Michael Meidahl Jensen

Hej Michael,

Nice :) Hvis man så også kunne finde en god forsyning af polycarbonat med "læsevenlig" overflade så man slap for reflektioner ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, det var også min første indskydelse, men det virker på skiltefolie, rudefolie, og streamere.

Så jeg vil da tro det også virker på den trykte folie.

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

Tja. Det skal prøves engang (men ikke med eneste eksemplar ;-)...

Iøvrigt er det min forhåbning, at der snart er en fusker, der overtager en gammel laser og begynder at gravere for rimelige beløb ;-)

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Hej Anders

Hvis du skal bruge proffesionelle forplader kan du da henvende dig her

-- Mvh Max

Hej,

Tak for alle de gode råd og forslag!

Jeg har nu noget at bygge videre på.