Lav en gnist? (appelsinkanon)

Hej,

Jeg har en appelsin-kanon som jeg godt vil have gang i igen. (beholder med
hårspray, antændes og sender en appelsin afsted gennem et rør)

Normalt har man et hul i siden af røret hvor man får en anden til at tænde
hårsparyen med en lighter. Men
det er lidt fumlet at stå med.

Sidst jeg brugte den havde jeg indemaden fra et engangskamera sat på siden,
som lavede en fin stor gnist.
Men det var lidt skrøbeligt og holdte ikke så længe.

Jeg har to ledninger der går ind i midten af røret. Som forbindes når man
trykker på en knap.

Nogen gode idéer til en enkel løsning?
Jeg har et par batterier på 7,2 V / 1500mA fra en RC-bil. Måske kan de
bruges til noget?

Mvh. Ramsus

--
http://hesteluder.homepage.dk /

- Koncert Fotos -

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)
On Sat, 9 Sep 2006 17:28:45 +0200, "Amber Green"

Prøv meden lighter med elektronisk tænder i, det virkede da jeg var
med til at lave et par stykker, for længe siden.

Vh.
Klaus

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)
Fed ide.

Eventuelt kunne man så bruge 2 af slagsen, en til tænding inde i røret og en
til at betjene med via en ledning.

John

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

En tændspole og et tændrør fra en knallert, en hurtigt kortslutning burde
lave en gnist...

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Det lyder måske som en meget god idé.
Så skal jeg vel også bruge en kondensator fra tændingen, skal jeg ikke?

Kan nogen sige hvordan man kan forbinde det?

Her er nogen billeder af fætteren.
http://i86.photobucket.com/albums/k106/rasmusz_80/kanon/3.jpg

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Det tror jeg ikke, men det kan da godt være. Jeg ville starte med at prøve
den simpleste løsning...

Jeg ville bare forbinde det helt simpelt. Start med at lave en fælles stel,
så tændrør, tændspoler og batteri har samme potentiale. Altså en ledning fra
tændrørets gevingstykke til batteri stel og til tændspolens stel. Tændspolen
og tændrør forbindes. Batteriets positive pol "slås mod tændspolens
indgangsterminal. Denne bevægelse skal være hurtig :) Kan muligvis erstattes
af en kontakt, men kunne forestille mig at det skal være en kraftig sag.

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Nej da. Du får mest gnist når strømmen _brydes_ i primæren.

/Morten %-)

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Dvs. han skal have konstant forsyning på primærsiden og kun lige afbryde den
et splitsekund?

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Cirka. Hvis han har for lille gab i tændrøret kan han også risikere en
gnist når strømmen starter.

Idet du starter strømmen i primæren vil der ske en "direkte" induktion
over i sekundæren. Hvis vindings forholdet er 1 til 100 vil du
altså få 1200 volt på sekundæren.

Men i det du bryder sekundæren vil magnetfeltet i spolen falde
sammen, hvilket vil inducere en høj spænding i primæren, som
igen giver en 100 gange højere spænding i sekundæren.

Derfor kan det også være ødelæggende for en tændspole at blive
"aktiveret" uden der er et tændrør tilsluttet sekundæren. Ellers
bliver spændingen så høj at der kan ske gennemslag.

Men umiddelbart vil jeg tro sekvensen er som følger:
- støm på primæren
- gas/hårlak ind
- bryd primærstrømmen. (gør det hurtigt og grundigt.)

En elektronisk tændings-tingest kan sikkert lave det endnu bedre.

Nå ja, hvis du har spænding på primæren for længe dør spolen
af overophedning. (men du har tid nok hvis du ikke lige skal
drikke champange samtidig)

/Morten %-)

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Min rækkefølge ville være

- gas/hårlak ind
- støm på primæren
- bryd primærstrømmen.

Bare en trykknap.

Om gassen så tænder på op eller aflade er vel lige meget ?

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Jo, det er lyder rigtigt nok. Det betyder sikkert ikke alverden
i den konkrete konstruktion.

Men hvis der ikke er en kondensator over kontakten trækkes
der altså en pænt stor gnist når der brydes. Det tager livet af
de fleste kontakter.

Hvis der er koblet en kondensator over, bliver den
maksimalt opnåelige spænding lidt mindre, men tilgængæld med
lidt længere varighed.

/Morten %-)

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Brug tændspolen til en gammel WV boble. Det er 6 volt.

Benny

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Hej,

Man kan også bruge piezo indmaden fra en god lighter eller gastænder, så
slipper du for batterier, tændspole og tændrør.

Mvh.
    Mikael.

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Hov, det forslag var allerede smidt i puljen. :-)

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Hvad med at bruge et tændrør som forslået, så kan du have blitzenheden uden på
røret?

Går ud fra den er skøbelig pga. eksplosionen....

Med venlig hilsen
Henrik Villadsen

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon)

Ja, de kan vel bruges til din RC-bil.
Med chance for at virke low-tech, så kør ned til din
lokale gas-pusher (BP-butikken / Special butikken) dem der sælger "alt i
gas"
de har så mange gastændere at de sælger af dem.
De såkaldte piezo-tænding, til terassevarmere, gasgrill, ukrudtbrændere mv.

Hvis de, mod forventning, ikke har en på lager, så køb den billigste
ukrudtsbrænder
og stjæl tændingen fra den.

Det virker fint i min Appelsinkanon mk.III :-)
-Bo-

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon) [UV-lysdioder? (LED kan også være regnbuefarvet)]

Hej Amber

Mon ikke nogle stærke UV-lysdioder kan ionisere og dermed starte
forbrændingen?:

NUV, UVA:
http://www.jk-dioder.dk/catalog/product_info.php?products_id14%0&osCsid27%a1c98535ee6527f3c879c2d30ea6f3

NUV, UVA: UV-LEDs
http://www.led-shop24.de/pi-1759275077.htm?categoryId25 %

NUV, UVA: Ultrabright UV LED 5mm, 25, 7mW:
http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/217_1_29/products_id/220/language/en?gclid=CIGRrKG2xIcCFQtLXgodS2ppFw

NUV, UVA: ULTRAVIOLET 350-395nm Gallium Nitride:
http://ledmuseum.home.att.net/leduv.htm
Bl.a. Deep UV wavelength 350nm, highly consistent led.

NUV, UVA: Superbright LED ultra violett 15° 3.10V
Low Wavelenght: 370nm!
http://www.leds.de/product_info.php?info=p164_Superbright-LED-ultra-violett--15---3-10V.html

Progress in semiconductor UV optical sources benefits security and defense:
http://oemagazine.com/fromthemagazine/jun03/suvos.html

Laser Focus World.
Semiconductor sources advance deeper into the ultraviolet:
http://lfw.pennnet.com/Articles/Article_Display.cfm?Section=ARTCL&ARTICLE_ID22%1443&VERSION_NUM=2&p12 %
Citat: "...Development of semiconductor ultraviolet sources builds upon
Shuji Nakamura’s breakthrough fabrication of blue and violet diode
lasers in InGaN..."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shuji_Nakamura
http://en.wikipedia.org/wiki/Shuji_Nakamura

-

LED fås også i pink - men de tænder ikke noget:

Pinke LED 5mm, 4.000mcd @20°
ultrahelle pinke 5mm-LED...:
http://www.led-shop24.de/pd1071765096.htm

Og regnbuefarvede led:
http://www.led-shop24.de/pi-1410543519.htm?categoryId27 %

Og RGB-led:
http://www.led-shop24.de/pd-872144583.htm?categoryId28 %

Og verdens mest effektive hvide led.
LUXEON K2 LXK2-PW14-U00, white, 120lm:
http://www.leds.de/index.php?cat=c28_LUXEON-K2.html

/Glenn

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon) [UV-lysdioder? (LED kan også være regnbuefarvet)]

http://www.leds.de/product_info.php?info=p164_Superbright-LED-ultra-violett--15---3-10V.html

Fandt lige en led på 255nm:

UVTOP255 (sorteret efter bølgelængde):
http://www.roithner-laser.com/LED_diverse.htm

/Glenn

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon) [UV-lysdioder? (LED kan også være regnbuefarvet)]

Wow! Vidste ikke man kunne få LED's der gav andet end UVA. Her er jo en hel
serie med hele spekteret af UV.

Iøvrigt, ta'r man ikke bare en nettrafo og sætter et batteri til sekundæren
kortvarigt, hvis man vil ha' en lille gnist...?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lav en gnist? (appelsinkanon) [Ølkanon vistnok uden gnist]

Hej Ulrik

I øvrigt kan gnisten undværes....i denne ølkanon:

Beer Cannon 101:

http://www.youtube.com/watch?v=tJsoybEdm84&mode=related&search
=

Beer Cannon Montage:

http://www.youtube.com/watch?v=lmBRZ7UR3Rw&mode=related&search
=

Undlad at lytte til den sidste film, hvis du ikke kan tåle at høre
klassisk musik.

/Glenn

PS: Intet øl blev spildt under produktionen af disse film. Øldåserne
blev på behørigt vis drukket inden anvendelse.

Site Timeline