lav baud rate med optocoupler.

I forbindelse med en microprocessor styring (80c320) som jeg er ved
skrive noget nyt software til, er jeg løbet ind i et hartware problem.

Serieldata til og fra microprocessoren kører via en 74HC14, en
optocopler af typen SFH6156-2 og en MAX231

Jeg kan max køre 9600 baud, ellers kommer der ikke nogle brugbare data
igennem til pc'eren.

Jeg har fundet ud af, at jeg taber signalet igennem optocopleren, jeg
har prøvet at luse signalet uden om den 74hc14 og opto. så virker det fint.

Så jeg er blevet i tvivl om det er de optocopler der er for langsomme
eller om det bare er dårligt hastware desigen ?

Der er en seriel modstand på 4k7 ohm mellem 74HC14 og optocopleren.

Mvh Bo

Re: lav baud rate med optocoupler.

Hmm..

4K7 modtstand til serie modstand i opto'en giver længe under 1 mA.... det
skal du have hævet til noget mere, tjek hvad den kan holde til iu
databladet.. men måsle 3-5mA.

Hvad er din modstand på transistor siden, den skal også trimmes ind til hvor
meget energi du får overført.
(evt tjek med et scop og se hvor stejle flankerne er)

Evt kan man sætte modtstanden i emitteren, og derved få lidt forbedringer ud
af det, bare husk på du får korrekt fase på dit signal.

Kasper

Re: lav baud rate med optocoupler.

Det er ikke jordens hurtigste opto, men du kan sagtens køre mere end
9600.

Det er også lidt rigeligt. Hvad har du på "collector" siden til +?
Også 4K7?

Prøv evt. lige at vis et diagram.

Re: lav baud rate med optocoupler.

Ja diagram, sådan et ville jeg også gerne modtage pr mail !
Printer hedder TMC version 2.0 og er fra Orbital i Skjern.
Men de vil ikke hoste op med et diagram. Printet er 24x17cm,smd osv.

Her er et lille diagram, kan det bruges ?

TX cpu >-----|74hc14>--------==4k7===--------< max231

Hilsen Bo

Re: lav baud rate med optocoupler.

Prøv at kigge på dette her, jeg mener jeg kunne køre 115.200 igennem det da
den uC der sad derpå skulle programmeres med det:
http://rapzak.mine.nu/isolator.pdf

til at programmere med havde jeg en adapter med en max232 jeg satte i
istedet den 485/422 tranciever...

Og for en god ordens skyld er projektet aldrig lavet færdig, og den design
metode droppet, bruger hverken 485 eller galv adskilt nu :)

Kasper

Re: lav baud rate med optocoupler.

Ser fornuftigt ud, 270R i serie med LED og et ekstra analogt trin på
RX siden.

Re: lav baud rate med optocoupler.

et ekstra analogt trin på

Det er pga. det bliver taget ud på emitteren, og der er det jo noget med
strømforstærkning... og i emitteren spænding...
(tror jeg nok, det var en af mine gamle lærer der rådede mig til at tage det
ud der,da det skulle give højere hastighed)

Kasper

Re: lav baud rate med optocoupler.

Tydeligvis, hastværk er lastværk ;-)

Mvh, Uffe Ravn