Laserprinter ... hvad er galt ??

Hej NG.

Jeg har en laserprinter med et problem ... den laver en slags kraftige "bølger" i printene, som især kommer til udtryk ved rasterfelter. Umiddelbart kunne det ligne noget der stammer fra et seriøst paperjam, hvor papiret er krøllet så voldsomt at det har skadet noget i printeren. Mit spørgsmål går så på, om det er selve printeren der er noget galt med, eller om problemet evt. bare kan klares med at skifte tonerpatronen ... grunden til at jeg spørger er, at jeg nok ikke vil ofre en patron på printeren, hvis ikke det til en hvis grad kan afhjælpe problemet ...

Printeren er iøvrigt en Apple Laserwriter 16/600, hvis det er til nogen hjælp, og den bruger toner af typen EP-5. Jeg har ingen forstand på hvordan en laserprinter fungerer, derfor mit spørgsmål :).

M.v.h.

Torben.

Reply to
Torben Hedstrøm

"Torben Hedstrøm" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Hvis der har været paperjam, kan det skyldes, at der stadig sidder en las papir i papirgangen, så den skal kikkes efter forfra og bagfra og måske lid fra siden.

Men

Der sidder en enhed, der kaldes en fuser. Den har til opgave at "smelte" det sorte pulver fast til kopien. Den består sædvanligvis af nogle valser, den ene hård og den anden af siloconegummi - begge varmebestandige. Den ene valse opvarmes med et halogenrør inden i valsen, denne opvarming er triacstyret for at holde den samme temperatur. Det kan være, at regulatoren er defekt, så temperaturen bliver for høj, men så vil papiret sædvanligvis gulne.

Der kan også gennem tiden have aflejret sig fastbrændt pulver på valserne - især ude ved enderne, og det skal naturligvis renses af.

Mon ikke det kan klares ved at kikke efter gamle papirrester?

MVH KHJ

Reply to
KHJ

Lidt afhængig af hvad det er så kan det nemt være defekte kondensatorer.

--
Vh. Peter Andersen
Reply to

Fuldstændig rigtigt, men så er der tale om decideret fejlfing/reparation med omkostninger, jeg fik indtrykket, af Torben Hedstrøm ikke var indstillet på at ofre.

Ellers skulle der da lige melde sig en, der kendte maskinen og dens svagheder som sin egen bukselomme, så en reparation kun ville koste en fis og en begmand (undskyld mit franske).

MVH KHJ

Reply to
KHJ

Hej Peter,

Hmmm, jeg kom til at tænke på en defekt/slidt tromle som jeg tolker de symptomer (som man ofte ser på offentligt tilgængelige kopimaskiner der ikke altid vedligeholdes særlig godt).

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns9423A53137DC3o8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Vil det så ikke nærmere vise sig som sorte streger, hvor der er dybere ridser i selenvalsen? Jeg synes ikke, jeg har set en valse slidt så meget ned, at den slet ikke kunne lave en kopi, når alt andet for så vidt var OK, men det nok også rent hypotetisk.:-)

MVH KHJ

Reply to
KHJ

Hej KHJ,

Så vidt jeg har hørt, fra en der reparerede en kopimaskine (på et tidl. arb.) med symptomer der lyder som dem med bølgemønstre, skyldtes det (dengang og på den maskine) at tromlen var slidt i overfladen (i "striber" på tværs af papiret) så den nogle steder ikke kunne holde tonerstøvet fast, med resulterende hvide bånd med fadende overgange. Om det _er_ det samme på Torbens printer kan jeg naturligvis ikke udtale mig om - ville blot påpege at det kunne være værd at kigge efter :)

Sikkert :)

--
Venlig hilsen,
Søren

min erfaring som servicetekniker på kopi/print siger at det nok er polygonmotoren der ikke kan holde den rigtige hastighed ca 20-30000 omd. min.

Er det ned over hele siden eller kun på et lille område ? er det samme sted på siden hver gang ? er det på samtlige sider ?

polygon motoren er en motor hvorpå der sidder et mange-kantet spejl som spreder laserstrålen korrekt ud til tromlens bredde

mvh morten

"Torben Hedstrøm" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@jarjarbinks.mobilixnet.dk...

Reply to
Morten Bahn

"Morten Bahn" skrev i en meddelelse news:3fa19412$0$3747$ snipped-for-privacy@nntp02.dk.telia.net...

sted

Nu skal jeg da vist til at lære noget!

Polygonmotor? Skal det forstås sådan, at billedet så at sige scannes også sideværts ned på valsen synkroniseret med valsens omdrejning i modsætning til det sædvanlige xerografiske princip?

I en sædvanlig xerografiprocess spejles billedet jo ned i fuld bredde, hvor lyskilde kører ned langs originalen og sammen med spejlet overfører image til valsen - altså neutraliserer ladningen på valsen, hor der ikke skal vedhæftes toner.

Eller er det fordi, at metoden med polygonmotoren er nødvendig for at få et matriceret og dermed digitalt opbrydeligt image? Den anden process kunne man jo så tilsvarende kalde analog.

MVH KHJ

Reply to
KHJ

scannes

omdrejning i

ladningen på

for at

anden

Det er helt rigtigt opfattet. Hvis det er det klassiske LBP-4 værk og spejl(polygon)motor der er i, så er det meget sandsynligt det er de 4 små lytter på spejlmotor-printet der skal skiftes.

10uF/16V.
--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse news:3fa2b1cf$0$27373$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Nåh, nu tror jeg fik fat i det. Polygonmotor - er det ikke, hvad vi på et eller andet tidspunkt - f.eks. i gamle dage kaldte for en stepmotor? For så har jeg ikke være i tvivl om funktionen spejl- og lysvogn.

MVH KHJ

Reply to
KHJ

Nej, ikke nødvendigvis, faktisk er jeg sikker på at det netop ikke er en step motor, det er sikkert en børsteløs motor som altid kører med den samme hastighed.

Grunden til den hedder polygon motoren er at den driver et mange-sidet spejl, laseren bliver spejlet via det spejl og for hver flade bliver den scannet over siden.

Flemming Frandsen

hvad vi

en

ikke er

kører med

Det er det lige præcis, og i LBP-4 værket drives den af en HA13456 IC, som disse 4 små lytter sidder uden om. De tørrer ud med tiden, og medfører at motoren fejler. Ofte brænder IC'en også af, men så længe motoren stadig kan køre er IC'en OK. Har set en enkelt gang at den kørte med ujævn hastighed pga. lytterne, og gav zig-zaggede bogstaver på udskriften, værst i højre side. Så det er med at få skiftet lytter inden IC'en futter af!

mange-sidet

bliver

Jeps, på denne her er der dog kun to sider.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus