Laserprinter ... hvad er galt ??

Hej NG.

Jeg har en laserprinter med et problem ... den laver en slags kraftige
"bølger" i printene, som især kommer til udtryk ved rasterfelter.
Umiddelbart kunne det ligne noget der stammer fra et seriøst paperjam,
hvor papiret er krøllet så voldsomt at det har skadet noget i printeren.
Mit spørgsmål går så på, om det er selve printeren der er noget galt
med, eller om problemet evt. bare kan klares med at skifte tonerpatronen
... grunden til at jeg spørger er, at jeg nok ikke vil ofre en patron på
printeren, hvis ikke det til en hvis grad kan afhjælpe problemet ...

Printeren er iøvrigt en Apple Laserwriter 16/600, hvis det er til nogen
hjælp, og den bruger toner af typen EP-5. Jeg har ingen forstand på
hvordan en laserprinter fungerer, derfor mit spørgsmål :).

M.v.h.

Torben.

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

Hvis der har været paperjam, kan det skyldes, at der stadig sidder en las
papir i papirgangen, så den skal kikkes efter forfra og bagfra og måske lid
fra siden.

Men

Der sidder en enhed, der kaldes en fuser. Den har til opgave at "smelte" det
sorte pulver fast til kopien. Den består sædvanligvis af nogle valser, den
ene hård og den anden af siloconegummi - begge varmebestandige. Den ene
valse opvarmes med et halogenrør inden i valsen, denne opvarming er
triacstyret for at holde den samme temperatur. Det kan være, at regulatoren
er defekt, så temperaturen bliver for høj, men så vil papiret sædvanligvis
gulne.

Der kan også gennem tiden have aflejret sig fastbrændt pulver på valserne -
især ude ved enderne, og det skal naturligvis renses af.

Mon ikke det kan klares ved at kikke efter gamle papirrester?

MVH
KHJ

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

Lidt afhængig af hvad det er så kan det nemt være defekte kondensatorer.

--
Vh. Peter Andersen

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

Fuldstændig rigtigt, men så er der tale om decideret fejlfing/reparation med
omkostninger, jeg fik indtrykket, af Torben Hedstrøm ikke var indstillet på
at ofre.

Ellers skulle der da lige melde sig en, der kendte maskinen og dens
svagheder som sin egen bukselomme, så en reparation kun ville koste en fis
og en begmand (undskyld mit franske).

MVH
KHJ

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??
Hej Peter,

Hmmm, jeg kom til at tænke på en defekt/slidt tromle som jeg tolker de
symptomer (som man ofte ser på offentligt tilgængelige kopimaskiner der
ikke altid vedligeholdes særlig godt).

--
Venlig hilsen,
Søren

Vil det så ikke nærmere vise sig som sorte streger, hvor der er dybere
ridser i selenvalsen? Jeg synes ikke, jeg har set en valse slidt så meget
ned, at den slet ikke kunne lave en kopi, når alt andet for så vidt var OK,
men det nok også rent hypotetisk.:-)

MVH
KHJ

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??
Hej KHJ,

Så vidt jeg har hørt, fra en der reparerede en kopimaskine (på et tidl.
arb.) med symptomer der lyder som dem med bølgemønstre, skyldtes det
(dengang og på den maskine) at tromlen var slidt i overfladen (i "striber"
på tværs af papiret) så den nogle steder ikke kunne holde tonerstøvet
fast, med resulterende hvide bånd med fadende overgange.
Om det _er_ det samme på Torbens printer kan jeg naturligvis ikke udtale
mig om - ville blot påpege at det kunne være værd at kigge efter :)

Sikkert :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Er det ned over hele siden eller kun på et lille område ? er det samme sted
på siden hver gang ? er det på samtlige sider ?

polygon motoren er en motor hvorpå der sidder et mange-kantet spejl som
spreder laserstrålen korrekt ud til tromlens bredde

mvh morten

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

sted
Nu skal jeg da vist til at lære noget!

Polygonmotor? Skal det forstås sådan, at billedet så at sige scannes også
sideværts ned på valsen synkroniseret med valsens omdrejning i modsætning
til det sædvanlige xerografiske princip?

I en sædvanlig xerografiprocess spejles billedet jo ned i fuld bredde, hvor
lyskilde kører ned langs originalen og sammen med spejlet overfører image
til valsen - altså neutraliserer ladningen på valsen, hor der ikke skal
vedhæftes toner.

Eller er det fordi, at metoden med polygonmotoren er nødvendig for at få et
matriceret og dermed digitalt opbrydeligt image? Den anden process kunne man
jo så tilsvarende kalde analog.

MVH
KHJ

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

scannes
omdrejning i
ladningen på
for at
anden

Det er helt rigtigt opfattet. Hvis det er det klassiske LBP-4
værk og spejl(polygon)motor der er i, så er det meget sandsynligt
det er de 4 små lytter på spejlmotor-printet der skal skiftes.
10uF/16V.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

Nåh, nu tror jeg fik fat i det. Polygonmotor - er det ikke, hvad vi på et
eller andet tidspunkt - f.eks. i gamle dage kaldte for en stepmotor? For så
har jeg ikke være i tvivl om funktionen spejl- og lysvogn.

MVH
KHJ

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??

Nej, ikke nødvendigvis, faktisk er jeg sikker på at det netop ikke er en
step motor, det er sikkert en børsteløs motor som altid kører med den
samme hastighed.

Grunden til den hedder polygon motoren er at den driver et mange-sidet
spejl, laseren bliver spejlet via det spejl og for hver flade bliver den
scannet over siden.

Re: Laserprinter ... hvad er galt ??
hvad vi
en
ikke er
kører med

Det er det lige præcis, og i LBP-4 værket drives den af en
HA13456 IC, som disse 4 små lytter sidder uden om. De tørrer ud
med tiden, og medfører at motoren fejler. Ofte brænder IC'en også
af, men så længe motoren stadig kan køre er IC'en OK. Har set en
enkelt gang at den kørte med ujævn hastighed pga. lytterne, og
gav zig-zaggede bogstaver på udskriften, værst i højre side. Så
det er med at få skiftet lytter inden IC'en futter af!

mange-sidet
bliver

Jeps, på denne her er der dog kun to sider.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Site Timeline