laserafstandsmåler

Hejsa. Jeg tænke på er der nogen herinde som ved hvordan man laver sin egen
afstands måler??? Ved de kan laves ret små, da de jo kan sidde i kikkerter
og kameraer.

Evt hvis nogen har et diagram over det.

Den skal ikke kunne andet en finde afstanden og vise det.

Hvor lang afstand kan en afstandsmåler bruges på?

er laser ikke bedre end en sonisk måler?

Mvh

Thomas

Re: laserafstandsmåler
egen

Til ultrakorte afstande (nm) kan du blande en lille del af lyset fra en
CW-Laser sammen med det reflekterede lys, her kan du få en opløsning på
mindre end en nm hvis du har råd.

Til korte afstande (10cm til >1m) kan du bruge en CW-Laser og så måle vinkel
med en ccd chip.

Til store afstande (50m til mange Km) kan du sende en laser puls ud og så
måle tiden indtil du modtager et ekko. Den normale laser til den slags er en
NDYAG faststof laser. Du skal være klar over at denne type laser er meget
farlig da den kan lave pulser der er kraftige nok til at ødelægge et øje på
store afstande.
I forsvaret betragtes laser afstands målere på samme måde som et skapladt
våben med sikkerheds afstande på mange Km.

PS NDYAG = Neodymium Doped Yttrium Aluminum Garnet

Dem jeg har rodet med kan måle afstand ud til ca 20Km med et optisk dæmpeled
der kun lader 10% af laserlyset at komme ud. Opløsningen var 10m.

Man har målt afstanden til månen med en laserafstandsmåler, der var dog en
reflektor plaseret på månen.

Kommer helt an på afstande og opløsning.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Hvad vil du gøre???

Thomas

kikkerter
vinkel
en

dæmpeled

Re: laserafstandsmåler

Starte med at finde en egnet laser (meget kort puls tid nS. og med stor puls
effekt).
Når laseren er på plads skal der laves en clock generator og en tæller,
tælleren skal være hurtig (læs >100MHz) .

Opløsningen bestemmes af din clock frekvens, så du kan jo starte med at
finde ud af hvad frekvensen skal være ved 10meters opløsning. Husk at lyset
skal både ud og hjem igen, du finder nok ud af at det bliver en høj
frekvens.

Du skal også have lavet foto detekter til at modtage ekkoet + du skal have
noget optik til at montere foran detektoren.

Jeg ville nok ikke starte med at lave et sådant project.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Thomas

maks.
puls
lyset

Re: laserafstandsmåler

God fornøjelse, jeg stopper selv på fredag i karup efter nogle år der dog
ikke som lærling.

Der har tidligere været mulighed for at få et hæfte om laser i forsvaret,
der er i dette hefte forklaret hvordan det hele virker, du kan spørge på
specialskolen når du kommer der over.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Thomas

engang.

Re: laserafstandsmåler

Købe en færdig !

Kalus
Re: laserafstandsmåler
det er jo ikke sjovt.

:)

Thomas

Re: laserafstandsmåler

Nej, men billigere og så ender men med at det virker !