Laser diode

Jeg skal bruge en meget tynd laser stråle som kantfinder til en metalfræser, OG ...

i min naivitet købte jeg en laser pointer, men strålen er alt for "tyk" !

Prikken kan justeres, men kan ikke blive lille nok.

Fås der ikke en diode, som udsender en tynd (0,01 mm) stråle ?

Har noge et link ?

Mvh KS

Reply to
KS

Er det ikke bare et spørgsmål om at lave noget optik, eventuelt et lille stykke optik fra et webcam eller lign. overvågningscam? Optik kan købes for meget små penge på eBay.

Mvh Hauge

Reply to
Hauge

"KS snipped-for-privacy@os.dk" Jeg skal bruge en meget tynd laser stråle som kantfinder til en

Kan du mon bruge en laser fra et CD / DVD drev ?. Den stråler er jo temmelig tynd.

Reply to
Carsten Nielsen

KS Jeg skal bruge en meget tynd laser stråle som kantfinder til en

Hej Keld

Hvad med en smal spalte foran laseren?

/Glenn

Reply to
Glenn

"Carsten Nielsen" skrev i meddelelsen news:4ad4aa5e$0$288$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Den er vel ikke synlig ?

Mvh KS

Reply to
KS

Den er også fokuseret, kegleformet, så den er ikke skarp efter et par millimeter

Christen

Reply to
Christen Fihl

"Hauge" skrev i meddelelsen news: snipped-for-privacy@mid.individual.net...

Det bliver nok ikke bedre af at tilføje endnu mere optik - den der allerede ER til stede, kan jo ikke gøre "prikken" lille nok. Derudover kan der måske opstå problemer med, at den "optiske behandlede" stråle IKKE er cylindrisk, men snarere en kegle.

Men FINDES der ikke nogle laser dioder, som udsender en meget tynd stråle noget med 0,001 - 0,01 mm ?

Mvh KS

Reply to
KS

"Glenn" skrev i meddelelsen news:hb2bra$1t5$ snipped-for-privacy@news.net.uni-c.dk...

Det skulle i så fald være et HUL, meeen på 0,01mm ... det kan jeg i hvert fald ikke bore !

Mvh KS

Reply to
KS

"KS

Nej, man monterer linser efter dioderne, for at samle strålen i et fokuspunkt.

Det gør man også med rigtige lasere, hvor strålen dannes i et laserør.

Hvorfor ikke blot måle hvor tyk din stråle er, og korrigerer for det, ligesom man altid har gjort med et centerfix / kantindikator.. De gamle analoge indikatorer med fjeder, var typisk ø4 og ø20 så der skulle køres hhv. 2 og 10 mm for langt..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen

Omme i Nyborg
Reply to
Petersen Michael

Jo, men dem fra CD er ikke ret tydelige fordi de ligger lige på grænsen af det synlige område. Dem fra DVD derimod, er knaldrøde og særdeles synlige. :-)

Som Christen skriver er strålen kegleformet og focus er kun et par mm foran linsen. Men selve laseren er god fordi alt lyset kommer fra en meget lille punkt. Så det kan focuseres til at lave en superlille prik på lang afstand. En laserprinter gør det. Måske en kombination af en DVD laser og en optik fra en laserprinter kan gøre det.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Hvad skal det bruges til, kan jo være der er nogen som kan poppe op med en bedre ide end den du selv har.

Hygge Leo

Reply to
Leo

Det kan jeg..... Ej ok, jeg ved faktisk ikke om jeg har lavet et 0.01mm hul, men jeg har i hvert fald lavet et meget lille et. Og det er bare SÅ nemt:

Tag et lille stykke sølvpapir og spænd ud over laseren. Så tager man og afisolerer en stump ledning, gerne noget tynd signalledning.En der er opbygget af en masse tynde kobbertråde. Bøj alle trådene om, undtagen en. Brug nu den ene lille tråd til at prikke et hul i sølvpapiret.

Når du så har gjort det, vil du opdage at idéen slet ikke kan bruges. Din meget tynde lysstråle bliver ødelagt af diffraktion, og du vil få en masse prikker/cirkler i stedet. Jeg har selv lige prøvet. Ganske morsomt eksperiment.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

"KS snipped-for-privacy@os.dk" Jeg skal bruge en meget tynd laser stråle som kantfinder til en

Nej, ikke en "stråle".

En laser stråler er en "Gaussisk" stråle

og fysikken dikterer, at den ikke kan være meget tynd over en lang strækning
Hvis man vil have en stråle, der næsten ikke ændre tykkelse, skal den være forholdsvis tyk.

Eks. Z_R = (PI*w_0^2)/lambda = 3.14*0.01^2/0.0005 ~ 0.6mm

mvh Frank

Reply to
Frank K. Jensen

"Frank K. Jensen" skrev i meddelelsen news:4ad6052c$0$284$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Orh ja, hvem kunne overse det ....

Mvh

Reply to
KS

Hvorfor ikke bare en digital kantsøger eller 3D-tester med interface til styringen? Gå ilgang hen imod emnet og gå frem med lav tilspænding når du når tæt på.

--
/Thomas [4990/5700]
Reply to

"Thomas Demant" skrev i meddelelsen news:4ad64571$0$289$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Jow, men jeg forsøger også at lave et interface til "styringen" (=mig) ;-))

Mvh KS

Reply to
KS

=E5le,

men l=E6ser man nu lidt videre p=E5 widipeka ..s=E5 kan en gausisk fordelin= g =E6ndres til en besselfordeling ,med en konisk linse, som opfylder kravene til en smal str=E5le uden ret meget afb=F8jning.. alex .

Reply to
Alex

"Alex" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@e8g2000yqo.googlegroups.com...

Det vidste jeg faktisk ikke, men dog ville jeg stadig ikke kalde det en "stråle". Ja, den kan forblive tynd længere end en Gaussisk stråle, men lidt hurtig research gav følgende:

"The narrow beam has a propagation distance of a few millimetres, which is about 40 times the Rayleigh range of a normal, or 'gaussian', beam" (Nature 419, 12 Sep 2002)

"However it is possible to obtain a beam having the diameter of the high intensity core in units of micrometers and existing over a milimetre range."

Så op til nogle mm, *måske* helt op til et få cm....

mvh Frank

Reply to
Frank K. Jensen

Hvad med et sender / modtager lasermodul ? Kendes fra industrien til at detektere emner med...

Såfremt du mangler sådan noget sjovt legetøj, så smid mig en mail.

Reply to
Fidolinux.dk