Laser diode

Jeg skal bruge en meget tynd laser stråle som kantfinder til en metalfræser,
OG ...

i min naivitet købte jeg en laser pointer, men strålen er alt for "tyk" !

Prikken kan justeres, men kan ikke blive lille nok.

Fås der ikke en diode, som udsender en tynd (0,01 mm) stråle ?

Har noge et link ?

Mvh KS

Re: Laser diode

Er det ikke bare et spørgsmål om at lave noget optik, eventuelt et lille
stykke optik fra et webcam eller lign. overvågningscam? Optik kan købes for
meget små penge på eBay.

Mvh Hauge

Re: Laser diode
Det bliver nok ikke bedre af at tilføje endnu mere optik - den der allerede
ER
til stede, kan jo ikke gøre "prikken" lille nok. Derudover kan der måske
opstå
problemer med, at den "optiske behandlede" stråle IKKE er cylindrisk, men
snarere en kegle.

Men FINDES der ikke nogle laser dioder, som udsender en meget tynd stråle
noget med 0,001 - 0,01 mm ?

Mvh KS

Re: Laser diode
"KS

Nej, man monterer linser efter dioderne, for at samle strålen i et
fokuspunkt.

Det gør man også med rigtige lasere, hvor strålen dannes i et laserør.

Re: Laser diode

Kan du mon bruge en laser fra et CD / DVD drev ?. Den stråler er jo temmelig
tynd.

Re: Laser diode
Den er vel ikke synlig ?

Mvh KS

Re: Laser diode
Den er også fokuseret, kegleformet, så den er ikke skarp efter et par
millimeter

Christen

Re: Laser diode

Jo, men dem fra CD er ikke ret tydelige fordi de ligger lige på grænsen af
det synlige område. Dem fra DVD derimod, er knaldrøde og særdeles synlige.
:-)

Som Christen skriver er strålen kegleformet og focus er kun et par mm foran
linsen. Men selve laseren er god fordi alt lyset kommer fra en meget lille
punkt. Så det kan focuseres til at lave en superlille prik på lang afstand.
En laserprinter gør det. Måske en kombination af en DVD laser og en optik
fra en laserprinter kan gøre det.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Laser diode

Hej Keld

Hvad med en smal spalte foran laseren?

/Glenn

Re: Laser diode
Det skulle i så fald være et HUL, meeen på 0,01mm ...
det kan jeg i hvert fald ikke bore !

Mvh KS

Re: Laser diode
On Tue, 13 Oct 2009 20:12:22 +0200, "KS"

Det kan jeg.....
Ej ok, jeg ved faktisk ikke om jeg har lavet et 0.01mm hul, men jeg
har i hvert fald lavet et meget lille et. Og det er bare SÅ nemt:

Tag et lille stykke sølvpapir og spænd ud over laseren. Så tager man
og afisolerer en stump ledning, gerne noget tynd signalledning.En der
er opbygget af en masse tynde kobbertråde. Bøj alle trådene om,
undtagen en. Brug nu den ene lille tråd til at prikke et hul i
sølvpapiret.

Når du så har gjort det, vil du opdage at idéen slet ikke kan bruges.
Din meget tynde lysstråle bliver ødelagt af diffraktion, og du vil få
en masse prikker/cirkler i stedet.
Jeg har selv lige prøvet. Ganske morsomt eksperiment.

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Laser diode

Hvorfor ikke blot måle hvor tyk din stråle er, og korrigerer for det,
ligesom man altid har gjort med et centerfix / kantindikator..
De gamle analoge indikatorer med fjeder, var typisk ø4 og ø20
så der skulle køres hhv. 2 og 10 mm for langt..

Michael Petersen

Re: Laser diode
Hvad skal det bruges til, kan jo være der er nogen som kan poppe op med en
bedre ide end den du selv har.

Hygge
Leo

Re: Laser diode

Nej, ikke en "stråle".

En laser stråler er en "Gaussisk" stråle
(http://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_beam ), og fysikken dikterer, at den
ikke kan være meget tynd over en lang strækning
(http://en.wikipedia.org/wiki/Rayleigh_range ). Hvis man vil have en stråle,
der næsten ikke ændre tykkelse, skal den være forholdsvis tyk.

Eks. Z_R = (PI*w_0^2)/lambda = 3.14*0.01^2/0.0005 ~ 0.6mm

mvh Frank

Re: Laser diode
Orh ja, hvem kunne overse det ....

Mvh

Re: Laser diode

men lE6%ser man nu lidt videre pE5% widipeka ..sE5% kan en gausisk fordelin=
E6%ndres til en besselfordeling ,med en konisk linse, som opfylder
kravene til en smal strE5%le uden ret meget afbF8%jning..
alex
.

Re: Laser diode

Det vidste jeg faktisk ikke, men dog ville jeg stadig ikke kalde det en
"stråle". Ja, den kan forblive tynd længere end en Gaussisk stråle, men lidt
hurtig research gav følgende:

"The narrow beam has a propagation distance of a few millimetres, which is
about 40 times the Rayleigh range of a normal, or 'gaussian', beam"
(Nature 419, 12 Sep 2002)

"However it is possible to obtain a beam having the diameter of the high
intensity core in units of micrometers and existing over a milimetre range."
http://www.isibrno.cz/omitec/index.php?action=bessintr.html

Så op til nogle mm, *måske* helt op til et få cm....

mvh Frank

Re: Laser diode

jah sF8%rme.. jeg fik vist heller ikke lE6%st langt nok :)
sE5% det er slet ikke sE5% enkelt at lave en cylinderformet strE5%le.!
alex

Re: Laser diode

Hvorfor ikke bare en digital kantsøger eller 3D-tester med interface til
styringen? Gå ilgang hen imod emnet og gå frem med lav tilspænding når du
når tæt på.

--
/Thomas [4990/5700]

Re: Laser diode
Jow, men jeg forsøger også at lave et interface til "styringen" (=mig) ;-))

Mvh KS

Site Timeline