Laser-Diode...!

Nogen der ved hvordan en laser-diode virker??

Jeg har nogle laser dioder fra nogle laserprintere ligende, men hvorfor har
de 3 ben?? og hvordan skal de forsynes??

Mvh Thomas

Re: Laser-Diode...!
Hej!

Du kan ikke se strålen da den er infrarød, men det ved du vel? Iøvrigt skal
diodelasere normalt overvåges mht. strømforbrug, så det kan jo være dét det
ekstra ben skal bruges til... Kan det ikke gennemskues udfra printet du rippede
dem fra?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner ;-)"

Re: Laser-Diode...!

kan

Havde nu håbet på en lidt mere uddybende forklaring! =)

Mvh Thomas

Re: Laser-Diode...!

Uden lige at gide checke efter vil jeg tro at en laserdiode har
tendens til løbe løbsk og brænde sig selv af, det tredie ben er
til en photodiode der kan "se" laserdioden, med den kan man måle
outputtet og med feedback holde det konstant

-Lasse

Re: Laser-Diode...!
On Wed, 25 Jun 2003 19:12:17 +0200, Lasse Langwadt Christensen

Det ekstra ben er en monitordiode der netop fortæller om lysudbyttet.
Men hvis en sådan diode er blvet håndteret uden ekstreme
sikkerhedsforanstaltniger er den typisk død. Laderdioder er ESKSTREMT
følsomme overfor ESD.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade