laser-afstandsmåler

nogen der kender en laser-afstandsmåler der kan:

-OEM, altså uden kabinet osv, skal bygges ind i noget andet

-være ret lille, dvs noget der ligner 50x50x100mm

-måle afstande på min 50m i dagslys, på alm malede overflader.

-have et RS232 output, (eller SPI eller ligende)

-ikke koster 12000,- som den leica laver... det er den eneste model jeg har
fundet....

den behøver ikke være super præcis, bare +/- 1-2m

På forhånd mange tak :)

Henrik

Re: laser-afstandsmåler

Prøt at kigge ved http://www.sick.dk/ , de har nogle afstandsmålere under
fotoceller.
Andre sensor fabrikanter er måske også værd at checke.

har

De er nok heller ikke billige.

Re: laser-afstandsmåler

Jeg takker, nu er jeg da kommet lidt nærmere. jeg må lige kontakte dem ang
pris her efter påske.
de er dog stadig lidt store :)

Re: laser-afstandsmåler

Hejsan.
  Du har 2 problemer hvor det ene kan løses med ultralyd, det andet er
lidt sværer at få bugt med.
  Det er de færeste væge der er fuldt reflekterende i dagslys og i det
hele taget, så du skal ramme rimeligt præcist for at få lyset tilbage
fra en mat væg. Noget andet er at en laser der skyder i dagslys som
stadigt er "synligt" for modtageren er ikke noget problem hvis de er
lige overfor hinanden, men du skal bruge det reflekterede lys. Det vil
sige interferencen med dagslyset og absorbtionen i/på vægen skal være
så lille så muligt.
  Sorry, men 50 m (reelt 100 m) i fuld dagslys ? Hmm 12.000,- kommer
du nok ikke meget under hvis det altså skal virke hver gang.
  På den anden side hvis 1 - 2 m's "fejl" er acceptabel, hvorfor så
ikke bruge ultralyd ?
Mvh
  Klavs.

Re: laser-afstandsmåler

Vil det gøre en forskel hvis det er med IR-laser? det er ikke nødvendigt at
kunne se prikken med øjet.

jeg har tænkt på det samme, men hvor stor vil "keglen" være efter feks 50m?
og kræver det ikke man rammer vinkelret på?
det giver mig måske også et probelm med tiden, skal lige regne på om det
ikke er for langsomt.

kunne man bruge en mini radar? hehe

Henrik.

Re: laser-afstandsmåler
Jeg tror ikke at farven giver problemer. Mere at den lyskilde du ikke
kan slukke som sidder ca 8 minutter oppe, at den er for kraftig. Men
måske virker IR-lasere, dog skal du stadigt finde en væg der har løst
til at smide noget af lyset tilbage.

Og du bruger lyd eller radiobølger kommer nok ud på et :-). Men ja. Om
keglen så er 15m i diameter hvad gør det, det er jo stadigt kun den
lille åbning på ca 1 cm der modtager lyden. OK der er nok en hund
eller 2 der gerne vil bide i dig hvis du rammer dem direkte :-). For
radarens vedkomne griller du jo bare alt imellem, alt efter effekt
:-).

  Klavs.

Re: laser-afstandsmåler

har

Bruger selv nogle, der kan måle afstand indtil 30 meter. Sidder i en
højdemåler, og kan dermed kun se jord og græs. Virker fint, men koster ca
30.000 kr. De 12.000 er billigt, hvis rækkevidden er 50 meter med +/- 5 cm.