Laser

Hej !
Jeg skal bruge et kredsløb til at aktivere et relæ (flipflop) som aktiveres
af
en laserstråle fra eks.et LaserVaterpas, altså en form for
"lasermodtagerswitch" ! ! !

mvh
Frank Riedel

Re: Laser

Til hvilket formål ?

Re: Laser

FORMÅL
Ala laserskydning - "man skyder på en sensor som aktivere et relæ som skal
afbryde en motor"

Der skal opsættes en række sensor langs en rute, hver sensor skal afbryde en
elmotor
af forskellig varighed, altså skyd en bestemt sensor over stor afstand, den
vil afbryde
elmotor nr. 2 i 15 sec. og så fremdeles...  (trådløs - sandsynligvis et
kredsløb for sig)

Frank

Re: Laser

Okay, en lysfølsom modstand, eller en fototransistor til at detektere
laseren.

Re: Laser

Noget i den retning... over stor afstand (30-40 meter)
Nogle ideer til kredsløb ??
Frank

Re: Laser
Jeg her lavet et system med en fotodiode. dioden er så forspændt i spære
retningen. jeg sensor på strømmen gennem dioden over en modstand. med en
op-amp. meget mere simpelt bliver det ikke. Men det jeg har lavet er
optimeret til høje hastighedder i forbindelse med hastighedsmåling på små
objekter.

Re: Laser

Kan jeg gøre det samme ?
- og kan hvor stor kan denne foto diode være i diameter...
her tænker jeg på at det kan være svært at ramme et "nåløje"
fra 40 meter !!!!

Frank

Re: Laser
Jeg har skudt laser hen over en sø. for at måle hastigheden på en båd. de
foto dioder jeg brugte havde en størelse på 5mm x 5mm. det tog ca 2 timer at
stille hele skidtet op så jeg var tilfreds. målingen tog under et sekundt.
Jeg ved ikke hvor du skal bruge det men mit skal kunne bruges udendørs. så
derfor sidder foto dioderne forenden af et hul i et stykke træ. beskyttet
mod falskt lys.
Kan du spænde laserne ordentligt fast så strålen ikke hopper er det ikke
noget problem.

Re: Laser

"fotodiode" - findes der et standard kredsløb for en sådan således at jeg
kan
styre et relæ eller en trådløs sender ?

- og kan jeg ikke monter flere "fotodioder" sammen- således jeg får en
stører flade at "skyde" laser mod ?

Mvh
Frank

Re: Laser

Sæt en linse foran.

Re: Laser

OK
Frank

Re: Laser
En linse er møg besværlig. og jo du kan sætte dem paralelt. du kigger på
strømmen der løber gennem dem ikke spændingen over dem.

Re: Laser

Super - Jacob
...men denne fotodiode(er) monteres de direkte på evt. et relæ ?

Frank

Re: Laser
Hej Frank,

Nej, der er tale om strømme på nn µA, så der skal forstærkning til, fx. en
transistor eller to.

--
Venlig hilsen,
Søren