Laptimer igen

Jeg har rodet med en ny måde at lave min racerbane laptimer på.
Den virker ikke.
Den gamle måde bruger jeg SFH409 emitter og en SFH309F fototransistor, og
det virker fint, men de skal sidde og kigge direkte over på hinanden og det
er ikke så fedt når de skal sidde under skinnen (jeg bruger slæbeskoen til
at bryde signalet)
Så fandt jeg GL480 + PT480F i stedet som har udgang i siden, og tænkte at
jeg var smart.
Det var jeg egenligt også men det virker bare ikke godt nok. Mit
styreprogram kan sagtens se dem, og jeg kan kalibrere dem, men de står med
signal på hele tiden, som ikke bliver brudt.
Emitteren sidder til på en 7805 (den der laver +5V) og med 47 ohm imellem,
og det skulle give 1.4V på emitteren.
Er der nogen der kan hjælpe, så ville jeg blive overlykkelig, for det er
bossens bane, som jeg roder med :-)

Kai

Re: Laptimer igen

du risikerer at din slæbesko ikke er stor/bred/lang nok til at afbryde hele
lyskeglen.

 - patrick

Re: Laptimer igen

47 ohm på emitteren af fototransistoren ?

Mit bud vil være 330 ohm i serie med sendedioden og et sted mellem 1 og 10
kohm på collector af modtageren, hvor emitter er koblet direkte til gnd.

Klaus

Re: Laptimer igen
Jeg er bestemt ikke elektronik ekspert, så jeg forstår ikke meget af det du
skriver.
Jeg skal formodstande emitter med 330 ohm, istedet for de 47 ?
Skal der være en modstand på fototransistor, når den egenligt bare skal
bryde en forbindelse (slutte 2 ben på printerport) ?

Kai

imellem,

Re: Laptimer igen
du

Din optokobler består formodenligt af en diode (kræver ca 2 volt over sig)
og en fototransistor.

8-10mA gennem dioden er rigeligt, det opnås, hvis du strømforsyner den med 5
volt gennem en 330 ohms modstand.

Fordi den printerport kan du ikke regne med. 1-10 kohm mellem 5 volt og
collector på fototransistoren (det, hvor du også tager signalet til
computeren), emitteren på fototransistoren sætter du så til stel.

Klaus

Re: Laptimer igen
Jeg har den forbundet mellem ben 13 eller 15 og 25 som fælles. Det du
skriver er at jeg skal smide 5v og 1 kohm på det ene ben og så op til pin 13
?

Kai

Re: Laptimer igen
13

Et billede siger ofte mere end 1000 ord..........

http://home6.inet.tele.dk/moppe/lap.pdf

Klaus

Re: Laptimer igen
Af hjertet tak.
Kai

pin

Re: Laptimer igen
http://www.osteguf.dk/skinne_fra_neden.pdf

Du kan se det jeg har lavet her (det som ikke virker)

Kai

pin

Re: Laptimer igen
Nu har jeg testet det af og det virker stadig ikke. Jeg prøvede at sætte den
gode gamle sfh309 (tror jeg den hed) og så virker det som en sveske
(problemet med den er at den skal have signalet ind toppen, og ikke i
siden).
Forskellen på de to komponenter er at den ene slutter forbindelsen og den
anden bryder, så jeg kan åbenbart ikke bruge den.

Kai

Re: Laptimer igen
Hej Kai,

Hvis det er tilfældet kan du enten ombytte modstand/modtagerdiode, eller
invertere signalet med en transistor og 2 modstande.

               +--O V+

            b|/ e
Ind O--[R1]--| PNP
             |\ c

               +---O Ud

              [R2]

Gnd O----------+---O Gnd

("Ind" er fra knudepunktet mellem modtagerdioden og modstanden - den
tidligere udgang).

Evt. kan der være behov for en Schmitt-trigger på udgangen, så du får en
pæn puls ud.

--
Venlig hilsen,
Søren