Laplace

Hey

Jeg håber der er nogler herinde der lige kan hjælpe mig med et spørgsmål...

jeg har en opagave jeg har bøvlet med siden i eftermiddags (er ikke helt så hård til dette matematik) :

en non inverting forstærker med en cap over fb modstanden :

R1 = 1K går fra stel til - indgangen R2 = 10K går fra udgang til - input C = 1,5nF, ligger over R2.

Jeg er kommet frem til følgene udtryk :

(R2/R1)

------------------------------ + 1 C*S*R2+1

Jeg kan bare ikke komme videre med at finde Pole og Zero, mindes vores lære har sagt vi skal få S til at stå alene i tælleren , men syntes ikke det lykkes for mig...

udtrykket skulle være testet i form at at sætte S til 0 og meget højt, derved får jeg det gain jeg har simuleret ved mindre en 1hz og en meget høj frekvens...

Mvh

Kasper

Reply to
Repzak

lære

høj

Hvis du har en PSpice simulator, kan du jo bare tage en laplace blok og sætte udtrykket ind i.

Hey

Kunne ikke rigtig få det til at køre :(

men jeg tegnede diagrammet og fik resultet...

men det får jeg ikke det regnet ud med :( det er jo skoleopgaver :), så jeg bliver nød til at have det på den hårde måde...

jeg har også fremgangsmåde etc og kender principperne i det, men er gået lidt i stå, skulle gerne have det lavet til i morgen...

men de andre vi har regnet har ikke være helt så komplexe (læs simple kredsløb) og der har det været nemt at få S til at stå alene med et + til det andet i tælleren, og så kan man flytte det runt og regne poles og zeros ud ret nemt...

Mvh

Kasper

Reply to
Repzak

jeg

-oops, her hopper jeg af. Jeg sidder og laver kursus materiale til på tirsdag...

lære

Nu har jeg ikke regnet efter om dit resultat er rigtigt, men der behøver ikke være et isoleret S i tælleren. Dette er kun for tilfælde hvor der er nulpunkter i S = 0 (Nulpunkterne er rødderne i tælleren og polerne er rødderne i nævneren). Eksempelvis kan tælleren hedde S + 1. I så fald er der et nulpunkt i S = -1

/Simon

...Men du får nok også noget lignende at vide på tirsdag ;-)

Reply to
Simon Børresen

lære

Udtrykket du har skrevet er overføringsfunktionen for et 1. ordens system (faktisk en lavpasfunktion). Da du ikke har din komplekse frekvens variabel s (s=j*w , w=2*pi*f) i tælleren vil funktionens nulpunkter ligge i uendelig mens dens pol (der er kun en pga det er et 1. ordens system) ligge i C*S*R2+1=0 => s=-1/(c*r2).

Længe siden jeg har haft laplacen fremme, så ret mig hvis det er forkert!

Mvh.

Morten

Reply to
Morten M. Jørgensen

høj

Sagen er afklaret, og der var fejl i udtrykket, og jo man behøver ikke få S+ til at stå alene.. (fandt ud af det i dag)

Kasper

Reply to
Repzak