Laplace

Hey

Jeg håber der er nogler herinde der lige kan hjælpe mig med et spørgsmål...

jeg har en opagave jeg har bøvlet med siden i eftermiddags (er ikke helt så
hård til dette matematik) :

en non inverting forstærker med en cap over fb modstanden :

R1 = 1K går fra stel til - indgangen
R2 = 10K går fra udgang til - input
C = 1,5nF, ligger over R2.

Jeg er kommet frem til følgene udtryk :

       (R2/R1)
------------------------------ + 1
      C*S*R2+1

Jeg kan bare ikke komme videre med at finde Pole og Zero, mindes vores lære
har sagt vi skal få S til at stå alene i tælleren , men syntes ikke det
lykkes for mig...

udtrykket skulle være testet i form at at sætte S til 0 og meget højt,
derved får jeg det gain jeg har simuleret ved mindre en 1hz og en meget høj
frekvens...

Mvh

Kasper

Re: Laplace

lære
høj

Hvis du har en PSpice simulator, kan du jo bare tage en laplace blok og
sætte udtrykket ind i.

Bo //

Re: Laplace

Hey

Kunne ikke rigtig få det til at køre :(

men jeg tegnede diagrammet og fik resultet...

men det får jeg ikke det regnet ud med :( det er jo skoleopgaver :), så jeg
bliver nød til at have det på den hårde måde...

jeg har også fremgangsmåde etc og kender principperne i det, men er gået
lidt i stå, skulle gerne have det lavet til i morgen...

men de andre vi har regnet har ikke være helt så komplexe (læs simple
kredsløb) og der har det været nemt at få S til at stå alene med et + til
det andet i tælleren, og så kan man flytte det runt og regne poles og zeros
ud ret nemt...

Mvh

Kasper

Re: Laplace

jeg

-oops, her hopper jeg af. Jeg sidder og laver kursus materiale til på
tirsdag...

Bo //

Re: Laplace
lære

Nu har jeg ikke regnet efter om dit resultat er rigtigt, men der behøver
ikke være et isoleret S i tælleren. Dette er kun for tilfælde hvor der er
nulpunkter i S = 0 (Nulpunkterne er rødderne i tælleren og polerne er
rødderne i nævneren). Eksempelvis kan tælleren hedde S + 1. I så fald er der
et nulpunkt i S = -1

/Simon

...Men du får nok også noget lignende at vide på tirsdag ;-)

Re: Laplace

lære

Udtrykket du har skrevet er overføringsfunktionen for et 1. ordens system
(faktisk en lavpasfunktion). Da du ikke har din komplekse frekvens variabel
s (s=j*w , w=2*pi*f) i tælleren vil funktionens nulpunkter ligge i uendelig
mens dens pol (der er kun en pga det er et 1. ordens system) ligge i
C*S*R2+1=0  => s=-1/(c*r2).

Længe siden jeg har haft laplacen fremme, så ret mig hvis det er forkert!

Mvh.

Morten

Re: Laplace
høj

Sagen er afklaret, og der var fejl i udtrykket, og jo man behøver ikke få S+
til at stå alene.. (fandt ud af det i dag)

Kasper

Site Timeline