Lanterneovervågning

Hej

Jeg vil bygge en lanterneovervågning til min båd (lanterne = lamper). Jeg har LED-lanterner på 2 watt, 9-36 volt.

Den simpelste konstrution er at sætte en modstand i serie med lanternen og så sætte en LED over modstanden. Problemmet er at batteriet variere i spæning fra 12 - 14,4 volt. Så vil dette kunne brænde LED'en af?

Så er der nogle der har forslag til en anden løsning?

Hilsen

Casper Mønster

Reply to
Casper Mønster

Hej,

Jeg tror hvis du dimensionere det efter ca 3-5mA ved 12V, så skal de nok overleve dine 14V, normalt kan LED klare op til 20mA... Desuden er din "fosyning" fra serie modstanden formentlig også lidt høj impedans.. Prøv det af :)

En anden faldgruppe kan vel være når du hiver 2V væk til en LED, så får du ikke nok lyd ud af dine lanterner, der er jo nogle krav til det.

Kasper

Reply to
Kasper

Casper Mønster tastede følgende:

Umiddelbart kan det godt gøre det af med din overvågnings LED. Du behøver vel ikke at køre max størm i den, så en modstand i serie med den, vil formentlig kunne beskytte den tilstrækkeligt.

En simpel konstruktion, er det. Hvis din lanterne kortslutter LED'en, når den dør, virker det ikke. Afhængigt af hvordan noget sådant sker, vil også din kontrol LED risikere at brænde af - hvilket selvfølgelig også kan betragtes som at den virker, da den så heller ikke vil lyse. Forhåbentligt er der en sikring der brænder af i den situation - men det vil stadig få din kontrol LED til at slukke, og altså fortælle at lanternen er ude af drift. Heller ikke hvis lanterne LED'en bare holder op med at lyse, men stadig trækker strøm, vil det virke. I den situation, vil kontrol LED'en stadig lyse.

En eller to eller 3 dioder i serie med lanternen. En transistors base-emitter over dioderne med en passende beskyttelsesmodstand. Transistorens collektor til din kontrol LED, med en beskyttelsemodstand. Fordelen er, at der er større spænding at arbejde med over LED'en (vel en 10-12V mod de 3-5 du ellers har) beskyttelsesmodstanden til kontrol LED skal være større, og dermed bliver strømvariationen i LED'en mindre, og begrænser altså risikoen for at den brænder af. Til gendæld vil de almindelige dioder være i farezonen, hvis lanternen kortslutter, men det vil nok kunne dimensioneres - evt. med en lille stor-effekt modstand i serie med dioderne -, så din kontrol LED i hvert fald overlever, og også resten. I hvilket tilfælde den så vil vise forkert - den vil lyse, men det vil lanternen ikke.

LED'er er ikke glødelamper, som formodes at brænde over når de holder op med at virke. Jeg ved ikke hvordan en LED opfører sig, når den holder op med at fungere (udsende lys). Det er en diode, så teoretisk kan den blive ved med at opføre sig som sådan, brænde over (blive afbrudt) eller kortslutte. Din simple kostruktion (og min mere komplicerede) vil kun fungere, hvis lanterne LED'en afbrydes, når den står af.

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

).

e i

Hejsa.

Jeg tror du skal over i at have en lille m=E5leforst=E6rker p=E5 din seriemodstand. Alts=E5 for at holde din modstand s=E5 lav som muligt. Og s=E5 p=E5 udgangen s=E6ttes der modsatretet led's p=E5. Dvs n=E5r udgang g=E5r h=F8j tr=E6kker du den gr=F8nne led, og den r=F8de n=E5r udgang til nul. S=E5 har du meldingen for begge.

mvh

Reply to
Jørgen K. (VG)

Hej Casper

Så træk en tynd lysleder ned fra lanternehuset sammen med forsyningskablet, så har du en sikker indikator der fortæller om der er lys i din lanterne.

Jørgen K. (VG) skrev:

Hej

Tak til alle. Jeg prøver en opstilling med modstande og sætter en modstand mere i serie med kontrol-LEDen. Hvis det ikke virker må jeg kikke på det andet.

Lanternen kan godt lyse fuld lys helt ned til 9 volt, der sidder noget eletronik der justere strømen.

/Casper

Reply to
Casper Mønster

Max formulerede spørgsmålet:

Det er den eneste måde, at være sikker på, at man måler på om der overhovedet er lys i lanternen. (Kan vel også gøres med fototransistor eller -diode.) Hvis man altså monterer den, så andet lys end lanternens ikke kommer med - og det kan nok også være et problem, dog af mekanisk art...

Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

"Casper Mønster" skrev i en meddelelse news:4a990e22$0$328$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hej Casper

Den fremherskende metode bygger på ikke at røre lanternelederen. Altså, at registrere om der går strøm i lederen uden at røre den galvanisk. Det kan gøres ved at føre lederen gennem to feritringe med en sekundær vikling på hver ring, den ene ring er viklet modsat. De to sekundære viklinger serirforbindes og forsynes fra en tonegenerator med eks, 10 kHz symetrisk ac. På udgangen af de serieforbundne viklinger vil der når der går jævnstrøn i ledningen være ac spænding, og hvis der ikke går jævnstrøm vil ac spændingen være dæmpet. Sagt på en anden måde, når der går jævnstrøm gennem feritringene ødelægges de magnetiske egenskaber, omvendt når der ikke går jævnstrøm, er de intakt.

Hilsen Søren

Reply to
Søren Leth-Danielsen

Hej Birger

Hvad skal så overvåge fototransistoren ? :)

"Max" skrev i en meddelelse news:4a9964bb$0$36571$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

En lysdiode ?

mvh JBH

Reply to
JBH

Hej JBH

Og hvem skal overvåge den ? :)

Max forklarede den 29-08-2009:

Det samme, der sikrer at lyslederen ikke knækker - eller at den ikke bøjes mere end den er beregnet til? Vi snakker om en båd, der har værre betingelser for ledninger etc. end biler og DSB.

:-Z Birger

http://bbsorensen.dk
Reply to
Birger Sørensen

Hej Birger

Jeg kender udmærket til betingelserne til søs, og ved også at den eneste check man stoler på derude er den visuelle.

Med en lysleder skal man beskytte lyslederen mod for kraftige mekaniske påvirkninger ved søgang m.m., f.eks. ved strategisk føring langs med diverse bomme og master, beskyttelse ved overgange ved at surre den til langs et stift hampereb etc.

Med en fototransistor kan man nøjes med almindelig elektrisk ledning af samme slags som til andre maritime instrumenter.

Kredsløbet der måler signalet fra fototransistoren bør bestå af en følsom måledel oppe i lanternen, og så et signal ned til styrehuset hvor et knækket kabel vil tælle som alarm. Hvis kredsløbet fødes fra forsyningen til lanternen kan man nøjes med en enkelt leder til signalet, eller hvis man er rigtig tricky kan man modulere signalet som overlejret AC på DC strømmen i forsyningskablet.

Nede is styrehuset bør der være en buzzer eller klokke som giver lyd ved udfald i et eller flere overvågningssystemer, ligesom de havde det i Apollo-kapslerne, men det vil være en separat enhed som ikke kun er til lanternerne.

Til følerkredsløbet vil et idediagram f.eks. se sådan her ud:

*-------*-------*---------------*------------------*--| O T1 | |\| | | || | | | | | | \ H=OK | | |\ | | | *-------------|+ \___|/|___*_______|+\ | C2 | | | | __|- / |\| | | | \___*___||____________| --> O T2 _|_ / | / D1 | *__|- / || | _|_ | |/ |/| _|_ _|_ | / | | | R2 | / | | | | | |/ | | | |/| R3 | | | | | | --- --- | R4 --- --- R6 | | | | | | | *-------*-------*----------*----*------------------*----------- -

T1 og T2 måler lyset så T1 rammes mere af laternen end T2, men begge rammes lige meget af Solen.

R3 justeres så katoden på D1 er høj når laternen er tændt og lav når den er slukket, uanset om det er dag eller nat og uanset Solens stilling i forhold til skibet.

R4 og C1 afgør frekvensen på OK signalet. C1 bør ikke være for stor da den ved alarm skal oplades af kortslutningsstrømmen mellem et lavt førstetrin gennem D1 til et højt udgangstrin.

R5=R6 laver et kunstigt midtpunkt som trin to kan oscillere om når trin

1 er højt.

C2 laver an kapacitiv kobling tilbage på forsyningsledningen.

D2 og C3 laver en stabiliseret forsyning til kredsløbet (C3 er nok en elektrolytkondensator)

De 2 komparatorer kan være fra samme chip.

Og husk at dette kun er en ide-skitse, du må selv finde fejlene og beregne kredsløbet.

Reply to
Jakob Bohm

He - lad være med at tage det her alvorligt, men man kunne også montere et miniperiskop for at se om der er 'lys forude'.

Nu er jeg lidt rusten udi det der elektronik, men hvis OP har en 12-14 V forsyning, og der er fuldt blus på ved 9V, så kunne man måske montere en passende zener, og en formodstand til overvågnings LED'en.

Det er laang tid siden, jeg rodede med den slags, men der var spændingsfaldet over en LED ~ 0.7V

Så hvis man monterede en Zener på eks. 1V (og en slat), så kunne det se sådan ud:

+14V ----+--zener---+----> Lanterne | | +-R --LED--+ (skal nok ses i en plain text editor.

R skal så afstemmes mht. spændingsfald over zereren, og den strømstyrke man vil have gennem LED'en.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Ok, et passende antal dioder i serie kan også gøre det.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

en LED lampe der kan k=F8re over s=E5 stort omr=E5de af sp=E6nding og er p= =E5 2 w m=E5 n=F8dvendigvis v=E6re forsynet fra en switch forsyning. og led p=E5 =

1 watt og mere vil typisk have i st=F8rrelsen 4 volt sp=E6ndingsfald. men man kan ikke vide det f=F8r man har data selvf=F8lgelig. S=E5 hvis man vil lave noget med zener osv skal man nok t=E6nke sig om hvad der egentlig belaster forsyningen fra b=E5den. Jeg tror nu det sagtens kan g=F8res da sp=E6ndingen 12 v er nogenlunde fast ,og forbruget til led ogs=E5 er fast.

jeg kender ikke metoden der blev beskrevet til at m=E5le DC .. vil gerne vide mere.. m=E5 v=E6re noget med at ferriter bliver m=E6ttet ??? men hvis man er i den retning s=E5 kunne jeg foretr=E6kke en f=E6rdig Ic hvor man sender str=F8mmen igennem og f=E5r en sp=E6nding ud som er proportional med str=F8mmen... de f=E5es for en halvtredser ..kig under current sense hall .. alex

Reply to
Alex