Lampe kontrol (i båd)

Ohøj...i gruppen

Skulle der mon være nogen der kender et kredsløb til at kontrollere
lanternerne (pærer) i en båd, altså elektronisk?

Skal kontrolleres både når de er tændt og når de er slukket?

Har skrottet et tidligere projekt, da det blev for omfattende, og det
færdiglavede isenkram man kan købe, koster spidsen af en F16 ;o)

Med sejler hilsen
Per

Re: Lampe kontrol (i båd)

Vikkel et passende omgange omkring en reed-kontakt så vil kontakten trække
når der går strøm igennem
--
/carsten

Re: Lampe kontrol (i båd)

-men det virker kun, når der er tændt. Det skal osse kontrolleres, når der
er slukket. På et skib kan selv slukkede pærer blive døde p.g.a.
vibrationer.

Bo //

Re: Lampe kontrol (i båd)
Den med reed kontakten er god nok. Man skal bare aftaste at der er spænding
på afbryderen samtidig med åben reed, så er den hjemme for 0 forbrug..
Iøvrigt fås Reed kontakter i en NC udgave (normaly cloced)
trække

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Børge,

Ja og... Hvad forskel skulle det gøre ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis ikke du har opdaget det, så fortsæt som hidtid.
Denne regel gælder stadig!
Hvorfor gøre det besværligt?
når det kan gøres komplet umuligt!!!

--
Automatik-Mekaniker
            Calle

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Calle,

Det gør jeg bare.

Jeg troede ellers at en automatikmekaniker arbejdede en del med logik og
derfor vidste, at uanset om man inverterer en udgang eller ej vil
indgangssignalet stadig være det samme - en invertering afslører ikke
noget nyt om input'et !

--
Venlig hilsen,
Søren

Der er vi enige, men det er jo ikke alt man laver med PLCere. Til en
relæstyring er den anvendelig

--
Calle.

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Calle,

Men det ændrer stadig ikke noget i forhold til input.
PLC eller diskret, logik er nu engang logik :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja, men man kan ofte spare komponenter.

--
Calle.

Re: Lampe kontrol (i båd)

Glemte lige, at det sommetider også er nødvendigt for at man kan overvåge
for kabelbrud.

--
Calle.

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Calle,

Det ville netop ikke være muligt med en N.C. reed.

Overvågning af en tilstand gøres bedst med positiv indikation af at det
virker. Det modsatte, alarm ved fejl, er mere usikkert.

--
Venlig hilsen,
Søren

Hmm, det fungerer såmænd glimrende i biler...:-)

J.L

Re: Lampe kontrol (i båd)
Jeps, der bliver det også brugt

--
Automatik-Mekaniker
            Calle.

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Jante,

Jeg har ikke argumenteret for at det ikke skulle fungere, blot at det
modsatte er sikrere - I en bil kan man jo også se det meste med øjnene og
vi går jo alle tur rundt om bilen og checker _alle_ lamper, retningsblink
etc. før hver tur som loven foreskriver ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Enig, men hvad der er sikkert nok til brug i biler - og fly iøvrigt -
er vel også sikkert nok i en båd?

Jeps, også dér bruges øjnene til at se med... ;-)

:-)
Ja naturligvis(!), men det samme gælder vel i både?

J.L

Re: Lampe kontrol (i båd)
Håber da ikke du går en tur rundt om båden. Jeg kan ikke bunde når jeg skal
rundt om min ;-(

--
Calle.

Re: Lampe kontrol (i båd)
Hej Jante,

Hvorfor nøjes med mindre, når forskellen blot er at tænke sig lidt om ?

Forhåbentligt ;)

(Person)biler rangerer jo mellem ~3 og 6..7m - rimeligt overskueligt for de
fleste. Både derimod kan jo være nogle kæmpe djævlere, så jeg kan
forestille mig at det er svært at se alle lanterner på en let måde fra
cockpittet på de bare halvstore.

--
Venlig hilsen,
Søren

Af samme grund som i biler?

Sorry, jeg vidste ikke, det var en supertanker, vi snakkede om...

Mvh. J.L

Re: Lampe kontrol (i båd)

Det afhænger da netop af om føleren normalt er on eller off, så vælges typen
efter det, for at undgå maskinen tror det er det alm. signal.

--
Automatik-Mekaniker
            Calle

Site Timeline