Lak til printplader

Kan man bruge en ganske almindelig klar lak til
efterbehandling/beskyttelse af en færdigloddet
printplade ?

Mvh KS

Re: Lak til printplader

Ja.
Jeg bruger en spraydåse med klar lak fra 'silvan'
Det beskytter mod svedfingerkorrosion samt naturlig 'tan' og det ser godt
ud.

Det lugter bare fælt og er besværligt at genlodde.
men det er flot (og billigt)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Lak til printplader

Gør du noget ved pladen efter lodning FØR du giver den lak ?

Det er det "billige", der tiltaler mig ;-)

Mvh KS

Re: Lak til printplader

Dengang jeg var teenager og mindre, og lavede min egne print, der rensede
jeg dem grundigt med triklorethylen. Det lugter rart og er helvedes
giftigt..

Havde  jeg haft den vide, jeg har i dag, så havde jeg næppe plasket så meget
med det :-)

Jeg vil nok anbefale dig at rense bagsiden med cellosefortynder, men vær
opmærksom på, at der måske er enkelte plastikkomponenter, som ikke kan tåle
fortynder. Alternativt kan man bruge sprit. Jo bedre, du får affedtet, jo
bedre hæfter og holder lakken.

"Bager" man så printet i en papkasse eller lignende, hvor man varmer luften
op med en hårtørre til omkring 75-80º, så hærder og holder lakken bedre..

Du skal *ikke* bruge konens ovn, den tager lugt af lakken....

Claus

Re: Lak til printplader

tåle

Uden at vide det præcist, så vil jeg nu gætte på, at de fleste
industrikomponenter kan tåle at blive renset med en fortynder. Jeg går ud
fra, at man i en rigtig produktion renser printene grundigt i een eller
anden rensemaskine. Det kunne være et trikloranlæg, det bruger man i hvert
fald også på maskinfabrikker, når man renser emner fra dreje/fræse maskiner.

Claus

Re: Lak til printplader
Mange steder (alle) er man gået over til flus der ikke er korrosivt, og
afvaskningsfrit - så der er ikke længere grund til at rense loddede
print (oht. miljøet) Kun særlig Hi-Rel renses og det er ofte med vand ...

/carsten

Re: Lak til printplader

Jeg lakerer faktisk før jeg monterer komponenter og lodder... og allerførst
har jeg afrenset den borede printplade med blækviskelæder. Viskelæderet
efterlader en fin overflade, hvor lakken binder fint til kobberet.

Det lugter fælt, det er lidt svært, og det er noget klisteri at lodde 'ind
under lakken', men det færdige resultat er fint.

Printpladen på
http://hjem.get2net.dk/villy/FuelConsumptionMeter/index.html
er lakeret som anvist.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Lak til printplader

Hvorfor ikke bruge en rigtig loddelak ?
jeg bruger altid Isopropanol ( Isopropylalkohol)
til at rense af med derefter loddelak.
Jeg har print der nu er 25 år gamle de er stadig "nogenlunde" pæne at se på

--
  Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Ja, det er den rigtige løsning, loddelak til behandling
før montage hedder SK-10, plastik spray til behandling
efter montage hedder  Plastik-70.

Brug mekanisk afrensning og glem opløsningsmidlerne,
en almindelig grøn skuresvamp er en OK løsning.

Alle print her http://www.sandcastle.dk/index.htm er
behandlet med SK-10, og de bevare udseenet i mange,
mange år og ikke mindst, deres loddebarhed bliver
også bevaret med SK-10.

Mvh Max

Re: Lak til printplader
Og hvad er prisen/rækkeevne for en SK-10 ?

Mvh KS

Re: Lak til printplader
Hej KS

Hos www.el-supply.dk er prisen for en 200 ml dåse
39.00 kr. og for en 400 ml dåse 59.00 kr.

Rækkeevnen er ganske betragtelig, min dåse har
holdt i mange år og jeg har lavet mange, mange print.
Men husk at bruge tynde lag, faktisk bruger jeg ofte
den metode at jeg lige giver printet et pift med lakken
og så fordeler den med et stykke køkkenrulle, det
er nok og så tørre det meget hurtigt og man kan
komme vidre i en fart.

Mvh Max

Re: Lak til printplader

Vil lige give et godt råd med på vejen.
Når du bruger spraylak så pas på hvis du har stik, da lakken godt kan gå ind
og isolere forbindelserne.
Selv bruger jeg "rigtig" silikone lak til print, og det er ikke voldsomt
dyrt synes jeg.
Hvis du har et print med effektkomponenter der bliver varmt, skal du nok
tjekke om din almindelige lak kan klare det, eller om det krakkelerer.

Mvh
Adrian Hjelmslund
Homepage : http://hjelmslund.dk

Støt Nasrin! Underskriv og vidersend :