Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbev is

Hej Alle
hE5%ber pE5% at der er nogle venlige sjE6%le der har leget med det her lill=
problem.

Jeg har involveret mig i et projekt hvor der er behov for at tilmelde
en hulens masse menesker til sports arrangementer pE5% kort tid, det
oplysninger som vi skal bruge til registreringen er navn, adresse,
post nr (evt. alder)., og det burde jo ligge lige til hF8%jre benet at
hive dette ud at sygesikringsbeviset med en kortlE6%ser der henter bE5%de
spor 1 & 2 har jeg lE6%st mig til.

der hvor min kE6%de hoppe af er, findes der noget script i VB eller
andet software hvor man kan automatisere overfF8%relsen direkte til ex.
excel eller andet software

selve kortlE6%seren er allrede bestilt hos Danbit, sE5% nu er det bare
knoklet der mangler ;-)

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis
Nu skal jeg ikke sige om det er mig der har misfostået noget. Men mig
bekendt ligger disse oplysninger da ikke så selve kortet.
Normalt indeholder sådan et kort kun et unikt nummer der så skal slåes op i
en database for at finde Navn ol.

Hej Alle
håber på at der er nogle venlige sjæle der har leget med det her lille
problem.

Jeg har involveret mig i et projekt hvor der er behov for at tilmelde
en hulens masse menesker til sports arrangementer på kort tid, det
oplysninger som vi skal bruge til registreringen er navn, adresse,
post nr (evt. alder)., og det burde jo ligge lige til højre benet at
hive dette ud at sygesikringsbeviset med en kortlæser der henter både
spor 1 & 2 har jeg læst mig til.

der hvor min kæde hoppe af er, findes der noget script i VB eller
andet software hvor man kan automatisere overførelsen direkte til ex.
excel eller andet software

selve kortlæseren er allrede bestilt hos Danbit, så nu er det bare
knoklet der mangler ;-)

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Uha, du lægger dig allerede her ud med registerloven. Kortet indeholder
personnummer, men mig bekendt ikke navn og adresse.

Bo //

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Mon dog ? Det kommer vel an på hvilke oplysninger han vælger at gemme.

At registrere hvem der kommer til et givent arrangementer, som
muligvis kun er for en lukket kreds, kan i sig selv ikke være i
konflikt med ret meget andet end bedrevidende folks tro på hvordan
ting forholder sig.
Hvis de er i tvivl om hvad de må registrerer så kan de nok godt selv
finde ud af at henvende sig til rette myndighed og spørge til hvordan
de skal/kan gribe dette an.

Har du konkret viden derom ?
Der er flere steder hvor der beskrives hvad sygesikringsbeviset
indeholder i magnetstribens spor, det der oftes går igen er at alt der
er trykt/præget på kortet også står i magnetsporet.
Men ud fra en logisk betragtning må det være nok for en offentlig
myndighed med CPRnummert, alle andre oplysninger kan være ændret mange
gange siden kortet blev udstedt.

/Hans

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Når du læser et sygesikringbevis har du folks personnummer, og det må du
ikke registrere. I følge datatilsynet må du ikke registrere personnumre,
med mindre det er krævet af lovgivningen, eller kortets ejer har givet
eksplicit tilladelse.

Her tog jeg fejl:
Stregkoden indeholder personnummeret. Magnetstriben rummer de samme
oplysninger, som kan læses på sygesikringsbeviset - plus lægens
afregningsnummer med sygesikringen, hvis man er gruppe 1-sikret

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

At man læser det, betyder *ikke* at man registrerer det.. Men nu er det
jura, og det har intet med denne gruppe at gøre, skal vi ikke prøve med det
tekniske igen?

/Hauge

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikring sbevis

hej igen

For det fF8%rste er jeg ret sikker pE5% at cpr ikke ligge i alfa nurmerisk
og det ligge vist pE5% spor 3 (ligger ikke hoved pE5% bloggen), men vil p=
E5%
ingen mE5%de opsamle cpr, har intet at bruge det til. og det med
lovligheden, der er intet der spE6%nder ben for at gF8%re dette, ved at en
konkurrent laver sin data opsamling pE5% denne mE5%de, og sE5% lang tid at
du ikek opsamler og vider giver disse oplysninger er del vel intet
ulovligt i det

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

CPR ligger i ascii på spor 2 og er lige til at læse. Navn og adressen
ligger i spor 1, men der er dog lidt sjov med tegnsættet, da æøå ligger
lige efter z.

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Mon ikke det bare er det "gode" gamle tegnsæt, som  vi brugte i DOS-tiderne?

http://www.ascii.ca/iso646.no.htm

Men hvad der så sker, når man kommer i de alternative huttlihut-tegn, som
f.eks. ü og andre underlige tegn, det må "guderne" vide.

Mvh Hauge

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Det tegnsæt er fra før dostiden, men jo det er samme æøå placering.

Selvom jeg har aflæst mange sygesikringskort, er det ikke lykkedes mig
at få fingerne i nogle med sådan nogle tegn.

Re: Læsning og overførelse af dat a fra Sygesikringsbevis

DOS brugte da normalt 8-bit 850 eller 865 tegnsættene på dansk, hvor
æøå ligger på sære placeringer mellem 128 og 255 (og i forkert
rækkefølge, så sortering og upper/lowercase var besværlig).

Ovenstående lyder mere som de gamle dansk-ficerede 7-bit tegnsæt, som
blev brugt på terminaler for årtier siden.

//michael

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/mail /

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Måske, men den DOS jeg brugte havde æøå på 91, 92 og 93..

Og DOS.

Mvh Hauge

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Og det har du jo så også en henvisning til ?

Men man vil gemme "navn, adresse, post nr (evt. alder)" altsamment
noget det er muligt at udlede af kortet og det er der ingen problemer
i.

Jeg kan ikke lade vær med at citerer mig selv "....bedrevidende folks
tro på hvordan ting forholder sig"
Du tror at man vil registrerer CPRnummer, og at dette er ulovligt,
begge dele er urelevante iforhold til OP indlæg.
Der snakkes ikke om at registrerer CPRnummer, derfor er det ikke
relevant at nævne, og om det er lovligt eller ej, er jo derefter også
urelevant ifht. OPers spørgsmål.

/Hans

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis
Jow, da, du kan godt udlæse navn og adresse fra sygesikringskortet med en
2-spor læser.

Spor1:
tegn
Sikredes navn (efternavn/fornavn/                               34
Sikredes adresse                                                        34
Sikredes bopælskommune                                            3
Sikredes postnummer                                                   4

Spor2:
Korttype
1
Nationalitetskode
3
Anvendelsesområde                                                       1
Kortudsteder
3
Personnummer
10
Sikringsgruppe
1
Lægens ydernummer                                                       6
Regionsnummer                                                              3
Kommunenummer                                                          3
Gyldig fra
6

Data fra de to spor udsendes som 2 strenge efterfulgt af <ENTER>
Så du skal blot hente strengene og skrive et strengdelingsprogram som fisker
de relevante oplysninger ud.
God fornøjelse
Jacob

[...]

On Fri, 30 Oct 2009 01:50:01 -0700 (PDT), test

Hvor mange mennesker/kortaflæsninger regner du med og over hvor lang
tid ?

Alt efter hvordan det skal foregå (flere aflæsningssteder ?) og hvor
mange kortaflæsninger der skal finde sted, er det nok værd at overveje
om excel er løsningen.
Skal der tjek på om et givent kort er tilmeldt en gang eller er
gengangere ok ?

Hvordan skal dataerne opbevares/gemmes, du nævner excel, men er det et
krav ?

Selve læserne findes i flere udgaver nogle til seriel kommunikation og
andre til USB (med seriel interfave i PCen) andre igen kobles til/på
tastaturet, andre er bygget ind i tastaturet.
fordelen ved en med seriel kommunikation er at det hele kan ske i
baggrunden og operatørens fumlen med mus og tastatur forstyrrer ikke
så meget. Men du skal selv lave noget i VBA eller VB (når det nu er
det du selv nævner som en mulighed).
Er det flere tusinde aflæsninger med kontrol af om de er aflæst før og
flere aflæsningssteder, ja, så er en løsning med en fælles database
nok at foretrække.

Men husk, testing, testing, testing ............. også ved næsten fuld
database / excel regneark.
Det er også smart at gemme de indsamlede data med jævne mellemrum,
gerne efter hver aflæsning, træls hvis nogen lige snupper strømmen
midt i det hele.

Der er som sagt flere typer, hvilken har du bestilt ?

/Hans

Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Hej Hans

antallet af registreringer vil ligge i mellem 50 og 500 på 1 til 2
Re: Læsning og overførelse af data fra Sygesikringsbevis

Worst case er 15 sekunder pr "behandling", burde ikke være et problem.

Det gør behandlingstiden kortere.
Hvad som helst kan bruges til at tage sig af at gemme dine data, VBA i
excel er en mulighed. (Gruppen dk.edb.regneark er måske behjælpelig
med kode og løsningsforslag, der sidder nogle meget kompetente folk
der og de er ganske flinke)

Men vælg det du har bedst erfaring i, gem data i filen ofte.

Man kunne også vælge at gemme de indlæste data råt i en tekst fil for
hver indlæsning, det er trods alt kun op til 500, så kan man
efterfølgende hygge sig med at automatiserer oprydningen i data og
samlingen af alle data i en fil.

Test er vigtigt, anset hvad det skal bruges til, når showet kører har
man sjældent tid/mulighed for at rette i ret meget.
Husk at få nogle sygesikringsbeviser med æøå og andre specialtegn til
at teste med.

Det er så bare at få selve læseren til at strippe så meget
uvedkommende data væk som muligt, det burde være simpelt at
programmerer denne op når man lige har forstået princippet.

/Hans

Site Timeline