Længde på antennekabler til tv

Hejsa ....

Er det ikke noget med at der er en "regel" for hvorlange (coax)
antennekabler til tv må være ? for at undgå stående bølger ..

M.v.h

RaZoR - Odense :)

Re: Længde på antennekabler til tv

Nej, ikke med hensyn til stående bølger, men tabet kan blive
mærkbart når man når op en en 20-30 meter..

Mvh Max

Re: Længde på antennekabler til tv

Stående bølger opstår hvis impedanstilpasningen til kablet (det gælder i
begge ender) ikke er korrekt.  Du får ikke stående bølger p.g.a.
kabellængde.

Venlig hilsen, Frank

Re: Længde på antennekabler til tv
Hej Frank

Det ved jeg godt :)

Mvh Max

Re: Længde på antennekabler til tv
Undskyld jeg blander mig men hvad gør man når nu kablerne er trukket og der
er ca. 20-25 m fra antenne til x-felt og derefter 10-15 m til fjerneste
stik?

Kan man f.eks. lægge et parallelt kabel fra antennen og til x-feltet eller
hyr?

På forhånd tak.

Bo

Re: Længde på antennekabler til tv

Nej, man bruger noget ordentligt kabel.

Re: Længde på antennekabler til tv
Ok, kan du anbefale en type?

MVH

Bo

Re: Længde på antennekabler til tv

Ikke på stående fod, men emnet har været oppe i gruppen et par gange, så
der må være noget at søge på i google groups :-)

Re: Længde på antennekabler til tv

SAT2G
Karsten H. Jensen

Re: Længde på antennekabler til tv

Afhængig af indkommende signal og kabeltype: ingenting.

Er der mange tilslutninger : ordentlig linieforstærker og ordentlig
fordeler. Intet problem.

Absolut nej. Det vil gå rivende galt.

Re: Længde på antennekabler til tv

Vi har en (tror jeg) linieforstærker monteret af en prof. antennemand også
fordeler vi via IHC net.

Ok, tak for det.

MVH

Bo

Re: Længde på antennekabler til tv

Nej.
Hvordan tror du fællesantenneanlæg distribuerer signaler?

Men dårligt kabel = stor dæmpning = sne hvis du har for lidt signal i
forvejen og/eller for langt og/eller dårligt kabel.

Har ikke noget med længden af kablet at gøre.

Re: Længde på antennekabler til tv
bare du starte rigtig og slutter rigtig (hvis den er lang så en forstærker
på), så burde du ku' får et flot billede uden skygger og snavs/støj.

Re: Længde på antennekabler til tv

Jeg ser mange svar.

Selv kan jeg veldig lite om dette, men har hadt praktiske problemer selv.
For 30 år siden la jeg opp et kabelanlegg i mit eget hus. Forsterkeriet var
et uhyggelig problem, da jeg som bor i Oslo skulle ta signal fra Sunne
senderen i Sverige som sendte på kanal 7, og Tryvann i Oslo, som jeg kan se
fra mit hustak sender på kanal 6. Fullstendig opptrimmede filtre fra
spektrumanalysator på jobben, 2 i serie for å være sikker. Hver av dem er et
3 veis filter, som jeg møblerer litt på. 12 meters antennemast. Når jeg
kommer hjem med denne floken av forsterkere og filtre, har jeg selvfølgelig
alle mulige intermodulasjoner fra NRK og SR. Høyfrekvens spesialisten på NRK
skjønte ingenting, da alt var riktig, i henhold til hans spektrumanalysator.
Montere på nytt. Denne gangen brukte jeg en kabel som bare lå på lofts
gulvet mitt. Denne var vel ca 2 meter lang, mens den forrige var 25 cm. Da
virket det. Forklaringen var at i en slik kort kabel kan det oppstå så mange
refleksjoner i UHF båndet og dermed intermodulasjonsproblemer at både
utslukning og kraftige refleksjoner kan oppstå.

Tenker man seg dette til vann i et lite rør som havner i en stor kran, er
det faktisk mulig å forstå. Hastigheten overstiger rørets kapasitet.

[...]

Hej Arne.

Nu er der jo sket videreudviklinger hvad antennekabler (coax) angår specielt
for at elinimere forhold som dit med reflektioner (stående bølger) på grund
af et dårligt SWR-forhold. Samtidig gælder, at der skal være
impedanstilpasning i begge tilslutninger, samt kabel - i TV-anlæg 75 Ohm.

Nu om dage anvendes mest dobbeltskærmet kabel, alufolie med srtrømpe uden
på. I modsat fald har kabellængen ved forskellige frekvenser indflydelse på
den samlede impedans.

Selv om kablet er doblet skærmet kan der stadig opstå indstråling i
forstærkere/filtre, hvis disse ikke ogtså er lavet HF-tætte.

Vi havde netop det problem i københavsområdet og vest for, da Hove-senderen
blev startet. Den sendte med så kraftigt et signal, at det blev svært at
modtage de sveske signaler fra Hörby - specielt når antennen skulle være i
samme retning. Ud over netop dobbeltskærmede kabler blev forstærkere også
fremstillet HF-tætte. Samtidig blev der fremstillet forstærkere
(områdeforstærkere) med dæmpning af de danske UHF-signaler i forhold til de
svenske.

Nøj, hvor vi bøvlede i begyndelsen.

Hvis signalet er så stærkt, at det kan modtages uden antenne på indgangen af
TV'et samtidig med et lige så kraftigt fra antenneanlægget vil man få
løbetidsforvrængning på grund af forkortningsfaktoren i kablet. Signalerne
er langsommere gennem et kabel end i fri luft. Forkortningsfaktoren er
afhængig af, hvilken type coaxkabel, der er tale om. Dette har ikke noget
med kablets kvalitet at gøre.

Med disse forhold i orden er der for så vidt ingen regler for SWR-forholdet.
Er signalet OK ved tilslutningspunktet og for svagt i den anden ende (sne på
billedet) er der for stort et tab (for stor dæmpning). Dette kan afhjælpes
med en kraftigere forstærker ved tilslutningspunktet eller en ekstra
forstærker på kablet.

Bortset fra alt dette er der også et tab af signalet i kablet som kan
korrigeres med en forstærker. Jo højere frekvens (kanal) jo større tab pr.
m. Er der tale om et TV-signal på en tilslutningsdåse fra kabel-TV samt
forgrening til flere TV, skal der som regel ekstra forstærker til. Disse fås
i en type, der lige er til at slutte til hoved-stikdåsen for bl.a. igen at
samle R og TV signaler til flere dåser med tilslutning for R og TV.
Karsten H. Jensen