Lægmandsspørgsmål om modstande...

Halløj :)

Jeg er ikke lige det største elektronikgeni, men jeg kan da finde ud af at
lodde og samle computere og sådan noget...

Nu er det så bare lige, at jeg er ved at lave en lille
fil-/web-/databaseserver, som kører på en gammel Athlon-computer, jeg havde
stående på loftet. Den skal ikke arbejde særligt hårdt, og den larmer lige
lovligt fra cpu-blæseren, så jeg tænkte på at køre den ved halv hastighed,
sætte strømstyrken ned til cpu'en og så på en eller anden måde få blæseren
til at køre langsommere, så den ikke larmer så meget. Jeg tænkte, at der
måske bare skal en modstand på ledningen, men det kan jo godt være, det
bare er mit elektronikhandicap, der tænker der ;)

Jeg har diverse gammelt udstyr på loftet, hvorfra jeg kan stjæle modstande
og andre dippedutter, ellers ligger der en elektronikforretning lige om
hjørnet.

Hvad siger I? Er jeg helt galt på den? Hvad ville være den nemmeste og
billigste måde at sænke hastigheden på min cpu-blæser? Den kører på sådan
en standard-12-voltsledning fra strømforsyningen...

Det ville være fed tråd, hvis der er en, der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Daniel :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Køb nogle dioder (De hedder 1N4003, 1N4004, osv. til 1N4007 og koster cirka
1 kr stykket), sæt dem i serie med blæseren. Hver diode fjerne cirka 0.7
volt fra de 12 volt. Hvis du vender dioden forkert stopper blæseren helt.

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Okay, cool :) Men så lyser de, gør de ikke? Er der noget, jeg alternativt
kan bruge, så alting ikke lyser op? (Jeg har ikke kabinet på maskinen ;)

Er det korrekt at antage, at hvis jeg halverer spændingen til blæseren,
blæser den halvt så hurtigt?

Tak for dit svar!

Daniel
--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

cirka

Lysdioder lyser, almindelige dioder gør ikke, de er nogle små dimser, med
cirka størrelse og facon som modstande.

Nej, det behøver ikke at passe. Du skal også være opmærksom på om blæseren
kan starte sikkert, afhængig af fabrikat starter blæseren ved mellem 3 og 7
volt (og jeg har ingen liste over hvilke blæser der starter ved hvilken
spænding).

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Der kan man bare se, så blev jeg det klogere! :D Så er det jo perfekt!

Godt at vide! Så behøver jeg ikke panikke, hvis den lige pludselig ikke
drejer rundt. Jamen, så drøner jeg da bare ned i elektronikbiksen i morgen,
køber 10 dioder, og prøver mig frem med én ad gangen. Så kan jeg altid
slutte af med en gang krympeflex omkring.

Tusind tak for hjælpen! :)

Daniel

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

In case du har brug for endnu flere gode råd end dem du allerede har fået:

Jeg har anbragt en enpolet drejeomskifter bag på kabinettet og monteret fem
dioder i serie så omskifteren kan kortslutte dem en for en, dvs. jeg har
fem blæserhastigheder.

Min erfaring er at CPU-temperaturen stiger ca. 1,5 grad for hver diode jeg
kobler ind, måske dog lidt mere hvis CPUen arbejder på højttryk med fx
audio/video-komprimering. Så hvis CPUen skal arbejde virkelig heavy (eller
der er hedebølge), skruer jeg den gerne op på fuld blæser-hastighed for en
sikkerheds skyld. Ellers kan den sagtens køre fx i stilling 3 hvor støjen
er betydelig mere behersket.

Anders

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Arj, hvor cool! :D Jeg kender iøvrigt godt det der med hedebølge, jeg var
tidligere en dedikeret overclocker (loddede endda på mit KT7-bundkort for
at øge spændingen til processoren ;) - det var altid lidt trist, når det
blev sommer (bortset fra at det var helt vildt fedt!), for så skulle jeg
til at sænke hastigheden på processoren.

Anyways, jeg har skrællet 0,15V af på processoren, og sænket frekvensen fra
1000 til 800MHz. Jeg har compilet en kernel tre gange i streg med blæseren
på det lave niveau uden ustabilitet, så lige nu er jeg godt tilfreds :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...
fem

Hej Anders.

Hvis det skal være endnu sejere tager du et potentiometer og forbinder det
til basis på en transistor. Emitter sætter du til blæseren, og kollektor til
+12V. Så har du en trinløs regulering.

Hilsen Anders.

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...
7

Lige en kommentar. Man kan forsøge, at sætte en stor lyt i parallel med
dioderne (f.eks. i stil med 2200 uF e.lign). Denne kortslutter
diodestrækningerne i et kort øjeblik og vil derved (forhåbenlig) "booste"
blæseren over den statiske friktion.

Hilsen
Lars

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Wow... Hvad betyder "booste blæseren over den statiske friktion"? Er det
noget med at sikre sig at den starter, hvis den ikke kan lide lav spænding?
De skrev noget om at sætte en kondensator på på det der link, jeg fik i
tråden her, det handlede ihvertfald om noget i den dur.

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Ja. En blæser kan ofte køre ved lavere spændinger end den kan starte
ved. Mekanikken skal igang, før man kan tillade sig at sænke spændigen
_så_ drastisk.

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Der er så bare et problem hvis blæseren stopper under drift, så kommer den
ikke igang igen.

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Så må man sætte en omdrejningsvagt på den :-)

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Og lade den styre spændingen til blæseren, men så begynder kredsløbet at
blive avanceret.

Men jeg mener helt klart at den rigtige blæserstyring er en MPU med feedback
på omdrejningerne og temperaturføler, men det kræver nogle stumper at lave
det (især for den 8 kanals jeg lavede).

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Det behøver det ikke. En lysdiode, en fototransister og en retrigbar
MMV til omdrejningsvagten. Den skal jo kun detektere af møllen står
stille.

Jeg er helt enig. Evt. med PWM-styring af blæseren.

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Der er så lige det problem at tacho'en forsynes fra samme spænding som
resten af blæseren, det betyder at PWM kan spolere den, det kan en variable
DC selvfølgelig også, ved for lav spænding kan tacho signalet se sjovt ud.

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

De blæsere jeg har i min PC er uden tacho. Der skal laves optisk
omdrejningstæller til.

Den store Sunon jeg fik specs på den anden dag, har jeg faktisk tænkt
mig at styre med en uC og en PWM-driver (den suger luft ud af
kabinettet).

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Alrighty! Men den virker fint nok nu, ved 7 volt. Hvis den brænder af på et
eller andet tidspunkt har jeg altid en reserve-cpu ;)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

99.999% af alle blæsere virker fint ved 7V. Det vi har oppe at vende er
spændinger _under_ 7V. Mange blæsere vil gøre nøjes med 5-6V, hvis de
er blevet sparket igang med 7V eller mere.

Jesper G. Poulsen
Re: Lægmandsspørgsmål om modstande...

Okidoki! Den er dejligt stille nu, så 7V er fint for mig. :)

--
"I marry Calculon, divorce him, take half his money, and turn back into a
guy - it's sort of a two-person pyramid scheme." --Bender

Site Timeline