Ladning på "gastæt" blybatteri ??

Hej NG.

Jeg har lige monteret en indbruds/tyverialarm i vores campingvogn.  Alarmen
drives af et Panasonic 12 volt 2,2 Ah forseglet blybatteri.  Alarmen bruger
omkring 10ma. i standby, og 0,5A under alarm i ca. 3 minutter.

Jeg kunne godt tænke mig at "vedligeholde - oplade" batteriet når vi har 220
volt på campingpladserne.  Er dette tilrådeligt og hvor meget ladestrøm kan
jeg tillade uden at batteriet koger væk?

Jeg forestiller mig at anvende en standard AC til DC adaptor, 220 Vac til 12
Vdc 500ma (pulserende jævnspænding) .  Tomgang måler jeg 20 Vdc så med en
passende formodstand kan jeg indregulere ladestrømmen.

Har I et bud på ladestrømmens størrelse, og er det OK med, mere eller
mindre, konstant ladning ??

Er en nøjagtig spændingsmåling, med f.eks. 1 amp belastning, metoden for at
se batteriets tilstand, og hvad er spændingen for et fuldt opladet batteri
??

Vi skal snart afsted i 3 måneder, og det skal helst kunne passe sig selv
uden for meget tilsyn.

Venlig hilsen, Frank

--
To mail me, please remove the following from my e-mail address:
TAKE-THIS-AWAY

Re: Ladning på "gastæt" blybatteri ??

Alarmen
bruger
220
kan
12

Det lyder som en skidt ide', køb hellere en billig lader fra Harald Nyborg
eller lignende "pusher". Den mindste de har kan snildt gøre det, men det
skal vel at mærke være den model, som kaldes "elektronisk". Den sniffer hele
tiden til batteriets tilstand, og skruer ned til næsten ingenting, når fuldt
opladet, ellers er det nemli' hurtigt godnat med den stakkels akku :;o)
( har selv den "store" 10 amp. model til mit forbrugsbatteri, og det er rart
at ku' vende ryggen til uden at frygte overladning)

MVH
Ebbe

at

Re: Ladning på "gastæt" blybatteri ??
Hej Frank,

Alarmen
bruger
220
kan
12
at
batteri

Ebbe har helt ret, man kan ikke bare pøse strøm på en Gel-accu.
Spændingen er nogenlunde proportional med opladningstilstanden idet
spændingen dog ændrer sig med temperaturen.
Jeg så engang at Circuit Design lavede et ladekredsløb til en UPS der
ladede på regulær vis indtil accuen var ladet bæsten helt op - lige godt 13
volt. ikke 13,8 volt.  Resten af opladningen blev lavet med en
vedligeholdelseslader der bare var en modstand hvor der løb 50 mA, idet
accuen har en vis selvafladning.
Husk også på at accuen har en vis levetid. Alarmfirmaerne udskifter dem med
godt et års mellemrum selvom de kan holde i måske 10 år hvis der bliver
passet på dem.

Hvis du lader konstant med 20 - 25 ma, helst ikke mere medmindre laderen
kan koble fra ved fuld opladning, og opladningen sker i mindst halvdelen af
tiden vil du være dækket rimeligt ind. Husk en diode der sikrer imod
tilbageløb fra accu til lader. 10ma op i 2,2AH giver op til  220
driftstimer eller 7 - 9 dage selvom alarmen skulle blive udløst. Hvis
alarmen udløses svarer de 3 minutter til knap 3 timers standby-drift.

/Lars

Re: Ladning på "gastæt" blybatteri ??
Hej Frank,

Hvis du kigger i databladet for LM317 (spændingsregulator) er der en ret
simpel regulatorkobling til ladning (med max.strømbegrænsning). Hvis du
sætter den til 13V5..13V8 (alt efter _hvor_ længe den er koblet til ad
gangen) med en max.strøm på ~220mA passer det sig selv.

Du skal bruge en adapter på 16V..18V (lidt højere kan også gå) og en strøm
der blot er på mindst de ~220mA.

Normalt bruges en højere belastning end batteriets mærkekapacitet,
spændingen afhænger så af belastningens størrelse.
Du kan også måle terminalspændingen efter 4..8 timers rotilstand (altså
uden ladning og uden forbrug). Her er spændingen 12V6 for et fuldt batteri.

Brug en LM317 så :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Lader for øjeblikket, som forsøg, med 25 ma. og spændingen under ladning er
nået op på 13,9 volt efter ca. 10 timers ladning.  Har lige modtaget
batteriet så jeg kendte ikke dets ladetilstand.

Venlig hilsen, Frank

Re: Ladning på "gastæt" blybatteri ??
Hej igen Frank,

er

Det er OK at lade den helt op, men gå hellere ned til 5 mA hvis der ikke er
nogen belastning på accu'en når spændingen er så høj. Det lyder som at den
var fuldt opladet inden levering.
De 25 mA jeg foreslog er incl alarmens egetforbrug som du oplyste er ca
10mA og under forudsætning af at forbruget er der hele tiden samt at du
lader ca halvdelen af tiden, dvs at du kører med vognen halvdelen af tiden
og camperer den anden halvdel af tiden.

/Lars

Site Timeline