Ladning på "gastæt" blybatteri ??

Hej NG.

Jeg har lige monteret en indbruds/tyverialarm i vores campingvogn. Alarmen drives af et Panasonic 12 volt 2,2 Ah forseglet blybatteri. Alarmen bruger omkring 10ma. i standby, og 0,5A under alarm i ca. 3 minutter.

Jeg kunne godt tænke mig at "vedligeholde - oplade" batteriet når vi har 220 volt på campingpladserne. Er dette tilrådeligt og hvor meget ladestrøm kan jeg tillade uden at batteriet koger væk?

Jeg forestiller mig at anvende en standard AC til DC adaptor, 220 Vac til 12 Vdc 500ma (pulserende jævnspænding) . Tomgang måler jeg 20 Vdc så med en passende formodstand kan jeg indregulere ladestrømmen.

Har I et bud på ladestrømmens størrelse, og er det OK med, mere eller mindre, konstant ladning ??

Er en nøjagtig spændingsmåling, med f.eks. 1 amp belastning, metoden for at se batteriets tilstand, og hvad er spændingen for et fuldt opladet batteri ??

Vi skal snart afsted i 3 måneder, og det skal helst kunne passe sig selv uden for meget tilsyn.

Venlig hilsen, Frank

--
To mail me, please remove the following from my e-mail address:
TAKE-THIS-AWAY

"edob" skrev i en meddelelse news:40f01076$0$277$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Alarmen

bruger

220

kan

12

Det lyder som en skidt ide', køb hellere en billig lader fra Harald Nyborg eller lignende "pusher". Den mindste de har kan snildt gøre det, men det skal vel at mærke være den model, som kaldes "elektronisk". Den sniffer hele tiden til batteriets tilstand, og skruer ned til næsten ingenting, når fuldt opladet, ellers er det nemli' hurtigt godnat med den stakkels akku :;o) ( har selv den "store" 10 amp. model til mit forbrugsbatteri, og det er rart at ku' vende ryggen til uden at frygte overladning)

MVH Ebbe

at

Reply to
Ebbe

Hej Frank,

edob skrev i artiklen ...

Alarmen

bruger

220

kan

12

at

batteri

Ebbe har helt ret, man kan ikke bare pøse strøm på en Gel-accu. Spændingen er nogenlunde proportional med opladningstilstanden idet spændingen dog ændrer sig med temperaturen. Jeg så engang at Circuit Design lavede et ladekredsløb til en UPS der ladede på regulær vis indtil accuen var ladet bæsten helt op - lige godt 13 volt. ikke 13,8 volt. Resten af opladningen blev lavet med en vedligeholdelseslader der bare var en modstand hvor der løb 50 mA, idet accuen har en vis selvafladning. Husk også på at accuen har en vis levetid. Alarmfirmaerne udskifter dem med godt et års mellemrum selvom de kan holde i måske 10 år hvis der bliver passet på dem.

Hvis du lader konstant med 20 - 25 ma, helst ikke mere medmindre laderen kan koble fra ved fuld opladning, og opladningen sker i mindst halvdelen af tiden vil du være dækket rimeligt ind. Husk en diode der sikrer imod tilbageløb fra accu til lader. 10ma op i 2,2AH giver op til 220 driftstimer eller 7 - 9 dage selvom alarmen skulle blive udløst. Hvis alarmen udløses svarer de 3 minutter til knap 3 timers standby-drift.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Hej Frank,

Hvis du kigger i databladet for LM317 (spændingsregulator) er der en ret simpel regulatorkobling til ladning (med max.strømbegrænsning). Hvis du sætter den til 13V5..13V8 (alt efter _hvor_ længe den er koblet til ad gangen) med en max.strøm på ~220mA passer det sig selv.

Du skal bruge en adapter på 16V..18V (lidt højere kan også gå) og en strøm der blot er på mindst de ~220mA.

Normalt bruges en højere belastning end batteriets mærkekapacitet, spændingen afhænger så af belastningens størrelse. Du kan også måle terminalspændingen efter 4..8 timers rotilstand (altså uden ladning og uden forbrug). Her er spændingen 12V6 for et fuldt batteri.

Brug en LM317 så :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for jeres svar. Jeg har så besluttet at vedligeholde-lade med 20-25 ma., efter at jeg har sørget for at batteriet hjemmefra er fuldt opladet.

Lader for øjeblikket, som forsøg, med 25 ma. og spændingen under ladning er nået op på 13,9 volt efter ca. 10 timers ladning. Har lige modtaget batteriet så jeg kendte ikke dets ladetilstand.

Venlig hilsen, Frank

Reply to
edob

Hej igen Frank,

edob skrev i artiklen ...

er

Det er OK at lade den helt op, men gå hellere ned til 5 mA hvis der ikke er nogen belastning på accu'en når spændingen er så høj. Det lyder som at den var fuldt opladet inden levering. De 25 mA jeg foreslog er incl alarmens egetforbrug som du oplyste er ca

10mA og under forudsætning af at forbruget er der hele tiden samt at du lader ca halvdelen af tiden, dvs at du kører med vognen halvdelen af tiden og camperer den anden halvdel af tiden.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen